ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש שהממשלה תפעל להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל השטחים ביהודה ושומרון שעל פי תוכנית השלום של הנשיא טראמפ יהיו בשטח ישראל. ואולם, השר יריב לוין אמר בכאן ב' כי "להערכתי זה לא יגיע ביום ראשון מהטעם הפשוט שיש צורך לעשות את עבודת ההכנה. גם יש צורך צורך להביא את ההצעה בפני היועמ"ש ולתת לו לבחון את הדברים. היעד שלנו לעשות את זה בימים הקרובים. אבל ממש ביום ראשון מבחינה טכנית לא נוכל".

בינתיים, שר הביטחון נפתלי בנט הודיע בכנס INSS על הקמת צוות מיוחד במערכת הביטחון להחלת הריבונות על יהודה ושומרון ובקעת הירדן. "אני שומע עוד זמירות שמדאיגות אותי על חלוקת הריבונות לפעימות - חלק לפני הבחירות, חלק אחרי הבחירות", אמר בנט. "את היישובים עצמם, אומרים לי, נכניס. אבל כל השטח הסובב אותם, יושאר בחוץ. זו שגיאה נוראה, ואין שום סיבה לעשות אותה".

"אהיה ברור", הדגיש השר, "מה שיידחה לאחר הבחירות, לעולם לא יקרה. כולנו מבינים את זה. כל יישוב, כל מטר אדמה, שתידחה לאחר הבחירות, יושאר בחוץ לעוד 50 שנה. אם נדחה או נקטין את החלת הריבונות, אזי הזדמנות המאה תהפוך לפספוס המאה".

קושנר. צילום: רויטרס
קושנר. צילום: רויטרס
 

מוקדם יותר, התייחס לנושא גם ראש צוות השלום של טראמפ, חתנו ויועצו, ג'ארד קושנר. בראיון שהעניק הלילה לרשת CNN, הוא אמר שהוא לא מאמין הסיפוח יקרה כבר בשבוע הבא. "פרסמנו מפה קונספטואלית, ייקח לנו כמה חודשים להפוך אותה למפורטת יותר. נשמח אפ הפלסטינים ישתתפו, אמר קושנר. "אני בא מרקע של נדל"ן, והיה מאוד קשה לצייר את המפה הזאת ליצור רציפות טריטוריאלית לפלסטינים. ירשנו מצב שבו ישראל הולכת וגדלה והנשיא הביא את ישראל להסכים להקפאה של 4 שנים בבנייה של התנחלויות חדשות כדי לתת לפלסטינים הזדמנות אחרונה להשיג מדינה". 

יועצו של טראמפ אמר עוד כי המציאות בשטח שהיא שיש שם ישראלים והם לא הולכים לשום מקום, זה לא פרקטי. "אני לא מסתכל על העולם כפי שהיה ב-1967, אלא איך שהוא ב-2020. יש שם 5 מיליון פלסטינים שלכודים בגלל הנהגה רעה. אם הפלסטינים יפספסו את ההזדמנות הזאת תהיה להם בעיה להביט לקהילה הבינלאומית בעיניים".

הנשיא טראמפ אמר שהתוכנית שלו היא ניצחון עבור שני הצדדים, וקושנר נשאל איפה הניצחון עבור הפלסטינים. "הוא הביא את ישראל להסכים למדינה פלסטינית ולמפה, זה לא קרא בעבר. ישראל תהיה יותר בטוחה והיחסים בינינו יהיו יותר חזקים. עבור הפלסטינים, הוא סיפק נתיב למדינה, רציפות טריטוריאלית, ותנאים שבהם יוכלו להגיע לכבוד ועצמאות. זאת הזדמנות אדירה עבור הפלסטינים. יש להם עבר של פספוס הזדמנויות כאלה, אבל אולי ההנהגה שלהם תקרא את התוכנית, תפסיק להתמהמה ותדאג לחיים טובים עבור אנשיה". 

"העובדה שראש ממשלת ישראל מסכים לנהל מו"מ על בסיס שתי המדינות היא הישג גדול", אמר קושנר. "אנחנו רואים ממדינות אחרות שהן נרגשות שיש תוכנית אמיתית על השולחן ושהנשיא טראמפ הצליח להביא את זה. הו מקוות שהפלסטינים יפעלו בהגיון לשם שינוי ויבואו לשולחן המו"מ. זאת הצעת הפתיחה ואם הפלסטינים יבואו ירצו התאמות ולשנות ניסוחים, תהיה גמישות".

סולטאן עומאן אמר לי: 'אני מרגיש רע עבור הפלסטינים שהם צריכים לשאת את כל העול של העולם המוסלמי'. אז הבנתי שיש שני סכסוכים שונים. יש סכסוך טריטוריאלי וביטחוני ויש סכסוך דתי. את הראשון אנחנו יכולים לפתור באמצעות התוכנית הזאת. לגבי השני, הבאנו את ישראל לקבל את זה שלמלך ירדן יש תפקיד משמעותי בהר הבית ושכל המוסלמים מוזמנים לבוא להתפלל. עשינו התקדמות היסטורית. יש לה תמיכה רבה ממקומות שאף אחד לא ציפה". 

קושנר אמר שלא ראה את התגובה הירדנית לתוכנית, שהזהירה מפני ההשךלכות של צעדים ישראלים חד צדדיים, אבל אמר שהיו תגובות חיוביות ממדינות אחרות בעולם הערבי, בהן מצרים. "יש לנו פריצת דרך אמיתית. השאלה האמיתית היא מה תעשה ההנהגה הפלסטינית. על פי התוכנית שלנו הם יכולים להכפיל את השטח שלהם כפי שהוא היום וחזק משמעותית את הכלכלה שלהם". הוא מתח ביקורת על אבו מאזן ואנשיו: "ההנהגה הפלסטינית קוראת ליום זעם. ככה לא פועלים אנשים שמסוגלים לנהל מדינה", אמר. 

קושנר נשאל לגבי אנשים שעסקו בעבר במו"מ בין ישראל לפלסטינים טענו שהתוכנית לא ישימה. "אני קורא למפקפקים לקרוא את התוכנית וענות על שתי שאלות: האם זה משפר את החיים של הפלסטינים והאם זה משפר את ביטחונה של ישראל. התשובה לשתי השאלות האלה היא ללא ספק כן. היא נותנת לישראל גבולות בני הגנה, מורידה את המתיחות באזור, היא תהיה פחות מבודדת מבחינה בינלאומית ויופעל יותר לחץ על הפלסטינים". לדבריו, אם האנשים האלה היו מצליחים, לא הייתי צריך להתעסק עם זה".