הכרזה דרמטית בוושינגטון: הבית הלבן הציג הערב (שלישי) את סעיפי תכנית "עסקת המאה". במעמד חשיפת פרטי העסקה, נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנשא דברים במהלך האירוע, לצד מנהיגים מרחבי העולם וכן מנהיגים יהודים ורפובליקנים בארה"ב. לאחר הצגת התוכנית, צפוי נתניהו להביא להצבעה ביום ראשון בישיבת הממשלה את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי על שטחים ביהודה ושומרון.

בפתח דבריו, הנשיא טראמפ התייחס לקשיים לאורך גיבוש התכנית: " ישראל נוקטת צעד גדול לעבר השלום. זה היה תהליך ארוך ומייגע עד לרגע זה. ביום שבת הצגתי לרה"מ נתניהו את החזון שלי לשלום, וכן לעתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים. החזון הזה שונה לחלוטין מההצעות הקודמות בנושא. מדובר בהצעה המפורטת ביותר אי פעם".

לאחר מכן, פנה טראמפ ופירט על  סעיפי התכנית: "נפעל לייצור רצף בשטחי המדינה. הדבר החשוב ביותר הוא שפתרון שתי המדינות לא יהווה סיכון ביטחוני למדינת ישראל. במסגרת התכנית, ירושלים תהיה בירתה המאוחדת של מדינת ישראל. בעת יישום העסקה, לא נרשה למצב להסלים לכדי הפצצות, פיגועים במועדונים וטרור בלתי פוסק. תהליך השלום מחייב פשרות, אך לא נבקש מישראל להתפשר על ביטחונה".

תושבים בחברון צופים בנאום טראמפ (צילום: רויטרס)
תושבים בחברון צופים בנאום טראמפ (צילום: רויטרס)

פלסטינים צופים בהצהרת הנשיא (צילום: רויטרס)
פלסטינים צופים בהצהרת הנשיא (צילום: רויטרס)

תגובות נסערות לתכנית המאה- פלסטינים מוחים נגד המתווה (צילום: רויטרס)
תגובות נסערות לתכנית המאה- פלסטינים מוחים נגד המתווה (צילום: רויטרס)

"מדובר בתכנית משמעותית ויש מדינות רבות שמגבות אותה ורוצות לעזור ביישומה. החזון הזה יסיים את מעגל התלות של הפלסטינים בצדקה ובנדבות. נבטיח מדינה פלסטינית חזקה ועצמאית", התייחס הנשיא להתנגדות שהביעו גורמים פלסטיניים בכירים ביחס לעסקה.

בהמשך הפנה טראמפ את דבריו ישירות לנשיא עבאס ואמר: "אנו מבקשים מהפלסטינים לעמוד בהסכם על מנת להבטיח דו קיום ושלום. לכן, אנו קוראים להם להפסיק את ההסתה נגד ישראל. שלחתי מכתב לנשיא עבאס בו הסברתי ששטחי המדינה החדשה יישארו פתוחים לתקופה של ארבע שנים, כך שניתן לרשות את הזמן הדרוש על מנת לעמוד באתגר הקמת המדינה החדשה. בתקופה זו, העם הפלסטיני יוכל ללמוד את העסקה ולנהל מו"מ עם ישראל ועל ידי כך להפוך לעצמאיים. אני פונה לנשיא- דע לך שמדינות העולם יעמדו לצידך אם תבחר בנתיב השלום". 

את דבריו חתם טראמפ כשאמר: " זו העסקה הקשה מכולן, אך אנו חייבים להשלים איתה למען האנושות. יחד נוכל להביא שחר חדש למזרח התיכון". בתום דבריו של הנשיא, עלה רה"מ נתניהו לשאת דברים והתייחס לדבריו של הנשיא האמריקאי.

רה"מ הודה לבית הלבן על חלקו בתכנית השלום: "ביום היסטורי זה - הנשיא טראמפ קבע עתיד מדהים למזה"ת. הנשיא הבין שישראל חייבת לקבל ריבונות באזורים אסטרטגיים כמו בקעת הירדן ויו"ש. כמו כן, הוא הבין שישראל צריכה להגן על עצמה. מדובר בתכנית שמעידה על מחויבות עמוקה של טראמפ לישראל". 

"העסקה תבטיח את ביטחון המדינה על ידי פתרונות חדשניים, כולל קביעת גבול מזרחי קבוע למדינה. בנוסף, התכנית קוראת לחמאס ועזה להתפרק מנשקם וגם כוללת את ההבנה כי בעיית הפליטים הפלסטינים חייבת להפתר מחוץ לגבולות ישראל. לבסוף, התכנית קובעת כי בירתנו הנצחית, ירושלים, תשאר תחת ריבונות ישראלית", התייחס רה"מ להיבטים המדיניים בתכנית.

"התכנית מציעה לפלסטינים נתיב לעתיד טוב יותר, של חיים בכבוד לאומי, שגשוג ותקווה. אם הרשות תהיה מוכנה לפעול - ישראל תפתח במו"מ לשלום כבר עכשיו. במשך ארבע שנים, נשמור על הסטטוס קוו כדי שיחד נוכל ליצור עתיד מזהיר", פנה רה"מ לגורמים ברשות. 

הכרזת מתווה תכנית המאה (צילום: רויטרס)
הכרזת מתווה תכנית המאה (צילום: רויטרס)

נתניהו מגיב לפרטי התכנית (צילום: רויטרס)
נתניהו מגיב לפרטי התכנית (צילום: רויטרס)

רה"מ נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו אמש כדי לדון בפרטי התכנית, ותגובות בנוגע לתכנית לא אחרו לבוא מכל צדדי הקשת הפוליטית בישראל. במועצת יש"ע הודיעו על דחיית עסקת המאה מצידם, זאת לאור הכוונה לכלול בה הקמת מדינה פלסטינית. בהודעה שפורסמה בשמו של יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, השוהה בארה"ב ביחד עם שאר ראשי המועצות ביהודה ושומרון, ועודכנו על התכנית בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועם גורמים אמריקאיים נכתב כי "אנחנו מוטרדים מאוד. לא נוכל להסכים לתוכנית שתכלול הקמתה של מדינה פלסטינית שתהווה איום על מדינת ישראל וסכנה גדולה לעתיד".

עוד נכתב בהודעה ש"אנו מצהירים כי לא נאפשר הקמת מדינה פלסטינית גם במחיר של ויתור על ריבונות במרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן. אנו דורשים מראש הממשלה השרים וחברי הכנסת לא לקבל הסכם הכולל בתוכו הקמת מדינה פלסטינית בכל אופן שהוא".

גם בעולם הפלסטיני התפרסמו תגובות חריפות לעסקה טרם התפרסמו פרטיה המלאים. יו"ר הרשות הפלסטינית ביקש לכנס היום את שרי החוץ של הליגה הערבית במצרים לצורך ישיבת חירום לדיון בתכנית השלום, זאת לאחר שהודיע אתמול כי אין בכוונתו למנוע עימותים והסלמה באזור יו"ש וביתר אזורי החיכוך בארץ בעקבות פרסום התכנית.