היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (רביעי) כי הוא מסיר את הנתנגדותו למינוי עו"ד דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה. במכתב ששלח הערב להנהלת הפרקליטות, אמר היועמ"ש כי הוא "מסיר את התנגדותי למינוי דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה".

"לעת הזו, נדרש מכולנו לשלב כוחות כאיש אחד ולהתמקד באתגרים הרבים העומדים בפני מערכות החוק והמשפט במינת ישראל", כתב מנדלבליט והוסיף "מתוך תחושת אחריות לאינטרסים החשובים אלו, ומתוקף תפקידי כמי שעומד בראש מערכת אכיפת החוק", כתב מנדלבליט בהודעתו. "החלטתי - לא בלי היסוס - כי במצב הדברים הנוכחי, האינטרס הציבורי במניעת פגיעה נוספת בעבודת הפרקליטות - לא אעמוד על התנגדותי". 

מכתבו של היועמ"ש בדבר מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה by מעריב אונליין on Scribd

בתוך כך, שר המשפטים, אמיר אוחנה הודיע היום כי יביא לאישור הממשלה את הצעתו להקמת ועדה שתבחן את מח"ש: "החלטתי להביא לאישור הממשלה את הקמתה של ועדת בדיקה ממשלתית לבירור טענות בנוגע להתנהלות, למבנה הארגוני ולכפיפות של המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, ולהעניק לה סמכויות של ועדת חקירה. את בעיית חוסר האמון במח"ש אני מכיר עוד מימי כעורך דין. מדובר בבעיה ארוכת שנים וחוצת מגזרים. מעט לאחר כניסתי לתפקיד, כשהארץ בערה בעקבות המקרה הטראגי בו נהרג סלומון טקה ז"ל, שהצית מחאה גדולה בקרב ישראלים רבים ובהם יוצאי אתיופיה, הודעתי על כוונתי להקים אותה (יולי 2019)".

אוחנה הוסיף ואמר כי "תחושות הכאב האמיתי והאותנטי שחשו רבים מיוצאי אתיופיה הגיעו גם לאוזני, הן בישיבת ועדת השרים למאבק בגזענות בראשות רה"מ, הן בישיבות שקיימתי בלשכתי והן כפי שעלו באמצעי התקשורת השונים. רבות מהטענות הופנו אז נגד המחלקה לחקירות שוטרים, שיותר מדי מקרים המגיעים לשם לא זוכים – כך נטען – לטיפול ההולם והראוי. בחנתי את האפשרויות השונות, והחלטתי להקים את הוועדה. אלא שאז עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה.

"בנוסף, חשבתי שלא יהיה נכון שהקמת הוועדה תתפרש בטעות כניסיון להשפיע על ההחלטות בעניין סלומון טקה ז"ל. על כן נמנעתי מלהביא אז את הוועדה לאישור הממשלה. בשיחות רבות שהיו לי עם יוצאי אתיופיה, ראשי ארגונים ואחרים, הודעתי כי הכוונה על הקמת ועדת הבדיקה עודנה שרירה וקיימת. כך גם בשיחות שהיו לי עם חה"כ גדי יברקן, לפני ואחרי שחזר לתנועת הליכוד".

לבסוף אמר שר המשפטים: "משהבחירות לא הביאו, למרבה הצער, להקמת ממשלה ולאחר שנסתיימה החקירה במקרה סלמון טקה, הסתיים השימוע והתקבלה החלטה – החלטתי כעת להקים את הוועדה, ולהביאה לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה. העולם שבחוץ איננו קופא על שמריו רק משום שיש עוד בחירות, והציבור זכאי למענה.כדי לא לכבול את ידיה של הממשלה הבאה – תהא אשר תהא – אני קובע כי ממצאי ומסקנות הוועדה תוגשנה לממשלה רק בעוד 4 חודשים, ורק במידה שהממשלה תבקש מהוועדה לקבל המלצות – הוועדה תגיש גם את המלצותיה.

"בישיבתה הבאה של הממשלה אביא לאישורה את הקמת ועדת הבדיקה, בראשה יעמוד השופט בדימוס הרן פיינשטיין, ויהיו בה חברים הפרופ' רינת קיטאי-סנג'רו והפרופ' אבי דיסקין. הציבור זכאי לתשובות, הציבור זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים – הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת. אדגיש כי אין בצעד זה כדי לקבוע כי כל הטענות המושמעות הינן בבחינת ראה וקדש – אך לא ניתן יהיה לאתר ולטפל בסוגיות הנדרשות ללא בדיקת עומק".