מהפכת המידע והשימוש הרב של ילדים ברשת ובטלפונים חכמים, ברשתות חברתיות, במשחקי מחשב ווידאו ובאפליקציות יוצרים מציאות ייחודית שבה ילדים נמצאים בחזית הטכנולוגית ומידע אישי רב נאסף על אודותיהם. שימוש זה יוצר איומים חדשים על פרטיותם של ילדים, והשמירה עליה הפכה למאתגרת מתמיד. 

פעמים רבות ילדים גולשים לבד במרחב הווירטואלי ללא תיווך של מבוגר, ובכך הם עלולים להיחשף לתכנים לא ראויים ואף לסכנות כגון: תקשורת עם זרים, חשיפת מידע אישי, פריצה לחשבון משתמש ועוד. חשוב להיות מודעים לסכנות מסוג זה ולוודא שגם ילדיכם מודעים להן. היעזרו בהמלצות הבאות במטרה לצמצם סיכונים אלה, ולשמור טוב יותר על פרטיות ילדיכם:

ערכו שיחות עם ילדיכם: 

  • מומלץ לשוחח עם הילדים ולהסביר להם ששמירה על פרטיות היא היכולת שלנו לשלוט במידע האישי שלנו, כך שלא ייעשה בו שימוש בדרכים שלא ציפינו או התכוונו להן. חשוב להסביר להם מדוע עליהם להגן על המידע האישי שלהם ומהן הסכנות בחשיפתו. למשל, שחשיפת המיקום שלהם עשויה לאפשר לאנשים זרים לעקוב אחריהם, ושסרטונים ותמונות שלהם שנשלחים ברשת, אפילו לחבר, עשויים בסופו של דבר להתגלגל לידיים אחרות.
  • חשוב להבהיר לילדים שכל מידע שמועלה לרשת הופך לפומבי, וכמעט בלתי אפשר לחזור אחורה ולמחוק אותו. לכן עליהם להפעיל שיקול דעת כאשר חושפים מידע אישי ברשת, להגביל ככל הניתן את כמות המידע האישי שהם משתפים, ולדאוג לכך שהם לא מעלים לרשת מידע רגיש שהם לא היו רוצים שאחרים יגלו, או מידע שעלול להזיק להם או להביך אותם. למשל, לא למסור כתובת, מספר טלפון, שם בית הספר בו הם לומדים, להשתמש בכינוי ולא בשמם המלא וכיוצא בזאת. 
  • חשוב להסביר לילדים לאשר ברשתות החברתיות רק חברים שהם מכירים במציאות.  
  • חשוב גם לעודד את הילדים לדווח לכם על מקרים חשודים. למשל, כשאנשים שהם אינם מכירים מנסים ליצור איתם קשר, ובכל מקרה ללמד אותם לא לפתוח הודעות מאנשים או מגופים שהם לא מכירים.  
  • הזכירו לילדיכם להגן גם על פרטיות חבריהם. העברת תמונות וסרטונים של חבריהם ללא אישורם עלולה לפגוע בפרטיותם, וכך גם הפצת שמועה או דיבור לא נאות על חבר או כל אדם אחר עלולה להזיק להם במידה רבה. חשוב להדגיש בפני ילדיכם לא לקחת חלק בבריונות ברשת ולדווח עליה אם הם נתקלים בה. 

קריאת הגדרות פרטיות ומסמכי מדיניות פרטיות: 

  • קראו בעיון את מדיניות הפרטיות של האתרים והאפליקציות שנמצאים בשימוש על ידי ילדיכם. ממסמך זה תוכלו להבין מהם נוהלי איסוף המידע של אתרים ואפליקציות אלה, ולאילו מטרות הם יעשו שימוש במידע של הילדים שלכם. כמו כן, מומלץ לקרוא ביקורות והמלצות גיל לפני התקנת אפליקציות / משחקים במכשירים של ילדיכם. 
  • למדו את ילדיכם כיצד להגדיר את הפרופיל שלהם ביישומים השונים כפרטי ולא כציבורי – כדי שרק חבריהם יוכלו לראות את המידע שהם מפרסמים. מומלץ לבדוק את הגדרות הפרטיות מדי פעם על מנת לוודא שהפרופיל מוגדר כפרטי. 

תתעדכנו ביישומים המקוונים שילדיכם עושים בהם שימוש: 

  • על מנת להסביר לילדיכם בצורה מושכלת על סכנות הפרטיות הקשורות בשימוש ביישומים מקוונים, עליכם להכיר את היישומים הרלוונטיים תוך התנסות בשימוש בהם בעצמכם. למשל, שחקו עם הילדים במשחקים המקוונים האהובים עליהם וצרו פרופיל אישי ברשתות החברתיות שילדיכם חברים בהן.  
  • מדי פעם מומלץ לבחון באילו אפליקציות ילדיכם כבר לא עושים שימוש ולמחוק אותן. כמו כן, חשוב לבדוק אם יש צורך לנקוט בפעולה נוספת מעבר למחיקת האפליקציה, כדי שכל המידע שנשמר על הילדים במהלך השימוש באפליקציה יימחק.  

ססמאות ואבטחת מידע: 

  • הסבירו לילדיכם שעל מנת לאבטח את המידע האישי שלהם, חשוב לבחור ססמה קשה לפיצוח ליישומים המקוונים בהם הם עושים שימוש ולנעילת המכשיר הנייד שלהם. למשל, שילוב אקראי של מספרים ואותיות, והימנעות משימוש בשמם של הילדים או בתאריך יום ההולדת שלהם. הבהירו לילדיכם כי אין לשתף את הססמאות שלהם עם אף אחד, ושיש לעדכן אותן מדי פעם. 
  • יש להקפיד לבצע עדכוני אבטחה של האפליקציות המותקנות במכשירים של הילדים שלכם. 

הכותבת היא שותפה ומנהלת מחלקת קניין רוחני ופרטיות במשרד GKH.