ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר, התייחס היום (חמישי) בראיון  לאתר החדשות האמריקני "GZERO", לאפשרות שמדינת ישראל תספח את ההתנחלויות, בקעת הירדן וצפון ים המלח לפני הבחירות: "אנחנו מקווים שבישראל ימתינו עם הסיפוח לאחרי הבחירות".

קושנר נשאל אם הממשל האמריקני תומך בסיפוח כעת, והשיב: "לא, הסכמנו איתם על הקמת ועדה שתכין את המפה. לדעתי צריך שתהיה ממשלה ישראלית כדי להתקדם. נראה מה יקרה".

ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס
ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס

עוד אמר קושנר: "הממשל סיכם על הקמת צוות טכני שיתחיל לעבוד על המפות – בקעת הירדן יכול לכוון למגוון דברים שונים. אנחנו רוצים לוודא שכל הפרמטרים מוגדרים, שאנחנו יודעים איפה ההקפאה המדוברת. כרגע גיבשנו סוג של מסמך תנאים – תידרש עבודה של כמה חודשים נוספים כדי להשיג מסמך שכולנו נסכים עליו".

אתמול אמר קושנר בראיון לרשת CNN כי הוא לא מאמין הסיפוח יקרה כבר בשבוע הבא. "פרסמנו מפה קונספטואלית, ייקח לנו כמה חודשים להפוך אותה למפורטת יותר. נשמח אם הפלסטינים ישתתפו", אמר קושנר. "אני בא מרקע של נדל"ן, והיה מאוד קשה לצייר את המפה הזאת ליצור רציפות טריטוריאלית לפלסטינים. ירשנו מצב שבו ישראל הולכת וגדלה והנשיא הביא את ישראל להסכים להקפאה של 4 שנים בבנייה של התנחלויות חדשות כדי לתת לפלסטינים הזדמנות אחרונה להשיג מדינה". 

יועצו של טראמפ אמר עוד כי המציאות בשטח שהיא שיש שם ישראלים והם לא הולכים לשום מקום, זה לא פרקטי. "אני לא מסתכל על העולם כפי שהיה ב-1967, אלא איך שהוא ב-2020. יש שם 5 מיליון פלסטינים שלכודים בגלל הנהגה רעה. אם הפלסטינים יפספסו את ההזדמנות הזאת תהיה להם בעיה להביט לקהילה הבינלאומית בעיניים".

כאמור, תכנית השלום של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ,כוללת בתוכה סעיף המאפשר חילופי שטחים מאוכלסים. מדובר, לפי המפה, בהתנחלויות איתמר, יצהר, חרמש, מבוא דותן, אלון מורה, ברכה, עטרת, מעלה עמוס, מיצד (אספר), כרמי צור, תלם, אדורה, נגוהות, בית חגי ועתניאל. בתוכנית עצמה נקראות ההתנחלויות "קהילות". על המפה גם מתואר "אתר אסטרטגי", ולפי מיקומו מדובר בדימונה.
 
 

מפת ישראל על פי תכנית המאה
מפת ישראל על פי תכנית המאה

 
"החזון בוחן את האפשרות, בכפוף להסכמת הצדדים, שגבולה של ישראל יועבר מחדש כך שיישובי המשולש יהפכו לחלק מהמדינה הפלסטינית. בהסכמה כזו, זכויות האזרח של תושבי המשולש יהיו כפופות לחוקיה ושיפוטה של הרשות הרלוונטית", נכתב במסמך השלום.