תרבות הצריכה במוזיאון: לראשונה בישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות יציג תערוכת יחיד של האמן האמריקאי ג'ף קונס (Jeff Koons) - האמן החי החשוב, המשפיע, הפופולרי והשנוי במחלוקת בעולם. קונס נחשב לתופעה תרבותית ייחודית ויוצאת דופן, שהדיה והשפעותיה חורגים מעבר לגבולות עולם האמנות.

ג'ף קונס (יליד 1955, יורק, פנסילבניה, ארה"ב) הוא הבולט מבין אמני דור הניאו-פופ האמריקאים, שצמחו בשנות השמונים של המאה העשרים ובחנו את משמעותם של האמנות ושל הספקטקל בעידן רווי מדיה. הם עשו זאת תוך אימוץ של אסתטיקה שמקצינה את תרבות הצריכה, שהתעצמה בעשור זה. 

בתחילת שנות התשעים תיעד את זוגיותו עם השחקנית אילונה סטאלר (צ'יצ'ולינה), ותיאר סצנות פורנוגרפיות ביתיות בסדרות של צילומים, פסלים והדפסים בעלי אופי פרסומי, שהקומפוזיציות שלהם נלקחו מהציור הדתי והקלאסי. קונס שכלל את פעולת הניכוס של דימויים מהתרבות הפופולרית, והציג בפאר מוקצן פסלים של ידוענים (כמו מייקל ג'קסון וליידי גאגא), צעצועי בריכה,  ודמויות מסרטים מצוירים (כמו פופאיי והענק הירוק –כשלעצמן,  דמויות של גבריות השואפת להתנפח). עבודותיו יוצרו בפרפקציוניזם קיצוני, שהעניק להן הילה כמו-דתית, והפך אותן למושא תשוקה עבור אספני אמנות והקהל הרחב גם יחד.

ג'ף קונס (צילום:  Photo: Tom Powel Imaging,Chris Koons)
ג'ף קונס (צילום: Photo: Tom Powel Imaging,Chris Koons)

את התערוכה "ג'ף קונס: ערך מוחלט – עבודות נבחרות מאוסף מוגרבי" אוצר דורון רבינא, האוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות. היא תוצג בגלריה ע"ש לילי ויואל משה אלשטיין בבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר, חלל התצוגה הגדול במוזיאון, המשתרע על פני 850 מ"ר.

התערוכה מציגה מבחר עבודות גדולות ממדים מתקופות שונות לאורך הקריירה של קונס, משנות השמונים ועד היום. היא כוללת עבודות שתיחשפנה לראשונה בפני הקהל הרחב, כמו פסל השיש "זוג רקדנים" שהעבודה עליו נמשכה כעשר שנים, לצד עבודות מהסדרות הבולטות ביותר שיצר, ביניהן היצירה האיקונית "דב ושוטר" (1988) מתוך הסדרה "בנאליות", שהוצגה בתערוכה הרטרוספקטיבית של קונס במוזיאון וויטני בניו-יורק, במרכז פומפידו בפריז, ובמוזיאון גוגנהיים בבילבאו; "בלון ונוס דוֹלנִי וייֶסטוֹנִיצֶה (סגול)" (2013–2017) מעבודות הבלונים המפורסמות; "הענק הירוק (Rock)" (2004–2013) ו"דולפין טאז פח-זבל" (2007–2011) מעבודות המתנפחים, ועוד.

"ערך מוחלט" הוא מושג מתמטי, המציין את גודלם של איברים בשדה המספרים: הערך המוחלט של מספר הוא המרחק בינו לבין נקודת האפס על ציר המספרים. אימוץ המושג ככותרת לתערוכה מעלה את שאלת הערך כמושג יסוד במעשה האמנותי של קונס, ומחדד את המחלוקת המתמשכת על הייחוס של ערך (או של חוסר ערך) לאובייקט האמנותי. המושג מודגם גם כאשר קונס מתיך יחדיו את הערך הסימבולי ואת הערך הכלכלי, ויוצר זירה שבה לא ניתן – ואף לא נכון – להפריד ביניהם.

 מעטים האמנים שהמפגש עם עבודה יחידה שלהם רווי בכל כך הרבה דימויים של שאר עבודותיהם הצרובות בזיכרון התרבותי. הכותרת מציבה אפוא את קונס עצמו – האמן והתופעה – כאקסיומה של האמנות העכשווית: אמן שהוא תופעה בלתי ניתנת לביטול, גאון וסמל של עידן. 

התערוכה היא שיתוף פעולה שני בין מוזיאון תל אביב לאמנות לבין אוסף מוגרבי, שעבודות מתוכו הוצגו ב-2013 בתערוכה "Wanted" (יצירות של אנדי וורהול, ז'אן מישל בסקיאט, ריצ'ארד פרינס ואחרים).

ג'ף קונס (צילום: Jeff Koons, Photo: Tom Powel Imaging)
ג'ף קונס (צילום: Jeff Koons, Photo: Tom Powel Imaging)

טניה כהן - עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות מסרה: "אני גאה ונרגשת על ההישג המשמעותי של  מוזיאון תל אביב לאמנות. ג'ף קונס, מגדולי האמנים של ימינו, הוא דמות ייחודית ומרכזית בתרבות העכשווית ואחד מהאמנים הידועים, המצליחים והמשפיעים ביותר בדורנו. אני שמחה שמוזיאון תל אביב לאמנות,  מיישר קו עם המוזיאונים הגדולים בעולם ומעניק לראשונה בישראל, הזדמנות יוצאת דופן לקהל המקומי להיחשף למבחר מגוון מיצירותיו של ג'ף קונס בתערוכה מרהיבה ומרתקת. ברצוני להודות לחוזה מוגרבי על נדיבותו האדירה בהבאת התערוכה מהאוסף המשפחתי לישראל. זוהי אבן דרך משמעותית בחיי התרבות בארץ".