האמירה של השגריר האמריקאי בישראל דיוויד פרידמן לפיה הממשל מתכוון להקים ועדה משותפת עם ישראל על מנת לדון בסיפוח ההתנחלויות וכי אין ביכולתו להעריך כמה זמן יידרש למרות ההצהרות המוקדמות בישראל, סוגרת את הגולל את האפשרות שמהלך כזה יצא לדרך עוד לפני הבחירות בישראל, זאת למרות שלא ברור האם מתכוון השגריר גם לבקעת הירדן.

ההבהרה האמריקאית היא ככל הנראה הסיבה לביטול ישיבת הממשלה בנושא זה שהייתה אמורה להתקיים כבר ביום ראשון הקרוב, ולא נסיבות טכניות אחרות כפי שנמסר.

במערכת הביטחון נזהרו מאוד מלהביע עמדה פומבית בנושא זה והבהירו כי מדובר בסוגיה מדינית ולא צבאית, אבל ניתן להבין מכיוונים שונים מהמערכת הפוליטית כי גם בצה"ל היו מעדיפים באופן מובהק כי תהליך של סיפוח ההתיישבות לישראל, לא יעשה באופן מידי ורק לאחר עבודת מטה מסודרת, על האופן שבו יש לבצע אותה. כלומר, בפועל - רק לאחר הבחירות בישראל ובחירתה של ממשלה נבחרת בישראל.

הצתת צמיגים ברפיח. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90
הצתת צמיגים ברפיח. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90

מבחינת מערכת הביטחון, לאחר פרסום המתווה שמיטיב עם ישראל יש אינטרס מובהק לשמור על היציבות הביטחונית. האמירות האחרונות של השגריר האמריקאי בסוגיית הסיפוח והעיתוי שלו עשויות לשרת את האינטרס הזה. את עסקת המאה לומדים עכשיו בצה"ל לפרטי פרטים, על מנת לגזור ממנה את המשמעויות ולהציגן לדרג המדיני. מבחינת מערכת הביטחון ניתוח המתווה ונגזרותיו מתחלקים לשניים: טווח הזמן המיידי בהשלכות על היציבות הביטחוניות בזירה הפלסטינית וניתוח המשמעויות שעולות ממפת החלוקה שהציגו האמריקאים. 

ביממה האחרונה מאז פרסום המתווה מסבירים גורמים רשמיים בישראל, כי לאור התנאים שהציבו האמריקאים לפלסטינים והסירוב של האחרונים, גם כך אין סיכוי למדינה פלסטינית בעתיד הנראה לעין, אבל בצה"ל לא יכולים להסתפק באמירה זו, הנובעת בין השאר משיקולים פוליטיים, ואת המסמך יתרונותיו ומגבלותיו הם מחויבים לנתח מתוקף כך שלמעשה ישראל קיבלה את עקרונותיו  מול האמריקאים באופן רשמי כולל החלפת השטחים בנגב ומפת הדרכים שהוצגה בו.

אבל כאמור בצה"ל עסוקים עכשיו בעיקר באתגר הביטחוני העומד לפתחה של מערכת הביטחון שלא להידרדר להסלמה בזירה הפלסטינית. למרות האמירות שיצאו מרמאללה בימים האחרונים, במערכת הביטחון משוכנעים כי לצד התקופה המתוחה העומדת  לפתחנו והאיומים השונים, הסלמה בזירה הפלסטינית אינה גזרת גורל והיא תלויה בעיקר בהתפתחויות בשטח.

צה"ל אומנם מתכונן לתרחישים החמורים ביותר, מפיגועי טרור חמורים, הפרות סדר המוניות ועד קריסת התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית, אבל לצד זאת סבורים כי אבו מאזן למרות ההצהרות מבין היטב גם את מחירי ההפסד קודם כל שלו במידה והתאום הביטחוני יתמוטט. הוא מודע להתחזקות האפשרית של חמאס המאיימת על שלטון הרשות, בתרחיש מסוג זה.

ההערכה הסבירה כרגע במערכת הביטחון כי המתיחות הביטחונית אומנם תורגש בצורה משמעותית יותר בשטח בתקופה הקרובה, אך הסבירות הגבוהה יותר כי גם אם תהיה הסלמה בזירה הפלסטינית - היא תתפתח לאורך זמן ולא תפרוץ באופן מידי.

אולם, גם בהערכות הללו נזהרים מאוד במערכת הביטחונית מתוך ידיעה שהתפתחות של אירועים בשטח ומקרים של הרוגים רבים בצד הפלסטיני בהפרות הסדר עלולים לשנות את התמונה ולהקצין את המצב באופן מהיר. בינתיים בשטח, הגברת הכוננות נעשתה באופן מדוד מאוד, בתגבור של גדוד חי"ר בבקעת הירדן ותגבור בשני גדודים של גולני ואגוז.

יום שישי הקרוב, התפילות בהר הבית, עימותים במוקדי החיכוך ביהודה ושומרון ואולי גם בעזה, יהיו למעשה המבחן הראשון, אבל בוודאי לא האחרון.