כשצבי נטע ועמיתיו בקבוצת מכשירי תנועה, היבואנית הרשמית של רכבי סוזוקי בישראל, החליטו להתרחב ולרכוש בתחילת העשור הקודם גם את פעילות קונצרן מאן הגרמני בארץ, הם המשיכו בשנים הראשונות להשתמש בשירותי המוסך המרכזי של הזכיין הקודם. עם זאת, היה להם ברור שאם הם רוצים להיות גורם מוביל בשוק האוטובוסים והמשאיות, הם חייבים למצוא חלקת קרקע במרכז הארץ ולבנות עליה מרכז שירות ומכירות מודרני וגדול יותר, שיתמקד רק בכלי הרכב של מאן. מטבע הדברים, מדובר במהלך מאוד מורכב ורגיש מהבחינה הלוגיסטית והפיננסית, גם עבור חברה ותיקה ויציבה כמו מכשירי תנועה. 

בשלב הראשון הם רכשו שטח אדמה גדול בפאתי ראשון לציון, במקום שנקרא מעוין שורק, והחלו לבנות על מחצית מהשטח את מרכז מאן החדש. אבל אז, בשלב די מוקדם של העבודות, החליטה החברה להוציא אל הפועל שני פרויקטים גדולים נוספים של נדל"ן, שהתחברו להם עם אותו לוח זמנים - הקמת מטה חדש של כלל הקבוצה בחצי השני של אותה חלקת קרקע בראשון לציון, אשר ירכז את סך כל הפעילויות העסקיות השונות והמגוונות שלה, וכן בנייתו של מגדל סוזוקי בן 17 הקומות ברחוב יגאל אלון, לצורכי תצוגה והשכרה.

בשלב הזה קיבל נטע, המשמש כיו"ר וכבעלים של קבוצת מכשירי תנועה משנת 1990, את ההחלטה שלפיה יש להמשיך במלוא המרץ בהקמת שלושת הפרויקטים בו־זמנית, תוך חלוקה זהירה ומחושבת של הסיכונים הכספיים והאחרים שהתלוו אליה.

"ההחלטה הראשונה והעיקרית, שיש לה ותהיה לה לאורך שנים השפעה על החברה, היא בעצם על רכישת השטח בראשון לציון שנועד לשרת את כלל פעילויות הקבוצה", מסביר נטע (69), "ההיגיון העסקי שעמד מאחוריה היה שהמכירות שלנו - ובעצם כל נפח הפעילות שלנו - יגדלו משמעותית עם ההתרחבות לשוק המשאיות והאוטובוסים, ושאנחנו צריכים להיערך לגידול בפעילות בעזרת מימון בנקאי תומך. ההחלטה ללכת על שני פרויקטים במעוין שורק ועוד בו־זמנית הייתה די מסוכנת, כי אף אחד לא הבטיח לנו אז שנעשה עסק טוב. היום, אגב, אני לא חושב שמישהו מאמין שענף הרכב בישראל הוא סיכון...".

ואיפה עומד כעת כל אחד משלושת הפרויקטים האלה?
"בניית המרכז החדש של מאן הסתיימה בספטמבר אשתקד, והוא כבר פועל. היום אני יכול להגיד שההערכה שלי על קצב הגידול בפעילות הייתה בדיעבד זהירה ושמרנית מדי. אולי הייתי צריך להיות נדיב ביותר בהערכות שלי, אבל מצד שני גם לא רציתי שנגזים ושנהיה יותר מדי 'חשופים' באשראי. בניית המרכז החדש של כל פעילות הקבוצה עומדת להסתיים בסביבות חודש יוני השנה.

"שם תתרכז הפעילות של סוזוקי והמוסך המרכזי, ושם גם יישבו הנהלת הקבוצה וחברות הבת שלנו שפועלות בענפי הצמיגים, הביטוח, ציי הרכב ועוד. עד כה, לכל חברה בקבוצה שלנו היה מחסן משלה, ואחת ההחלטות הכי חשובות שקיבלנו הייתה להכניס אותן תחת מרכז לוגיסטי אחד בראשון לציון. הנהלת הקבוצה ואני אומנם יושבים עדיין ב'בית מעיא' בדרך בגין בתל אביב, ליד צומת מעריב, אבל גם אנחנו נעבור בעתיד הלא רחוק למטה החדש בראשון לציון, ובתל אביב יישאר רק אולם התצוגה המרכזי שלנו".

וגם אולם התצוגה יעבור בקרוב מדרך בגין למגדל סוזוקי החדש שבניתם בשיתוף פעולה עם קבוצת ב.ס.ר.
"ההחלטה לבנות בניין משרדים ביגאל אלון הייתה מחויבת המציאות, כי הבנו שצומת מעריב עומד להיות מקום שיהיה מאוד קשה לחיות ולפעול בו. 'בית סוזוקי' או 'מגדל סוזוקי' כבר בנוי ובקרוב הוא גם יתחיל להיות מאוכלס במשרדים וחברות".

במבט לאחור, איך הצלחתם לנטרל את הסיכונים הכספיים שמתלווים להקמה של שלושה פרויקטים כאלה משמעותיים בו־זמנית?
"ההיגיון היה שאת הקמת המרכז של מאן מימנה הפעילות של מאן ואת המרכז של סוזוקי מימנה הפעילות של סוזוקי. הסיכונים היו כאן נמוכים יחסית, כי מדובר בשתי חברות רווחיות וגם יש כאן שני מקרים של שימושים עצמיים שמחליפים שכירויות. הסיכון האמיתי היה בעצם ב'בית סוזוקי' ביגאל אלון - האם יש חוסר משרדים או עודף של משרדים באזור הזה, כי את הבניין הזה בנינו להשכרה ואנחנו הרי לא חברה שעוסקת בנדל"ן. היום אנחנו יודעים שגם זו הייתה החלטה מוצלחת, כי יש ביקוש טוב לשטחי משרדים באזור הזה".

עצות הזהב של צבי

לכל מנכ"ל בתחילת דרכו אני ממליץ לא להיות 'ממומן יתר', כלומר לא לקחת אשראים והלוואות נוספות שיש ספק כי תצליחו לפרוע. הרבה אנשים נוטים להאמין שהעסק שלהם יצליח, אחרת הם הרי לא היו נכנסים לזה, ואז הם אומרים לעצמם 'אני אמכור אלף חתיכות' ומתחילים להוציא את הכסף לפני שמכרו אפילו חתיכה אחת. לכן חשוב להיות זהירים בהערכות ולא להתנהג באופטימיות מוגזמת ולרתום בטעות את העגלה לפני הסוסים".

ועוד עצה בענייני מימון - אחד מסודות ההצלחה שלנו ושל חברות ותיקות אחרות הוא שמירה על יחסים טובים לאורך שנים עם אלה שמשקיעים בך, וזה יכול להיות שותף, משקיע או הבנק. חשוב להיות אחראיים ולשלם בזמן, כי זה יעמוד לצדכם גם בתקופות שהחברה תפסיד כסף. ובכלל, אל כל משקיע צריכים להתייחס כאל שותף שווה זכויות שאתם חייבים לו. אם לקחתם כסף ממישהו, אסור להעמיד אותו בפני הפתעות ובטח ובטח לא להבטיח לו דברים שאתם לא יכולים לקיים".

מנהלים מחליטים

ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הן עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך? "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארטאפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.