אזרחות פורטוגלית בישראל הגיעה לשיאים חדשים ב - 2019: זו הייתה שנה שבה הוגש מספר שיא של בקשות על ידי ישראלים: מעל מאה אלף בקשות. 10,000 ישראלים מחזיקים דרכון פורטוגלי בפועל. נושא הזכאות לאזרחות פורטוגלית, שהתקבל תחילה בחשדנות בקרב הישראלים והרתיע אותם, הפך בשנים האחרונות למוקד עניין ישראלי משמעותי. הנגישות הרחבה לאזרחות ולדרכון פורטוגלי נוצרה בשנת 2015, כאשר פורטוגל פתחה את שעריה והצהירה שתאפשר לזרים לקבל אזרחות, תחת תנאים מסוימים וכל עוד יש להם קשר היסטורי לפורטוגל.  לפיכך, ישראלים שהינם צאצאים של מגורשי ספרד, ועלו בעיקר מאחת המדינות בולגריה, יוון, טורקיה, יוגוסלביה לשעבר, מרוקו, מצרים, סוריה, אלג'יר, טוניס ולוב, זכאים עקרונית לקבלת אזרחות פורטוגלית, ובלבד שיש באפשרותם להוכיח שיש להם שורשים משפחתיים בפורטוגל.

למרות שינוי המדיניות ב – 2015, עד שנת 2017 הנושא נחשב למפוקפק בקרב ישראלים, שחשדו כי לא יצליחו לממש באמת את הזכאות, או להשקיע את המשאבים הדרושים לכך. אולם, משנת 2018 ניכר כי הפשירה החשדנות, המודעות לנושא צברה תאוצה, האמון בהצלחת התהליך וביתרונותיו גבר, ועשרות אלפי ישראלים הגישו מדי שנה בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית.

מרדכי שאבי (צילום: יח''צ)
מרדכי שאבי (צילום: יח''צ)

צוות Easy Nationality, הפועל מתל אביב, מסייע לישראלים בתהליך קבלת האזרחות כבר משנת 2016. מדובר במשרד בוטיק, שמעניק טיפול וליווי אישיים ללקוחות מבקשי אזרחות, עד להשגת המטרה. הלקוחות, המטופלים אישית על ידי בעלי המשרד, זוכים בטיפול המהיר והיעיל ביותר בבקשותיהם, ללא התמודדות עם ביורוקרטיה עודפת. כמו כן, המשרד פועל בתיאום עם עורכי דין פורטוגלים מהשורה הראשונה, המסייעים בטיפול בביורוקרטיה המקומית ובהתנהלות הנדרשת מול גופי הממשלה בפורטוגל.

בשנים האחרונות הצליח המשרד להשיג אזרחות פורטוגלית גם עבור לקוחות אשר תחילה לא היו בידיהם המסמכים והאסמכתאות הנדרשים, והאזרחות נראתה קשה מאוד להשגה. ביצירתיות ובדרך של חשיבה מחוץ לקופסא, ובהתבסס על ניסיון העבר, הצליח הצוות למצוא פתרונות אפקטיביים מול הרשויות בפורטוגל.

היעדר תעודת לידה
אחד הקשיים עמו מתמודדים ישראלים בתהליך בקשת האזרחות, הוא המצאת תעודות מהמדינה שממנה הם או אבותיהם עלו לישראל. עולים רבים עלו ארצה ללא רכוש ומסמכים, ולכן אין ברשותם תעודות לידה מארץ המוצא שלהם.

"באופן פרדוקסלי, לדור השני או השלישי של העלייה לישראל, קל יותר לקבל אזרחות, מאשר לעולים עצמם, כיוון שלילידי הארץ יש תעודת לידה, בעוד שלסב או לסבתא אין", אומר מוטי שאבי, מבעלי משרד איזי נשיונליטי.

באיזי נשיונליטי מצאו לבעיה זו פתרון יצירתי, בדמות תמצית רישום אוכלוסין מרשות האוכלוסין וההגירה. הסתבר כי בתמצית רישום האוכלוסין מופיעים פרטיו של כל אדם; שמו ושם אביו, ארץ הלידה שלו ופרטים אישיים נוספים. אי לכך, "פנינו לרשויות הרלוונטיות בפורטוגל, הגשנו להם את תמצית רישום האוכלוסין של המבקש וביקשנו שיכירו בה במקום תעודת הלידה שאיננה, ואכן הרשויות התגמשו והעניקו אישור מיוחד, במסגרתו הכירו בנתונים כתחליף לתעודת הלידה, באופן שיאפשר את המשך הטיפול בבקשה", מספר שאבי.

היעדר תעודת יושר
בעיה נוספת שקיימת בחלק מתהליכי הבקשה לאזרחות, היא הקושי להפיק תעודת יושר מארץ המוצא שממנה עלו ארצה המבקשים או אבותיהם. "במקרה זה פעלנו מול הרשויות בישראל, למציאת תיעוד לכך שהמבקש עלה ארצה בגיל צעיר, בהיותו קטין עדיין, כך שלא חלה עליו אחריות פלילית בארץ המוצא שלו. בכך פטרנו את המבקש מהצורך בהמצאת תעודת יושר מארץ המוצא", מסביר שאבי.

