וירוס הקורונה ממשיך להתפשט בסין, ומניין ההרוגים במדינה עולה בהדרגה. מנכ"לית y-china, יעל עינב, המתגוררת בשנגחאי, התראיינה הבוקר (חמישי) ל"הקבינט" ב-103FM וסיפרה על החיים בעיר בצל הבהלה מהווירוס.

"הקורונה באוויר והעיר שנגחאי ריקה לחלוטין. עשרה מיליון יצאו מהעיר הזו לבקר את משפחותיהם בתקופת החגים, ומה שמטריד זה שהם גם יחזרו לעיר, ואז תתחיל הבעיה האמיתית באמת מחשש שידבקו. בעיר עם 24 מיליון איש באוויר הפתוח ולא מרגישים שזה מתקרב אליך. הסכנה הממשית המורגשת כאן היא מההיסטריה שמתרחשת בכל מקום, בחוץ יותר מאשר בפנים".

לא יוצאים מהבית? נמנעים ממקומות ציבוריים? איך מתנהלים?
"אין דבר כזה לצאת מהבית בלי מסיכה ובהחלט שמשתדלים לא לצאת. אנחנו יצאנו לטיולים לאורך הנהר והטיילת שבשגרה מפוצצים באנשים והיום המקומות היו ריקים לחלוטין. נכנסים לקניון ובמקום שיבדקו לנו את התיק בודקים לנו את מד החום שלנו. הקניונים שבדרך כלל מלאים באדם ריקים לחלוטין. ממש שממה. אנחנו רגילים לצומת מרכזית שחוצים אותה מדי יום עם אלף איש לפחות וכעת אפשר ללכת באמצע הדרך ולהיות לבדך. בקושי עוברות מכוניות או אנשים".

שקלתם להסתלק משם?
"אנחנו שוקלים את זה. יש חיים כאן. יש לנו חתול שצריך לדאוג לו. אי אפשר להשאיר אותו מאחור. נצא מכאן לא בגלל הפחד מהקורונה אלא מהפחד שיסגרו את העיר ואת שדות התעופה ומתוך שאלה מה יעשו הילדים".

זה כבר מתחיל לקרות. מבטלים טיסות לסין.
"בינתיים אף אחד לא ביטל בגלל החשש מהווירוס אלא בגלל שנוסעים שביטלו את נסיעתם. אין תיירים ואין אנשי עסקים שהולכים הלוך ושוב".

אפשר להאמין לממשל בסין שיש רק 170 הרוגים כפי שהם דיווחו? מהם המספרים האמיתיים?
"אני כבר 30 שנה מתעסקת עם סין ואם יש משהו שאני בטוחה בו זה ביכולת של הממשלה לטפל באירועים בסדר גודל כזה. אם יש ממשלה שיכולה לסגור עיר של 11 מיליון איש, לסגור מחוז של 60 מיליון איש ולבנות ביומיים בית חולים שמוקדש כולו לקורונה זו רק סין. עד היום דווח רק על אדם אחד בן 80 שנפטר כאן מהמחלה ולעומת זאת אנחנו שומעים על הרבה מאוד אנשים שמחלימים".

ייתכן שהנושא נופח הרבה מעבר לפרופורציות?
"אין ספק שיש כאן משהו שיצא מפרופורציות אך אין לדעת לאן זה ילך. אנחנו נמצאים באמצע ראש השנה הסיני וזה חג כל כך עצוב. כל השנה הסינים עובדים כל כך קשה כדי לזכות לשבוע אחד של חופש בתקופה הזאת של שנה, ודווקא הפעם התפרץ הווירוס.

"אנחנו בתקופה מאוד בעייתית כי כולם יצטרכו לנדוד בחזרה לבתיהם אחרי החג, והמשמעות היא שהווירוס יזוז ממקום למקום.  כרגע דחו את החזרה לעבודה ובתי הספר עד להודעה חדשה. מבחינת התחושה שלנו בשנגחאי, התחושה היא לא נעימה אך אין היסטריה. בינתיים שום דבר טוב לא יצא מזה, הכלכלה כאן רק מעטה. הדבר הטוב היחיד שאולי אני יכולה לחשוב שיקרה כתוצאה מזה היא שאולי יפסיקו את הסחר בחיות בר. התחושה שזה דומה לנגיף הסארס שעבר מבעלי חיים לבני אדם".

ואיך החתול שלך מתנהג בימים אלו?
"הוא מכור למסכים. אם נעזוב תצטרך להשאיר לו את הטלוויזיה פתוחה. למיטב ידיעתי כל הישראלים יצאו מכאן ואלו שנשארו עשו זאת בגלל בעלי החיים".