ייתכן שהשבוע קמתם בבוקר ולא הרגשתם שום דבר חריג באוויר, אך תנו לי לחדש לכם: השבוע החל עידן חדש. לאחר שש עונות ושבע שנים במהלכן בין אם רציתם ובין אם לא, התוודעתם לזהות המתחרים ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" ולא יכולתם לחמוק מלדעת את גורלנו בתחרות המוזיקה הגדולה בעולם, ישנו סיכוי סביר בהחלט שמשנת 2021 – תחזרו להיות אדישים ואפתיים לנושא. מדוע? משום שהערוץ בעל ההשפעה הגדולה ביותר על השיח הישראלי נפרד זה עתה מהפרס שהבדיל את ריאליטי המוזיקה שבאמתחתו מכל תוכנית מוזיקה אחרת בתולדות הבידור בישראל לטובת תאגיד השידור "כאן".

"The Voice", "אקס פקטור", "גוט טאלנט", "The Four" - אף תוכנית מוזיקה בשנים האחרונות לא הצליחה להגיע לקרסוליים של "הכוכב הבא" מבחינת עניין ציבורי, רייטינג וכישרונות מוזיקליים שנצפו בה. תסכימו איתי שהסיבה לכך לא שמורה רק לעובדה שהפרס בתוכנית הוא ייצוג באירוויזיון אלא גם לצמד המנחים הכריזמטי, פאנל השופטים מהמובילים בתעשייה והפקה חזקה כמו ש"קשת" יודעת לתת. ובכל זאת, זה לא סוד שעד ש"קשת" זכתה במכרז לבחירת הנציג לאירוויזיון ב-2014, רמת ההתעניינות הציבורית בתחרות נעה בין אפסית לבינונית (ובדרך כלל, הדבר היה תלוי בקרבתך לאדם מהקהילה הגאה). 

מלבד יצירת פורמט מקורי ומעניין, הפקת "הכוכב הבא לאירוויזיון" מכילה מומחי אירוויזיון אמיתיים (בשונה מהשופטים של התוכנית, אבל זה כבר עניין לטור אחר) שמלווים את הנציג שלנו ומשפיעים בצורה מכרעת על סיכויינו להעפיל לגמר ואינשאללה גם לזכות: הם מעצבים את תדמית הנציג הישראלי, מפיקים את ביצועו ובגדול, לא נותנים לו מרחב נשימה עד שהגביע בידם (ועל כך העיד הסרט התיעודי לאחר ניצחונה של נטע).

עתה, כשגם מומחים אלה (ביניהם יואב צפיר וסיוון יאנג) יצפו באירוויזיון מביתם בתל אביב ופחות מהגרין-רום היוקרתי, קשה שלא לחשוש שסיכויינו לשחזר את הצלחת נטע קטנים מאי פעם. בחייאת, איזה נכס מומחה אירוויזיון מתאגיד "כאן" יתמוך בנציג שלנו? ירון לונדון? 

אומרים שסוס מנצח לא מחליפים. האם הדבר נכון גם לפורמט שבחר את הנציגים שהעפילו לגמר במשך שנה אחר שנה לאחר תקופת בצורת של ארבע שנים בהן הדבר לא קרה? ייתכן מאוד. האם יש לנו דברים חשובים יותר להתעסק בהם מלבד האירוויזיון? התשובה חיובית גם כן. אך ציניים ככל שתהיו, בשנים האחרונות ישנה אווירה מיוחדת בציבוריות הישראלית בימים שסביב שידור האירוויזיון, והאווירה הזו עושה לנו טוב: משדרי החדשות מלווים את הנציג המרוגש, טבלאות ההימורים בעולם גורמות לנו לקלל כל מדינה שהעזה ללכלך על הנציג שלנו והלב נחמץ בכל פעם שה"דוז פואה" ניתן לאיזו צפון מקדוניה אחת במקום לתפארת הבריאה שנבחרה לייצג אותנו מול כל הרשעים, שם ביבשת הקרה.

אז לא, אינני חוששת מכך שערוץ 12 יצנח בטבלאות הרייטינג – אני פשוט פוחדת שהתקופה הקצרה והיפה הזו בחיינו כישראלים אשר ליוותה אותנו בשנים האחרונות, פשוט תתפוגג.

לדואגים מבינכם, "הכוכב הבא" כרגע לא עתידה לרדת מהמסך. אסי ורותם יישארו, המסך האימתני גם כן ואם יהיה לנו מזל רק איתי לוי אולי יתחלף. השאלה העיקרית היא האם התוכנית תמשיך לשמר את קסמה גם כאשר הפרס יחזור להיות בנאלי? כמעט בטוח שכן. כשההפקה אותה הפקה ורק המועמדים מתחלפים, סביר להניח שכמה טקסי "פריכית הזהב" ונשכח בכלל מהתחרות הגדולה בעולם. 

וקצת אופטימיות לסיום, אל תשכחו שתאגיד "כאן" ייצר בשנתיים האחרונות סדרות מופת ישראליות והיה זה שניצח על הפקת האירוויזיון בארץ. התאגיד מכיל ארסנל של כישרונות צעירים, מומחי דיגיטל וחדשנות שכנראה, כמעט כמו כל דבר שהם עושים, יצלחו גם את האתגר הזה ויצרו תחלופה מכובדת וראויה, גם אם לא תזכה בעשרות אחוזי רייטינג. וחוץ מזה, עם לוסי איוב כמנחה - התאגיד כבר בחצי הדרך להצלחה. אנחנו כמובן לא יכולים לחכות. ועד אז – בהצלחה לעדן!