ומה לגבי מקרים שבהם אדם התגורר במדינה אחרת כבגיר, ומסיבה כזו או אחרת אין ביכולתו להמציא תעודת יושר מאותה מדינה? "טיפלנו גם במקרים כאלו, ובהם הגענו לסיכום עם הרשויות בפורטוגל, לפיו הן יכירו במסמך שבו המבקש מצהיר בנוכחות נוטריון ושני עדים, כי אין לו עבר פלילי באותה מדינה שבה התגורר".

אמונות שגויות בנוגע לתהליך קבלת האזרחות וקבלת הדרכון הפורטוגלי
1. נהוג לחשוב ששם המשפחה של המבקש הוא בעל משקל רב בתהליך קבלת האזרחות, ואם למבקש אין שם משפחה מרשימת השמות הנפוצים של יוצאי ספרד, הרי שלא יהיה זכאי לאזרחות פורטוגלית. זוהי טעות נפוצה, וכדאי לדעת שהגורם המכריע בהחלטת הרשויות בפורטוגל על קבלת האזרחות היא דווקא ארץ המוצא ממנה עלתה משפחת המבקש לישראל, ולא השם.

2. אמונה שגויה נוספת הרווחת בקרב הציבור הישראלי, היא שיש חובה להציג עץ משפחה מלא בעת הגשת הבקשה. האמת רחוקה למדי מכך; מספיק להוכיח שהמבקש הוא צאצא ליהודי שעלה מאחת המדינות שהוזכרו לעיל. דרך ההוכחה אינה מסובכת, ולרוב נעשית באמצעות צירוף ספח תעודת הזהות של ההורה או אחד הסבים, בה מצוינת ארץ המוצא ממנה עלה. התהליך אינו דורש המצאה של רשת מסמכים ענפה ומסועפת כפי שנהוג לחשוב.

3.מיתוס אחר הוא שאדם שקיבל אזרחות פורטוגלית, ילדיו ובן / בת זוגו יקבלו גם הם אזרחות באופן אוטומטי. אלא שבמציאות, בכל הנוגע לבני זוג, קשר נישואין או הורות אינו מספק לצורך קבלת אזרחות. באשר לבני זוג, יש צורך בכך שגם לבן / בת הזוג של מקבל האזרחות, תהיה זיקה לפורטוגל. באשר לילדי המבקש, במידה וקבלת האזרחות ניתנה לו בטרם נולדו ילדיו, הם יקבלו אזרחות עם לידתם. עם זאת, במידה והאזרחות התקבלה לאחר שלמבקש כבר יש ילדים, הם לא יקבלו אזרחות פורטוגלית, אלא רק לאחר הליך בקשה ולאחר שבקשתם תישקל בנפרד. באופן כללי ניתן לומר כי ככל שהילדים צעירים יותר ותלויים בהוריהם, יש סיכוי גבוה יותר שהרשויות יענו לבקשת ההורים ויעניקו אזרחות גם לילדים. אולם, כאמור, ילד לא יהנה אוטומטית מאזרחות פורטוגלית שתוקנה להוריו אחרי לידתו.

4. ישנה חובה בייצוג ע"י עו"ד ישראלי בתהליך הגשת הבקשה. זו אמונה שגויה נוספת. אין חובה בייצוג על ידי עו"ד בישראל. קיימת חשיבות דווקא בסיוע של עו"ד פורטוגזי, שיוכל לייצג את המבקש מול גופי הממשלה בפורטוגל ויהווה כתובת רשמית בתהליך לבקשות מגופי הממשלה, מה גם שהמכתבים מהרשויות, הנשלחים למבקש במהלך התהליך, כתובים בפורטוגזית.

עתיד אופטימי - לקראת ייעול התהליך להוצאת דרכון פורטוגלי
לסיכום, אמנם תהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית עלול להיתקל באתגרים, אולם רובם בני פתרון, במיוחד אם נעזרתם בליווי מקצועי. נוסף על כך, באותה נימה של אופטימיות, יש לציין שעם הזמן, התהליך הופך יעיל וידידותי יותר למשתמש. בהקשר זה, שאבי מציין כי "בשנה האחרונה הרשויות בפורטוגל המנהלות את תהליך קבלת האזרחות עוברות התייעלות גדולה. כך למשל, התיקים אינם מרוכזים עוד רק במקום אחד, אלא מפוזרים בין כל הסניפים של רשות האוכלוסין במדינה. כמו כן, תהליך הטיפול בבקשות הפך לממוחשב, כאשר המבקש יכול לעקוב אחר שלבי תהליך הבקשה, באמצעות הזדהות במערכת אינטרנטית, עם מספר מעקב שניתן לו".

רוצים גם דרכון פורטוגלי? השאירו פרטים בטופס, ברוכים הבאים לאירופה!