גל האלימות הפלסטיני: אירועי הימים האחרונים, לרבות הפיגועים הרבים שהתרחשו באזור ירושלים ויהודה ושומרון, יכולים להעיד על הסלמה מתקרבת עם הרחוב הפלסטיני. יש שיסברו שמדובר בהתנגדות אלימה להצהרה על מתווה "עסקת המאה". הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, הסביר את המצב בתוכניתו של נסים משעל ב-103FM היום (שישי) ואמר כי: "אם תהיה אינתיפאדה או לא תלויה באדם אחד - אבו מאזן".

הפלסטינים מסלימים את פיגועי הטרור והמתיחות בעיקר בירושלים. לאן הם חותרים?
"אנחנו לא יכולים לומר לאן זה הולך, אבל יש פה אנרגיה, שאם היא תימשך, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בתוך אינתיפאדה נוספת, זה תלוי בבן אדם אחד, באבו מאזן - למה בו? כיוון שהוא זה שהתחיל את האנרגיה הזו ברחוב, כשבנאום שלו לאחר תוכנית המאה, הוא אמר 'אנחנו לא נוותר, נדחה בכל דרך, מחאה עממית וכו', זה היה הסימן לצאת לרחוב וגם להמשיך את אותה אנרגיה של פיגועים".

"מדוע אנחנו בתקופה של פיגועים?", שאל יחזקאלי וענה: "כי הרחוב נכשל מלצאת ולהפגין את מחאתו. המונים לא יוצאים לרחוב. עכשיו זה הופך לשלב הבודדים. זה שלב מאוד קריטי שאם ישראל לא תעצור אותו או אבו מאזן יסמן לשטח שזה לא טוב, ואני לא ראיתי אותו עושה את זה באינתיפאדה הקודמת, אנחנו לפני גל אלימות שבעצם הרשות אומרת לשטח, 'אני אתן לכם אור ירוק, ואפשר לעשות את זה, זאת הדרך שלנו למחות על תוכנית המאה'.

"זה קרה בדיוק כמו לפני 3 וחצי שנים, כשאבו מאזן נתן את נאום הר הבית שלו, כשאמר שהיהודים מטמאים את הר הבית, ואז זה היה אות לרחוב, בעיקר למזרח ירושלמים, שאל אקצא יקרה להם והם קרובים לשם, לבצע פיגועי דקירה ודריסה", המשיך הפרשן. "זה בדיוק מה שקרה עכשיו, זו גם האנרגיה של הפיגועים שראינו ביממה האחרונה. לכן אני חושב שזה מאוד תלוי באבו מאזן. מעבירים לו מסרים, 'אל תשחק באש', וזה גם מבחן לדרכו ולתיאום הביטחוני שיש בין ישראל לרשות הפלסטינית".

כשאתה אומר, 'אנחנו לפני גל אלימות פלסטינית', זה אומר שנהיה עדים לדקירות, דריסות, או שזה מעבר לזה?
"אני לא יודע לומר לך. אני יודע שבעזה יעשו את המחאה שלהם בירי ספורדי של טילים, את זה אנחנו מכירים. ואני חושב שלשטח ירדה ההבנה, ופה גם זה תלוי בחקיינים ובאנרגיה - אינני יודע איזו עבודה ישראל עשתה ב-3 השנים האחרונות וכמה משתלם לפלסטינים - אבל הפלסטינים ברחוב אמרו כמה דברים בחודש האחרון. הם אמרו: 'תוכנית טראמפ קשה, לא נצא לרחובות על זה', וכנראה חלק מהם מבינים שיש להם מה להפסיד".



"אבל עדיין יש, ראית, מוכר פרחים מחיפה, מוכר פרחים ממזרח ירושלים, עדיין יש אנרגיה כזו", המשיך יחזקאלי. "הכול תלוי איך הרשות הפלסטינית תאותת לשטח, כרגע אבו מאזן מאותת לשטח בחצי קריצה, 'יש אור ירוק. לכו תעשו את זה, זה חלק מהמחאה, זה חלק מהקרב על ירושלים'. יש המון סמלים דתיים בשפה של הרשות. אם הרשות לא תעצור את האור הירוק הזה לשטח, אני חושב שנראה גל דומה של דקירות, התארגנויות יחידים, דריסות לצערי, אבל אני חושב שגם ישראל היום במצב אחר, גם מבחינה סיכולית, וגם חלק ניכר ברשות הפלסטינית נגד הדבר הזה ובעד התיאום הביטחוני. תאופיק טיראווי אומר: 'התיאום הביטחוני שומר עלינו הפלסטינים'. יכול להיות שאולי אבו מאזן יתעורר מההחלטה שלו והקריצה הזאת ויוריד לשטח הוראה שאסור ולא צריך לפגע, אבל להזכירך הוא לא נתן את זה אז והשטח כמו נמר שיצא מהכלוב".

איך ישראל צריכה להתמודד עם ההסלמה?
"הונח פה דבר, יש את תוכנית טראמפ שהיא כביכול הזעם של הפלסטינים. קודם כל ישראל מבינה פה כמה דברים, שהפלסטינים לא שינו את שפתם, הם עדיין מוחים באופן אלים על יוזמות מדיניות. עוד מעט אבו מאזן ייתן נאום באו"ם וימשיך גם קו מדיני, אבל זה יימשך וישראל בבעיה. ישראל קודם כל צריכה להבין שאמצעי הסיכול, כמו לדוגמה, רשתות חברתיות - המפגע מירושלים בהר הבית הקליט סרטון יום לפני היציאה לפיגוע, את זה אפשר היה למנוע.

"ישראל בסוג של מלכוד", הוסיף יחזקאלי, "כיוון שמצד אחד יש 100 אלף פלסטינים שיוצאים לעבוד בישראל, ומצד שני יש פיגועים. צריך לנהוג כמו שישראל נהגה עד כה, להפריד בין הרווחה והשגשוג של הרחוב הפלסטיני שנוצר כתוצאה מעבודה בישראל, לבין הענשה של מפגע, חמולה, של קבוצה קטנה, לאו דווקא קבוצה גדולה, ואז יכול להיות שישראל תעלה על זה, ואגב היא הצליחה, אבל זה אחרי 3 שנים של אינתיפאדה, ישראל חייבת עכשיו לצמצם את זמן הסיכול של הדבר הזה".