בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (חמישי) על יצחק אספה, 4 וחצי שנות מאסר, זאת לאחר שהואשם בגין נהיגה בשכרות, הפקרה, ושיבוש מהלכי משפט נגד כדורגלן מ.ס אשדוד, יצחק אספה לאחר תאונת ה"פגע וברח" שבה היה מעורב בתל אביב, בה נהרג הנער ארי נשר ז"ל ונפצע חברו. 

בנימוקי גזר הדין אמר השופט צבי גורפינקל כי עדותו של אספה הייתה בלתי מהימנה, בכך שטען שהרכב נפגע לא במקום התאונה. אספה הכחיש אחריות לפגיעה וטען שהפיגה נבעה מתקר בגלגל וכך למעשה העיד עדות שקרית. עוד הוסיף השופט כי "הנאשם לא לקח אחריות על מעשיו".

בנוסף נאמר בהקראת גזר הדין כי "עבירת ההפקרה טומנת בה מודעות ויש בה שפל מוסרי עמוק. התנערותו של אספה ונטישת המקום מראים שהרחיק עצמו ואינו זכאי להקלה, התנהגותו מראה שיקול דעת, בשקריו לשוטרים אין מדובר בתחושת ניתוק אלא בטיוח. יש צורך בשליחת מסר ברור שאין להפקיר אדם".

משפחת נשר לאחר הקראת גזר הדין. צילום: אבשלום ששוני
משפחת נשר לאחר הקראת גזר הדין. צילום: אבשלום ששוני

אבי נשר, אביו של ארי ז"ל אמר בתום הקראת גזר הדין: "זה יום מאוד קשה. שום דבר לא יחזיר אלינו את ארי. שוב דבר לא ישנה את החיסרון הנוראי", אמר אבי נשר. "מבחינתנו המשפט לא קשור לטרגדיה שלנו אבל יש לו חשיבות עצומה".

האב הוסיף: "הפקרה זה מעשה של רצח. הוא יכול היה לצאת ולהושיט לו עזרה ולהזעיק אמבולנס. הוא ידע שאם הוא בורח משם הוא חורץ את דינו למוות".

אבי נשר, אביו של הנער ארי שנהרג בתאונת הפגע וברח, לאחר מתן גזר הדין של יצחק אספה: "שום דבר לא יחזיר אלינו את ארי, שום דבר לא ישנה את החיסרון הנורא והאובדן"@shelleytap pic.twitter.com/UxN9HnfFvo

פרקליטו של יצחק אספה, עו"ד ליאור שטלצר אמר בתגובה לגזר הדין: "אנחנו חושבים שגזר הדין מחמיר יתר על המידה. זה לא עולה בקנה אחד עם רמות הענישה במקרים דומים. נלמד את הדברים ונגיש את טענותינו במסגרת ערעור לבית המשפט העליון".

תגובת מועדון ספורט אשדוד: "ראשית אנו כואבים את כאבה של משפחת נשר ומביעים צער עמוק על אובדנה. כמועדון משפחתי ומחבק גם ברגעים הקשים והפחות טובים, נמשיך לעמוד לצד משפחת אספה ולצד יצחק. מאז המקרה הטרגי והקשה, מועדון ספורט אשדוד פועל בקרב בני נוער במגוון פעילויות חינוכיות וחברתיות הן במגרשים והן מחוצה להם בנושא זהירות בדרכים, נהיגה זהירה ונכונה בכבישים על מנת למנוע מקרים נוספים שאנו מקווים שלעולם לא יתרחשו".

בליל ה-24 בספטמבר, הגיע אספה למועדון "לייטהאוס" שבנמל תל אביב על מנת לחגוג את יום הולדתו של חברו. במהלך שהותו במועדון צרכו הנאשם וחבריו משקאות אלכוהוליים ובהם 3 בקבוקי וודקה מסוג "פינלנדיה". בהמשך הלילה, החליטו הנאשם ושני חבריו לעזוב את המועדון ולנסוע למסיבה נוספת.

סמוך לשעה 3:35 לפנות בוקר נהג הנאשם בשדרות רוקח בתל אביב-יפו, מכיוון מערב לכיוון מזרח, לעבר צומת הכניסה לחניון "רידינג", בהיותו שיכור ובמהירות של כ-75 קמ"ש, אף כי מדובר בדרך עירונית שהמהירות המותרת בה היא 50 קמ"ש. באותה עת, רכב נער בן 16 על גבי אופניים חשמליים, כשהוא מרכיב על גבי החלק הקדמי של האופניים את חברו ארי נשר ז"ל.

