על רקע מדיניות השמיים הפתוחים שהוזילה דרמטית את מחירי הטיסות והגאות במספר היוצאים מהארץ לחו"ל, הפך התייר הישראלי לאטרקטיבי עבור חברות תעופה ותיירות מרחבי העולם. 

מאות מציגים בלמעלה מ־50 מדינות ישתתפו בתערוכת התיירות הבינלאומית IMTM, שתתקיים ב־11־12 בפברואר במתחם אקספו בגני התערוכה בתל אביב.

אחד מקהלי היעד השנה יהיו אנשים עם מוגבלות, שרוצים לטייל במקומות אקזוטיים. חברת תיירות מאוזבקיסטן בנתה חבילה ייחודית עבורם.

את החברה מנהל ישרופיל אוסנוב, שגדל באוזבקיסטן לאם נכה במשפחה מרובת ילדים ממעמד כלכלי נמוך. המשפחה שהייתה קשת יום, לא יכלה לממן כיסא גלגלים לאימו של אוסנוב, שנאלצה לשהות במרבית שעות היממה בבית. 

אוסנוב, שחווה את המוגבלות של אמו שלא יכלה לצאת מבין כותלי הבית, מספר שראה מקרוב את הצורך במתן מענה לנכים. לכן, הקים סוכנות נסיעות באוזבקיסטן בשם Zamin Travel ולראשונה הוא יציג בישראל בתערוכת התיירות טיולים מותאמים למטיילים עם מוגבלויות.

החבילות הייחודיות כוללות העמסת ציוד על גבי חמורים וגמלים, מלונות מותאמים בבתים שבהם גר פעם סולטן, מיניבוס רחב במיוחד, אוטובוס מיוחד בייבוא מסין ורמפות במהלך המסלול. טיולים לתיירים עם מוגבלויות קיבלו בשנים האחרונות תפנית בעולם והם הפכו לאחד הענפים המשגשגים בחבילות התיירותיות.

אוסנוב פתח אופק חדש לתיירות באוזבקיסטן, הנחשבת לענף משגשג, כאשר יזם את הטיולים הייחודיים לאנשים עם מוגבלויות גם בנופים ההרריים של ארצו.

את החבילות גיבש לפני כשלוש שנים ולראשונה הן יוצגו גם בישראל בתערוכת התיירות הבינלאומית, מתוך תקווה לעורר עניין לא רק בקרב סוכני התיירות הישראלים, אלא גם בקרב מאות סוכנים וקניינים שיגיעו לכאן מרחבי העולם.

סוכנות הנסיעות Zamin Travel שמציעה מגוון טיולים ברחבי אוזבקיסטן, מציעה את אותם מראות ונופים חווייתיים גם לאנשים עם מוגבלויות.

כדי שהסיורים יהיו מותאמים, שכרה החברה מדריך שמתמחה בתחום, כדי להתאים את הטיולים לצרכים המיוחדים של קהל היעד.

את הסיורים ברחבי הערים התיירים עושים כיום באמצעות מיניבוס רחב ומונגש, כאשר במהלך השנה צפויים להגיע אוטובוסים גדולים מהרגיל המיוצרים בסין ושנוצרו במיוחד עבור אנשים עם מוגבלויות. 

זאת ועוד, חלק מהציוד הרפואי החשוב שהתיירים נזקקים לו מועמס על גב חמורים וגמלים באזורים המדבריים, ואלה מתהלכים עם הקבוצה לאורך הטיול. 

המודעות הנמוכה לאנשים עם מוגבלויות באוזבקיסטן, יצרה מציאות קשה עבורם, מאחר שבחלק גדול מהמסעדות במקום קיימות מדרגות שאינן מאפשרות גישה לנכים. משום כך, שמה לה הסוכנות למטרה לחולל שינוי לפיו יותר ויותר מסעדות יהפכו לנגישות לתיירים בעלי המוגבלויות. 

ולא רק המסעדות. גם לבתי המלון באוזבקיסטן אין תנאים בסיסיים עבור בעלי מוגבלויות. אי לכך, אוסנוב אירח בתחילה את התיירים בביתו. אבל כאשר הביקושים לטיולים גדלו, החלה הסוכנות לפנות לשורת בתי מלון להעלאת המודעות ליצירת חדרים מונגשים. לשמחתו, חלק גדול מהם הרימו את הכפפה והנגישו חלק מהחדרים.

בנוסף, הסוכנות פתחה בית מלון ייחודי משלה, כאשר רכשה שני בתים היסטוריים שבעבר התגורר בהם סולטן - "חובלי פויון" בעיר בוכרה, ו"ביביקנום" בעיר סמרקאנד. הבתים ההיסטוריים שופצו והפכו לבית מלון אותנטי, שכל הקומה התחתונה שלו מותאמת לבעלי מוגבלויות: חדרים מרווחים, ידיות אחיזה לתמיכה במקומות שונים בחדר, כמו במקלחת ושירותים, ודלתות רחבות לכיסאות גלגלים. בכל אחד מהמלונות שממוקמים בקרבת הים ישנם 40 חדרים.

אחד הטיולים המאורגנים הפופולארים ביותר שמציעה Zamin Travel היא "סמרקנד - פנינת המזרח".

הטיול מורכב מביקור בשלוש ערים מרכזיות: סמרקאנד, חיווה ובוכרה. 

מקום אטרקטיבי במסלול הוא הנהר המפורסם "אמו דריה", אשר שימש בימי קדם כגבול בין סוגדיאנה לבאקטריה, ונחשב, על פי המקומיים, לאחד מנהרות גן העדן.

החבילה כוללת גם את הסיורים הקלאסיים בסמרקאנד והתיירים עוברים בשורת אתרים ובהם: מפת כוכבים וביקור במרכז נייר המשי "Meros", כדי לראות את התהליך העתיק של ייצור נייר. 

הטיולים לבעלי צרכים מיוחדים שיצר ישרופיל אוסנוב קיימים מזה כשלוש שנים באוזבקיסטן, ועתה מוצעים לראשונה גם לקהל הישראלי.

עלות טיול של עשרה ימים עבור שני משתתפים תעמוד על 1,475 יורו לאדם, ובקבוצה של 12 משתתפים העלות תהיה נמוכה יותר: 1,175 יורו לאדם. 

אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM אומר: "טיולים עבור בעלי מוגבלויות נכנסו לתודעת ענף התיירות בשנים האחרונות, כאשר הענף רואה חשיבות גדולה לקידום הנושא. התפקיד החשוב של התיירות בארץ ובעולם הוא לאפשר לכל אדם לטייל, לחוות נופים, מקומות ותרבויות, ללא פערים בין התיירים. חברות יוצרות מגוון רחב של טיולים מותאמים".

להערכתו, בשנים הקרובות צפויה מהפכה בתחום של הטיולים עבור בעלי מוגבלויות מבחינת נוחות, היצע ותכנים. "הענף מכיר את חשיבות הנושא, ובנוסף גם רואה בכך שוק פוטנציאלי שעדיין לא מומש", הוא מדגיש.