עורכי הדין  של מלכה לייפר הנאבקת נגד הסגרתה לאוסטרליה הגישו לבית המשפט בקשה להעדת מומחים בתקווה לבטל את הליכי ההסגרה, לאחר שמצאו "סדקים משמעותיים" בחוות הדעת שעליה נסמך פאנל המומחים שקבע כי היא מתחזה לחולת נפש. 

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד אמרו כי  "נזכיר ששתי חוות הדעת שביקשו לקבוע כי לייפר מתחזה לחולת נפש נדחו בבית המשפט לאחר שמיעת הוכחות. לא הייתה לנו כוונה לוותר. זכויותיה של לייפר נרמסות כבר חודשים ארוכים. אנו צופים שההליך המשפטי יוביל לדחיה של חוות דעת הפאנל על הסף". 

השניים הוסיפו כי "כעת הגיעה העת לברר בבית המשפט על מה נסמך הניסיון לקבוע שלייפר מתחזה כביכול לחולת נפש. אנו קוראים לפרקליטות המדינה לשם הזהירות להמנע מנטיעת תקוות שווא נוספות בקרב מקבלי ההחלטות והדרג המדיני האוסטרלי ולהימנע מלהעמיס על כתפיה של לייפר את יחסי החוץ ישראל-אוסטרליה".

בשבוע שעבר הגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לקבוע בהקדם האפשרי מועד לדיון ומועד למתן החלטה לבקשת ממשלת אוסטרליה להסגיר לידיה את לייפר, על מנת להעמידה לדין בגין עבירות המין החמורות שביצעה, לכאורה, בתלמידותיה.

הבקשה הוגשה ע"י עו"ד מתן עקיבא בעקבות הדיון שהתנהל בפני ביהמ"ש ביום 14.1.2020 בו הודיעו באי כוח הצדדים לביהמ"ש על מועדים פנויים לקיום המשך הדיונים בתיק. בית המשפט קבע כי "החלטה בדבר המועדים שייקבעו לצורך חקירת הפאנל תינתן בהמשך לאחר בדיקת מזכירות מול חברי הפאנל". עד כה טרם ניתנה החלטה באשר למועדי הדיון הבאים.

לפני כשלושה שבועות קבע צוות המומחים של בית המשפט המחוזי בירושלים בחוות דעתו כי לייפר כשירה לעמוד דין והתנהלותה עד כה כאילו היא לוקה בנפשה, הייתה התחזות בלבד.

במהלך 2008 החלו להתפרסם באוסטרליה תלונות נגד לייפר מצד תלמידות שלמדו בבית הספר החרדי במלבורן אותו ניהלה, שטענו כי היא ביצעה בהן מעשים מגונים והתעללה בהן במשך שנים. בסוף אותה שנה חזרה לייפר לישראל ומצאה מקלט בקהילה החרדית ביישוב עמנואל.

בעת שהותה בארץ הוגש נגדה כתב אישום באוסטרליה הכולל 74 סעיפי אשמה בגין עבירות מין. היא נעצרה בישראל באוגוסט 2014 ושוחררה למעצר בית בבני ברק. הליך הסגרתה בחזרה לאוסטרליה, החל באותה שנה אך נפסק במהלך 2016, לאחר שנקבע כי היא אינה כשירה לעמוד לדין. כזכור, בתחילת השנה פתחה המשטרה בחקירה נגד גורמים רשמיים, ביניהם שר הבריאות, יעקב ליצמן, בחשד לכך שהתערבו באופן לא חוקי כדי למנוע את ההליך.