ג'ינה האספל ראש ה-CIA קיימה ביקור חשאי ברמאללה יום אחרי ההכרזה על עסקת המאה של טראמפ, כך דווח הערב (שבת) ב"כאן 11". על פי הדיווח, במהלך הביקור החריג הזה, היא לא נפגשה עם אבו מאזן עצמו, אלא עם ראש המודיעין הפלסטיני, הנמצא בקשר עם הארגון שלה. במהלך הפגישה הועבר המסר לפיו הם מאיימים בניתוק הקשרים עם ישראל. 

כאמור, המסר הפלסטיני היה שהקשר הביטחוני עם ישראל יימשך ולא ייפגע. הממשל האמריקאי עדיין מחזיק 180 מיליון דולרים המיועדים למנגנוני הביטחון הפלסטינים, שטרם לקחו אותם. עוד דווח כי האספל נפגשה עם בכירים בישראל. 

מוקדם יותר היום, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם בקהיר מול שרי חוץ ממדינות ערב בליגה הערבית והתייחס לעסקת המאה שהציג הממשל האמריקאי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "אני דוחה את התוכנית על הסף. לא ארשם בהיסטוריה כמי שמכר את ירושלים. לפי תוכנית המאה, ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל ובאל-אקצא תהיה חלוקה של זמנים לתפילה. כלומר שיום אחד היהודים יתפללו שם ויום אחד אנחנו".

ארכיון. צילום: פלאש 90
ארכיון. צילום: פלאש 90

אבו מאזן הוסיף: "הופתענו מהכרזת טראמפ על תוכנית השלום. האמריקאים התקשרו ואמרו כי טראמפ רוצה לשלוח לי את העסקה כדי שאקרא - סרבתי. ניסו לחבר אותי אליו בטלפון כמה פעמים - סרבתי. טראמפ אמר לי 'אתה איש שלום, נוכל לעשות שלום', אבל ללא התראה מוקדמת הוא סגר את משרדנו בוושינגטון, הכיר בירושלים בירת ישראל, הפסיק את הסיוע לנו ואת הסיוע לאונר"א וגם הודיע שהוא מעביר את השגרירות לירושלים".

בהמשך נאומו אמר כי "נתניהו לא רוצה שלום ואינו מאמין בשלום". לדבריו, מה שנכתב באוסלו זה ש-92% מפלסטין שלנו, ועל השאר ננהל משא ומתן גם על הפליטים ועוד. "עוד נכתב שתוך חמש שנים נגיע לפתרון קבע. רבין נרצח והכול נגמר. מי שהתנגדו לאוסלו הם נתניהו ואהוד ברק", ראש הרשות התייחס גם למשא ומתן לשלום שניהל עם אהוד אולמרט בשנת 2008: "עם אולמרט השגנו התקדמות, אבל יום אחד שהייתי בדרכי לפגישה איתו אמרו לי 'תחזור, הוא הולך לכלא'".אולמרט ואבו מאזן, ארכיון. צילום: AFP