מנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה הציג בשבוע שעבר - באירוע סגור בפני חברי ההנהלה וסוכני ביטוח - את סיכומו לשנת 2019 ואת האתגרים הצפויים ב־2020, ומתברר שהוא רואה בשנה שעברה שנת מהפך, על אף המצב השורר בענף. לאחר מכירת אי.די.בי פיתוח, כלל ביטוח נסחרת ללא גרעין שליטה אף שמספר בעלי מניות, ובראשם אייל לפידות, מחזיקים בחלק ניכר ממניותיה. החברה נחשבת לשלישית בגודלה בענף ביטוחי הרכוש וביטוחי החיים.

"כלל ביטוח ופיננסים היום היא חברה שיודעת מי היא ולאן היא רוצה ללכת. הערך העיקרי הוא שאנו חברה שמשלבת שני נכסים גדולים: האחד אתם סוכני הביטוח: אין לכלל ביטוח ופיננסים עתיד ללא שיתוף פעולה הדוק, חם ועסקי. הדבר השני - וזרוע שהיא לא פחות חשובה - אלו העובדים", אמר המנכ"ל.

לפי מנכ"ל החברה 2019 נחלקה לשתי תקופות: "בחצייה הראשון היינו עסוקים ביישור השורות ובהסדרת העשייה היומיומית, שזה תנאי הכרחי לצמיחה. ובחצי השנה השני, אנחנו חווים מעגל צמיחה אדיר".

נוה גורס כי בתחילת 2020 כלל נמצאת בתקופה שלא הייתה כדוגמתה זה 12 שנים. "יש לנו את כל הנתונים לפרוץ קדימה ב־2020: אנחנו מובילים בתשואות ובשירות, מצויים בקשר הדוק עם הסוכנים ועם מותג בועט ורעב בשילוב צוות ניהולי מוביל. אין לי ספק שב־2020 נעלה את הרף והיא תהווה שנה של פריצה בחברה", אומר נוה.

לדבריו, האירועים האחרונים הוכיחו כמה חשוב שיש לבן אדם ביטוח, כדי שהעסק שלו  ישרוד מהמורות, בין בגלל גשמים ובין בגלל סיכונים אחרים: "המטרה של כולנו היא להפוך אירועי הקיצון למשהו שניתן להכיל אותו. המשמעות היא שצריך לשלם איזושהי פרמיית סיכון לאורך כל חיי מערכת היחסים".


המנכ"ל פירט את הפעולות שנעשו כדי לשפר את מצב החברה: "אני שמח לומר שטיפלנו בכל חוליות השרשרת, רעננו את המותג, החזרנו את הפיננסים לקדמת הבמה, דאגנו לקבוע את האסטרטגיה שלנו.

נוה הוסיף וגילה כי באוגוסט האחרון אישר הדירקטוריון, בראשות דני נוה, תוכנית תלת־ שנתית לקבוצת כלל ביטוח ופיננסים (בסיוע PWC - י"ש) וכי הדירקטוריון אישר שסוכני הביטוח ישמשו כערוץ ההפצה העיקרי בשנים הקרובות.

אגב, בהנהלת כלל ביטוח לא שוללים דרכי הפצה נוספות, כגון  ובעיקר המוקדנים המוכרים את קרנות הפנסיה בקבוצה. המנכ"ל הסביר לסוכנים: "אנחנו רוצים להקל עליכם לעשות עסקים, להעמיק את התלות שלנו בכם, וזה יקרה כשתעשו עסקים טובים ואיכותיים בצורה קלה ומהירה".

נוה גם הודה: "אין ספק שהיה פה ואקום בעולם השירות: הצמיחה של החברות הישירות, ושל מותגים שהחלו מעין סוכנויות ביטוח והפכו לחברות חצי דיגיטליות, נבעו מהוואקום בחוויית השירות של הלקוחות שלנו". והוא הוסיף בעניין החברות הישירות: "אני רוצה לומר לכם שחוץ מלאתגר אותנו, הן לא מהוות בעיניי סיכון אמיתי. אני שמח לומר שברגע שמעירים את האריה, גם אריה ותיק ומבוגר יודע להתאים את עצמו. בתקופה האחרונה סגרנו את הפער בצורה מובהקת, כלל מובילה בכל הכלים הדיגיטליים ומשרד האוצר עצמו אומר את זה. אני שמח לומר שברגע שמעירים את האריה, גם אריה ותיק ומבוגר יודע להתאים את עצמו. בתקופה האחרונה סגרנו את הפער בצורה מובהקת, כלל מובילה בכל הכלים הדיגיטליים ומשרד האוצר עצמו אומר את זה".

עוד לדבריו, בתשואות - כלל ביטוח חוזרת להוביל וחשוב שתשמר את ההישג הזה לאורך זמן; די טוב להיות בשליש העליון, אבל לאורך זמן. "לא תמיד נהיה אלה שניקח את הסיכונים הכי גדולים", אמר והוסיף: "האתגרים מחייבים את כולנו להתייעל. כלל ביטוח תתייעל לא פחות מהחברות האחרות. היא עושה את זה אפילו יותר בתוך הבית. אני רואה כתבות על מנהלים שמתגאים בזה שהם מפטרים עובדים וזו תעודת עניות. הדבר האחרון שאני רוצה זה לפטר עובדים. אנחנו עושים כל מאמץ כדי לשמר את כוח האדם שלנו".

נוה החמיא ללשכת סוכני הביטוח, שבראשות ליאור רוזנפלד, אך הביע דאגה מהמצב שבו סוכני ביטוח מציעים ללקוחות מוצרים פיננסיים כמו הלוואות ונכסים להשקעה בחו"ל. "חשוב לוודא שהדברים מפוקחים ושקולים. זכרו שאם הגיעה הזדמנות השקעה מארה"ב הרחוקה, ככל הנראה היא עברה בדרך - עוד לפני שהגיעה ללקוחות - כמה גופים גדולים שאמרו לא", הזהיר נוה.