צעדות זעם ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה בעקבות ההכרזה על תוכנית השלום של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שפרטיה פורסמו היום (שלישי) בבית הלבן בוושינגטון. יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, הגיב לאירוע ואמר כי "הקשבנו לטראמפ ונתניהו, הם נתנו לנו סטירה ואנחנו נחזיר להם. לא נתכופף ולא נכנע. מזימות, עסקאות ותכניות לחיסול הסוגייה הפלסטינית נידונות לכישלון. אני פונה לעם שלי לצאת לרחובות כדי להפיל את התכנית הזאת ולגרום שלא תצא לפועל". 

ברמאללה הבעירו צמיגים וצעדו לכיוון בית אל, במחאה על התוכנית, כשעשרות פלסטינים התכנסו בכיכר מנארה המרכזית, וגינו את העסקה. הם הדגישו את תמיכתם בעמדת ההנהגה הפלסטינית, וציינו כי "העם שלנו יכשיל את העסקה החשודה, כמו שהכשיל מזימות רבות בעבר". המפגינים קראו להפעלת ההתנגדות העממית.

בשכם גם השתתפו מאות בצעדת מחאה נגד התוכנית ותמיכה בהנהגה הפלסטינית "לאור האתגרים הרבים מול עסקת המאה", לדבריהם. רעולי פנים נשאו ארון קבורה ועליו תמונותיהם של הנשיא טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

המחאות בשכם. מתוך הרשתות הערביות
המחאות בשכם. מתוך הרשתות הערביות

ג'נין גם הייתה חלק מגל המחאות, כאשר עשרות פלסטינים התכנסו בכיכר יאסר ערפאת, הניפו דגלים פלסטינים, וקראו לאחדות לאומית וחיזוק ההנהגה בראשות היו"ר אבו מאזן, העומדת על העקרונות של העם הפלסטיני.

עשרות השתתפו בעצרת מחאה ביאטה בדרום הר חברון, הניפו דגלים פלסטינים וקראו קריאות לאומניות. בעזה הציתו מפגינים את תמונותיו של הנשיא טראמפ, וקראו לאחדות לאומית פלסטינית, תוך שהם מגנים את התוכנית. סגן מנהיג חמאס, חליל אל-חיה, התייחס לתוכנית המתייחסת לפירוק הארגון מנשקו, ואמר "הוא יכול לחלום".

חבר הלשכה המדינית בארגון, מחמוד א-זהאר, הוסיף כי "האויב לא יכול לפרק אותנו מנשקנו. על הנשיא מחמוד עבאס להכריז על סיום הפתרונות בדרכי שלום ולסיים את התיאום הביטחוני". הוא הוסיף, כי "הכיבוש ניסה כמה פעמים במלחמות על עזה לפרק את נשק ההתנגדות אך נכשל, והוא אינו יכול להשיג את מטרתו".

פלסטינים מוחים נגד תוכנית המאה. צילום: רויטרס
פלסטינים מוחים נגד תוכנית המאה. צילום: רויטרס

א-זהאר גינה את ההשתתפות של שגרירי עומאן, בחריין והאמירויות במסיבת העיתונאים של טראמפ. "מדובר בציונים ערבים שמתגלים לאחרונה תוך שינוי של העמדה הערבית, במיוחד של מדינות המפרץ, כלפי הסוגיה הפלסטינית", אמר והוסיף כי "הגורמים הציונים-ערבים ששיגרו את השגרירים שלהם כדי להיות נוכחים בהצגת העסקה, מאמינים היום שפלסטין אסורה ואילו כספם מותר לארצות הברית שמדברת על תמיכה בעסקה ב-50 מיליארד דולר".

במקביל, משרד החוץ של ירדן פרסם הודעה בה מזהיר מפני השלכות של צעדים חד צדדיים מצד ישראל. בהודעה של משרד החוץ הירדני נאמר: "הקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירתה, על בסיס פתרון שתי המדינות, זו הדרך היחידה לשלום ממושך". ארגון אש"ף בלבנון הכריז על שביתה כללית ומחאות נגד ההכרזה על תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.