נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) מתווה להסדר מדיני שבמרכזו הקמת מדינה פלסטינית בעלת רציפות טריטוריאלית. הוא הודיע שירושלים תישאר הבירה הלא מחולקת של ישראל, אולם בעתיד תוקם הבירה הפלסטינית במזרח העיר. בשמאל מיהרו להגיב לפרסום התוכנית, כשלצד תגובות אוהדות נרשמו תגובות שגינו אותה.

בכחול לבן בירכו ואמרו כי "הנאום החשוב וההיסטורי של נשיא ארה״ב טראמפ, ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי, מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של כחול לבן. תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור.  כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ בפגישתו החשובה  עם נשיא ארה"ב". 

עוד צוין בתגובה כי "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כ-4 שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

מנגד, יו״ר העבודה-גשר-מרצ, ח״כ עמיר פרץ, יצא נגד מועד פרסום התכנית, ואמר כי ״התכנית מגיעה בעיתוי של ערב בחירות בישראל, בו אין לגיטימציה לממשלה הקיימת לבצע מהלכים מדיניים, למרות הגיבוי האמריקאי, ועל כן יש לטפל בה רק לאחר הבחירות, כאשר תכהן ממשלה שתקבל את אימון אזרחי ישראל ותזכה לאמון הכנסת. את גורלנו נקבע בעצמנו במו״מ ישיר עם הרשות הפלסטינית שבסופו הסכם שיבטיח מדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות בטוחים למען הדורות הבאים. הממשלה הבאה צריכה מצפן מדיני, וכעת זה ברור יותר מתמיד. אנחנו, העבודה גשר מרצ, נהיה המצפן המדיני לחידוש תהליך השלום בדרך רבין".

לטענתו, "יסודות התכנית לחיזוק ביטחונה של ישראל ולקיום תהליך של מו״מ חשובים, אך המבחן הוא האם ניתן להפוך אותם למהלך של היפרדות מהפלסטינים, ולא למהלך של סיפוח חד צדדי כפי ששמענו היום. ההזדמנות לקיים מהלך אזורי מקיף חשובה ביותר, וגם עליה להבחן רק אחרי הבחירות".

איציק שמולי, יו״ר סיעת העבודה טען כי "דיל המאה הוא הונאת המאה שלא תוביל לשלום אלא לסיפוח חד צדדי ולתבערה. ההיתר המיידי לספח שטחים נרחבים והתנחלויות מבודדות, שאינם קשורים לביטחון, מאיין את ההכרה החשובה בתכנית בפתרון 2 המדינות, דוחה כל סיכוי להגיע להיפרדות ויביא לדרישה קטלנית למדינה אחת, שנוגדת את האינטרס הלאומי והביטחוני שלנו. אז- טראמפ לא יהיה שם כדי לספוג את השלכותיה. כמצע אפשרי למשא ומתן יש בתכנית גם מרכיבים חיוביים הנוגעים לעמדות ישראל ביחס לסוגיות הליבה ולצרכי הבטחון שלה, אך האור הירוק לסיפוח שומט ממילא את הקרקע תחתיה. לנתניהו במצבו המשפטי, ובוודאי כשאין ממשלה נבחרת, אין שום מנדט לקבל הכרעות גורליות כל כל בשם ויש לדחותן עד לאחר הבחירות״

ח״כ ניצן הורוביץ, יו״ר מרצ, הצטרף אליו, ואמר כי "אין לנתניהו מנדט לבצע שום מהלך, ובטח לא לספח חלקים ניכרים מהשטחים. סיפוח כזה הוא מהלך הרסני. ערב בחירות, כראש ממשלת מעבר העומד לדין בעבירות פליליות חמורות, אין לו ולממשלתו לגיטימציה לספח אפילו דונם אחד באופן חד-צדדי. רק הממשלה שתקום לאחר הבחירות תוכל לטפל בתכנית האמריקאית. אין ולא יהיה תחליף למו״מ ישיר בין ישראל והרשות הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות, עקרון מפתח שמופיע בתכנית טראמפ, והימנעות מכל צעד חד-צדדי. היום ברור יותר מתמיד, שהממשלה הבאה תהיה זקוקה למצפן מדיני. העבודה-גשר-מרצ תהיה המצפן המדיני בממשלתו של גנץ, לחידוש תהליך השלום בדרך רבין - מה שיבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות מוסכמים ובטוחים".

ח"כ עפר כסיף מסר כי "תכנית טראמפיהו היא לא תכנית שלום אלא תכנית מלחמה, תכנית להנצחת הכיבוש והסדרת האפרטהייד. ההתעלמות מהפלסטינים והדרתם מגיבוש "התכנית" מעידה על כך מלכתחילה. לא האינטרס הישראלי ובטח לא הפלסטיני באים בה לידי ביטוי, אלא אינטרסים של מתנחלים משיחיים ומנהיגי מדינות מושחתים. ההתייחסות לירושלים כ"מאוחדת ומשוחררת תחת ישראל", סיפוח ההתנחלויות - כולן בלתי חוקיות - ויצירת בנטוסטנים פלסטינים, למעשה גם כן תחת שליטה ישראלית, יהפוך את האפרטהייד בשטחים הכבושים למוטבע רשמית בחוק הישראלי. מדובר בפיגוע בכל תכנית שלום צודקת ואמיתית ובמתכון לשפיכות דמים נוראה".

ח"כ תומא-סלימאן אמרה בתגובה להצהרתו של רה"מ נתניהו: "למי יש את האומץ לסרב ל-50 מיליארד דולר? מר נתניהו אם אתה שואל אז הנה: ל"עם האמיצים" כפי שהגדיר אותו אבו עמאר, לעם הפלסטיני שאינו מקבץ נדבות אלא נאבק נגד הכיבוש הישראלי ולמען עצמאותו וחירותו".