יוזמה שמעלה חיוך: היום יצוין ברחבי הארץ "יום המילה הטובה" - יוזמה של תלמידים ברשת בתי הספר אורט. במסגרת היוזמה, תלמידי הרשת ניטרו שיח משמיץ ברשתות החברתיות, תכננו מחוות של מילה טובה במרחב הציבורי - ויצרו פילטר באינסטגרם לציון היום בקרב הצעירים. 

מטרתם של המשתתפים ביוזמה היא לקבל אחריות לשיח ברשת ומחוצה לה, וכך להפוך את המרחב הציבורי לנעים ועוטף יותר. היום המיוחד, שיזמו תלמידי הרשת בשנה שעברה, הפך ליום לאומי ברשת בתי הספר - ונקבע שיצוין ב־4 בפברואר בכל שנה. כחלק מפעילות אותו יום, נכתבה אמנה לשיח מכבד, ובה התלמידים וכן גופים שונים המשתתפים בפעילות, מתחייבים לשמור על שיח בין־אישי מכבד וכן להיות סבלניים וסובלניים בשיח ברשת - מתוך תקווה שהדבר יפיץ אור וסובלנות.

אוטובוס הפירגונים של רשת אורט. צילום: אורט ישראל
אוטובוס הפירגונים של רשת אורט. צילום: אורט ישראל


בשעה עשר בבוקר צפויים התלמידים המשתתפים במיזם לעצור לכמה דקות את לימודיהם בהסכמת מוריהם, להתקשר לאדם קרוב אליהם ולומר לו מילות הוקרה והערכה. במיזם, שנערך זו השנה השנייה, משתתפים כ־230 מוסדות ובתי ספר - ולא פחות ממאה אלף תלמידים. במסגרת פעילות זו, השתתפו חלקם במיזם "שומרי מסך" – סיירת סיכול אינטרנטית. עשרות תלמידים פעלו במשך שבועיים בחמ"לים בית־ספריים מיוחדים; הצעירים בדקו שעות ארוכות, מדי יום, כל שיח ותגובות ברשתות החברתיות השונות ובאתרי החדשות, כדי לסכל התנהגויות פוגעניות. בשבועיים אלו הצליחו התלמידים לסכל 4,000 טוקבקים (תגוביות) משמיצים. "שומרי המסך" פנו לכותבי אותם תכנים לא ראויים באופן אישי, כדי למגר דפוסי התבטאות לא ראויים מצידם.

תלמידת אורט קריית מוצקין הגדילה לעשות ופיתחה פילטר ייעודי באינסטגרם לרגל היום הייחודי. בקרב הצעירים ובני הנוער פילטרים כאלו הפכו לרווחים במיוחד, והם מופצים ביניהם באופן ויראלי. בכך מתחברת יוזמת המילה הטובה של הרשת לקהל הצעיר. 

חלק מהתלמידים המשתתפים במיזם צפויים לקיים היום מחוות משמחות של מילה טובה בתחנות רכבת, בבתי אבות ובמרכזי יום. במהלך היום יפעל גם "אוטובוס פרגונים" – אוטובוס טיולים שיסיע את התלמידים לבתי חולים ולבסיס של כיפת ברזל, כדי שהצעירים יוכלו להפגין את הערכתם כלפי מי ששומרים על חיי האזרחים. קבוצה אחרת של תלמידים, יהודים וערבים מעכו, תבקר אצל משפחת החייל אורון שאול ז"ל, ובתי ספר יארחו עובדי ניקיון ומפני אשפה כדי להודות להם על עבודתם.

צביקה פלג, מנכ"ל רשת אורט ישראל: "יום זה החל להתבסס כיום לאומי שאליו מצטרפים אישי ציבור, פוליטיקאים וארגונים שונים. היום אנו עוצרים כדי לבחון איך ניתן לקרב, להבין, לכבד ולסלוח - כי אלה החוזקה והשורשים של עם ישראל".