משפחתו של ארי נשר ז"ל בדיון בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
משפחתו של ארי נשר ז"ל בדיון בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני

הקטין רכב על האופניים בכיוון נסיעתו של הנאשם ולפניו במהירות של כ-25 קמ"ש. בשלב מסוים, כשרכבו של הנאשם היה במרחק של כ-15 מטרים מאחורי האופניים, סטו האופניים שמאלה והנאשם התנגש בהם בעוצמה עם חלקו הימני הקדמי של רכב הקיה. כתוצאה מהתאונה הועפו המנוח והקטין בעוצמה מהאופניים והמנוח הוטל למרחק של כ-23 מטרים ממקום התאונה. 

לאחר התאונה וחרף תוצאותיה, המשיך אספה בנסיעתו, כאשר מספר שניות לאחר מכן נעצר בחריקת בלמים לפני צומת הרחובות שדרות רוקח ואבן גבירול. הנאשם עצר את הרכב לפרק זמן קצר, המשיך בנסיעה איטית למרחק קצר, עצר בשנית ואז נמלט מן המקום לכיוון רחוב בן אביגדור, וזאת מבלי שעמד על תוצאות התאונה או הושיט כל עזרה למנוח ולקטין, אשר שכבו פצועים במקום. לפי כתב האישום, בהמשך הלילה ביקש אספה מחברו להתקשר לחברת "אלדן", למסור למוקדנית כי רכב הקיה היה מעורב בתאונה ולבקש כי יגיע גרר על מנת לקחת את רכב הקיה למוסך, וזאת בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי. בשלב מסוים החליטו הנאשם וחברו לנסוע לכיוון נמל תל אביב על מנת לנסות ולאתר את מקום התאונה בה היה מעורב. בהגיעם למקום התאונה, הבחינו בכוחות המשטרה וכן בחלקי רכב הקיה אשר היו פזורים במקום וחרף זאת, הנאשם לא פנה לכוחות המשטרה אשר היו במקום, אלא חזר לרח' בן אביגדור על מנת להמתין לבואו של הגרר.

בסמוך לשעה 5:20, הגיעו לרח' בן אביגדור שוטרים אשר ביצעו סריקות באזור לאיתור הרכב אשר נראה נמלט ממקום התאונה. כאשר הבחינו בנזקים שנגרמו לרכב הקיה, שאלו השוטרים את הנאשם לפשר הנזק והוא השיב בכזב כי הנזק נגרם בעת חניית רכב הקיה ברח' בן אביגדור כאשר הוא עצמו שהה בתוך המועדון, ואף טען בכזב כי חברו היה זה שנהג ברכב. 4 שעות אחרי התאונה, בעת שנערכה לו בדיקת ינשוף, נמצא כי היו בדמו של אספה פי 5 אלכוהול מהמותר לנהג צעיר. בחקירתו, אספה ניסה להפליל את חברו ולטעון שהוא נהג ברכב. הוא טען ששתה רק מספר לגימות מכוסות המשקה של חברו, ושלא הרגיש שום פגיעה אלא רק שמע רעש חשוד מרכבו ובנורת חיווי לתקלה שנדלקה.

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע  את הכדורגלן יצחק אספה, בעבירות של הפקרה ושיבוש הליכי משפט, אך זוכה מנהיגה בשכרות.

השופט צבי גורפינקל שהרשיע  דחה את טענתו של אספה, לפיה לא היה מודע לכך שפגע בנערים, וקבע באופן חד משמעי שהוא "היה מודע לכך שפגע במשהו אבל החליט לברוח ממקום התאונה ולא להישאר ולהגיש עזרה. יש לייחס לעדות הנאשם חוסר אמון". באותה החלטה ציין השופט גורפינקל כי לא ניתן להכריע אם אספה נהג בשכרות אולם גם כאן הביע את אי אמונו בעדות הנהג: "אינני מאמין להכחשתו שלא שתה ושנהג כשאינו שיכור אולם בהיעדר חוות דעת של מומחה לא ניתן להרשיע אותו בעבירה המיוחסת לו".