גל מחאות ברחבי העולם הערבי בעקבות חשיפת פרטי עסקת המאה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שהוצגה היום (שלישי) בבית הלבן שבוושינגטון. מפגינים פלסטיניים שרפו את תמונותיהם של טראמפ וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

יחד עם זאת, דווח כי 200 מפגינים פרו-פלסטיניים יצאו לרחוב שטראוס בירושלים כדי למחות על הצגת התכנית. כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום ועצרו שניים בחשד להפרת הסדר הציבורי במקום.

שר החוץ הירדני,  איימן א-ספדי, מסר הודעה רשמית, בה נכתב כי "יהיו השלכות מסוכנות לצעדים חד צדדים. הקמת מדינה פלסטינית עם ירושלים המזרחית כבירתה, בהתאם לפיתרון של שתי מדינות, היא הבסיס היחיד לשלום צודק ומקיף".

מוקדם יותר היום, לפני ההודעה של ממשל הנשיא טראמפ על עסקת המאה, הודיעה הרשות הפלסטינית דרשה לכנס את שרי החוץ של הליגה הערבית במצרים, וכבר נערכים לכינוס החירום שייערך בשבת הקרובה. הפלסטינים הודיעו כבר שהם מתנגדים לתוכנית אותה מכנים "עסקת הבושה" ו"מזימת המאה", ולא ישתפו עמה פעולה.

מנהיגי חמאס בתהלוכה בעזה. צילום: חסן ג'די, פלאש 90
מנהיגי חמאס בתהלוכה בעזה. צילום: חסן ג'די, פלאש 90


בכיר הג'יהאד האיסלאמי, חאלד אל-באטש, הכריז כי ארגונו יקח חלק בכינוס הפלגים הפלסטינים ברמאללה, בראשות יו"ר הרשות אבו מאזן, במטרה לדון בדרכים לצאת נגד תוכנית טראמפ.

מוקדם יותר הודיע סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, שנציגים מהארגון ישתתפו בפגישה הערב ברמאללה, יחד עם ההנהגה הפלסטינית. במקביל, דובר חמאס חאזם קאסם אמר, כי "ההתנגדות הכוללת והמאוחדת היא שיכולה להכשיל את כל הפרויקטים שמטרתם חיסול הסוגיה הפלסטינית, ובראשם עסקת המאה".

פגישת נתניהו וטראמפ  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
פגישת נתניהו וטראמפ (צילום: קובי גדעון, לע''מ)


"הכיבוש לא יקבל את הביטחון באמצעות עסקת המאה או עסקאות אחרות שהן מהוות רק הבטחות כל עוד הוא כובש את אדמתנו והמקומות הקדושים לנו", הוסיף קאסם. "ההתנגדות של העם שלנו תגרש את הכובש מכל האדמה הפלסטינית, והאשליה של עסקת המאה תתאדה בפני ההתנגדות וההתלכדות של העם שלנו סביב כל זכויותיו".

דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות, אבו מאלכ, הוציא הודעה ובה קרא לפעיליו לצאת למלחמה. ההודעה מתחילה בפסוק מן הקוראן, שקורא לצאת לג'יהאד. "אנו מבטיחים לאויב הציו-אמריקאי כי פלסטין ובירתה ירושלים נכבשה בכוח ולא בעסקאות, ואנו נשחרר אותה בכוח ובאש ולא באמצעות סיסמאות עסקת המאה וכל הפרויקטים שמטרתם חיסול הסוגיה הפלסטינים ייכשלו מתחת לרגלי הצעירים המהפכניים", נאמר בהודעה הלוחמנית שיצאה מרצועת עזה. "אנו מודיעים לאויב הציוני, שלא יהיה לכם בטוח באף מקום על אדמתנו. אתם תסבלו ותבינו היטב שאנחנו לא נסבול לבד ונשיג את החירות שלנו על אפכם ועל אף טראמפ המקולל".

עוד נאמר, כי "אנו לא נפסיק עד להגשמת כל המטרות והשגת הזכויות והחופש שלנו, כאשר בלוני התופת והרחפנים הממולכדים הם רק תחילת הדרך. יש לנו הפתעות רבות שלא העליתם על דעתכם". יש לציין, כי ארגון ועדות ההתנגדות ברצועה מוביל את גל בלוני הנפץ והתופת שנוחתים לאחרונה ברחבי ישראל. דובר ועדות ההתנגדות, אבו מאלכ, הודיע כי "ההחלטה לחדש את שיגור הבלונים ופעולות הבלבול הלילי היא החלטה עצמאית ולא של כלל הפלגים".

ממזרח לחאן יונס הבעירו פלסטינים צמיגים, לאחר שהתאספו במקום עקב ההחלטה של הוועד העליון לצעדות השיבה ושבירת המצור, לחדש את הצעדות בימי שלישי ורביעי במקביל להכרזה על עסקת המאה בבית הלבן.