הפרשן הוותיק לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, התראיין היום (שלישי) בתכניתם של אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM, על יחסי ישראל וסודאן, בעקבות הפגישה ההיסטורית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מנהיג סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, שנערכה אמש באוגנדה, ועל האכזבה הפלסטינית שבאה בעקבות ההתקרבות בין המדינות.

לא נדבר על הסודנים בארץ, נדבר על מדינה שבעצם הייתה בקשרים אדוקים על איראן. נתחיל עוד קודם, מדינת אויב, השתתפה במלחמות ישראל, מלחמת השחרור, מלחמת ששת הימים. בשנים האחרונות על פי פרסומים זרים יש טענה שישראל פעלה בשטחה כדי למנוע משלוחי נשק לסיני ולרצועה וזה באמת אירוע חסר תקדים, לא?
"זה חסר תקדים, ממש ככה. אני רק אזכיר לכם שסודאן הייתה מדינה שנשלטה עד לא מכבר על-ידי עומר אל-בשיר שהיה מבוקש לבית הדין בהאג על הטבח בדארפור, שם התרחש אחד ממעשי הטבח הקשים ביותר שהיה באפריקה. זה עשה השלטון האסלאמי. סודאן היא בעצם המדינה הראשונה אחרי המהפכה האסלאמית באיראן. אני אזכיר לך שהייתה פעם תקיפה בה ניסו לחסל את בן-לאדן בסודאן, והיו שם גם תקיפות אמריקאיות. סודאן הייתה בעצם מדינה תומכת טרור".

ציר הרשע ממש. אם אני לא טועה היסטורית, זו המדינה הראשונה שבה היה המרד המהדי נגד הבריטים, כשהשלטון האסלאמי האנטי-קולוניאליסטי השתלט חזרה על המדינה.
"יש שם אלמנט אסלאמי חזק מאוד. אתם יודעים שבעצם בסודאן זה יותר מזה, כי היא הייתה בעצם גם חממה לאירגוני טרור, והיה הסכם ידוע לשמצה, שקוראים לו הסכם ח'רטום, אותו חתם מוחמד דף ב-1995, וממנו עולה כי חמאס יכול לעשות פיגועים בשטחי ישראל, בלי להעביר את הרשות הפלסטינית, ואז היו את הפיגועים הקשים, בשנת 1996. סודאן גם אימצה את החמאס, היא הייתה הבית הטבעי של חמאס וכמובן גם אל-קאעידה".

אז מה קרה, מה השתנה שם פתאום?
"אני חושב שמה שהשתנה שם קודם כל התחלף שם השלטון".

הייתה שם מחאה גדולה והוא עכשיו דמוקרטי?"
"לא, לא, בכלל לא. כמו מועצה צבאית. צריך לומר שהשלטון הזה הבין, כמו כל מדינה באפריקה, שאו שאתה עם איראן או עם הציר הסעודי. בכלל יש מלחמה על כל המדינות האלה, עם מי הן הולכות, והיום הם מבינים שאם הם חפצי חיים, הם צריכים להיות הפוך מציר הרשע , להיות עם ציר החיים".

תנו לי לדבר בשבחו של אדם כל כך מושמץ במדינת ישראל, בסוף כל המהלך מול איראן, מי שמוביל את זה ומי שמוביל את האסטרטגיה העולמית, גם המערבית, וכרגע גם עם מדינות ערב, זה איש אחד ולכן מגיע לו הקרדיט. הוא הולך לבית משפט לפחות נפרגן לו. אמר לי אתמול אדם שמאלני - הוא צריך עוד 4 חקירות נגדו. מה הוא עוד יביא? שלום עם מי?
"קודם כל תראה, צריך להגיד את זה, לי אין בעיה להגיד את זה כי אני רואה את המפה של המזרח התיכון, וזה לא הזמן שמנותק מההקשר. יש פה את עסקת המאה שהונחה פה ובח'רטום היו את שלושת הלאווים אחרי מלחמת 67' שאחד מהם הוא לא למשא ומתן. ותראו- זה קורה. ביבי שיחק אותה 'ביג טיים'".

התגובה של הפלסטינים אתמול היא בגלל שהם לא סופרים את סודן ולא צריכים אותה או שזה בגלל העלבון?
"גם על עסקת המאה הם אמרו שזה סכין בגב, והם אמרו את זה גם כשהסעודים נתנו תגובה רפה לעסקת המאה".

אבל זה גם עולם התוכן שלהם.
"זה מאוד פופולרי בזירה הפלסטינית סכין בגב, גם מאבקי ירושה זה סכין בגב. סכין בגב היא אוטומטית, הם הנבגדים האולטימטיביים עכשיו. אין מה לעשות. במציאות היום, איזו מדינה ערבית הצילה את הפלסטינים בשנים האחרונות- חוץ מקצת תמיכה בטרור הפלסטיני או בתהליך השלום הפלסטיני, תלוי במה. שום מדינה ערבית לא חילצה את הפלסטינים משום מצב, רק קצת תמיכה, והיום חוץ מארדואן שתומך קצת בחמאס, אין שום מדינה ערבית שעושה להם את העניין הזה".

"הנייה מסתכל על התמונה ובוחר לא לחזור לרצועת עזה" המשיך יחזקאלי והוסיף כי "הוא מבין שבסופו של דבר עזה תצטרך להילחם בעצמה. מרתק לראות את העולם שאחרי סולימאני, אסד איבד 80 חיילים בשלושה ימים בקרבות הקשים שם, קודקודים לא פשוטים. אחד משומרי הראש של סולימאני חוסל על ידי המורדים וזה אומר שבעצם אין מה לעשות, העולם הערבי מפחד ודואג לעצמו. איראן עכשיו נלחמת ובלי סולימאני היא חלשה ומדינות ערב מבינות את הפרצה הזו ודואגות לעצמן, לא ידאגו לפלסטינים כאשר יש מזרח תיכון חדש אחרי חיסול סולימאני, ואחרי ההתפשטות האיראנית וכל אחד מבין שהוא דואג לעצמו. לפלסטינים אף מדינה ערבית לא תדאג - זו הסכין הכי גדולה בגב. סודן רוצה לדאוג לעצמה שיהיה לה עתיד יותר טוב והיא פונה למעצמה האזורית".