כולנו מכירים את באר שבע מהשנים הקודמות, כיעד אטרקטיבי לרכישת נכסים להשקעה, בעיקר בשכונות הישנות סביב אוניברסיטת בן־גוריון: דירה בכמה מאות אלפי שקלים, סטודנטים שוכרים ותשואה חודשית יפה. אלא שהשנים חלפו, הסטודנטים גילו אלטרנטיבות נוחות יותר,  וציבור המשקיעים גילה יעד חדש להשקעה - דווקא את דירות היוקרה של העיר. כדי לבחון את הנושא מקרוב, התלווינו לנורית כודדי אוזן, סמנכ"לית הכספים ואחת השותפות בחברה הקבלנית האחים אוזן.

התחלנו את הסיור ב"דיוויד טאוורס", פרויקט עצום־ממדים, צמוד לבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן־גוריון. עמדתי מול שלושת המגדלים בפרויקט, בעיצובו של האדריכל אילן פיבקו, צופה בהתפעלות כיצד הם מתנשאים מעל כל בנייני השכונה ונוצצים יותר מכל השאר. ואז, נורית הפתיעה אותי במשפט שלא ציפיתי לשמוע מאשת נדל"ן: "הפרויקט הזה הוא הבייבי השלי... זה הפרויקט הראשון בשכונה ג' שקיבל את האישורים לפינוי בינוי, ומאז, כמו פטריות אחרי הגשם, יש עוד ועוד פרויקטים בשכונה. כיום שכונה ג' היא השכונה המתחדשת ביותר בעיר".

נורית ממשיכה: "בפרויקט הזה לא חסכנו כלום. אדריכל־העל אילן פיבקו תכנן ועיצב את הפרויקט עם חשיבה לפרטים ועם עיצוב מודרני: חלונות ענק מהרצפה עד התקרה, תקרות גבוהות במיוחד, ועוד. זו אולי הסיבה שאנחנו רחוקים עוד כשנה וחצי ממסירת הדירות ללקוחות, נותרו לנו פחות מ־50 דירות למכירה מתוך 166 בכל הפרויקט". 

הנתון הזה עשוי להפתיע, אבל רק עד שנכנסים לתוך הדירה לדוגמה בדיוויד, ואז הכל ברור יותר: דירת 5 חדרים המשתרעת על פני 136 מטרים רבועים, בתוספת של עוד 23 מ"ר כמרפסת ומחסן כסטנדרט. 

הדירה נראית כאילו נלקחה ממגדלי היוקרה המוכרים לנו מצפון תל אביב - ושנתקשה למצוא במחיר של פחות משישה מיליון שקלים. לולא השקט באזור ובבניין, כמעט שיכולתי לדמיין את איילון מחוץ לחלון...

מי הרוכשים בפרויקט? אני מתעניין, ולא מתפלא לשמוע  שמדובר ברופאים מכל רחבי הארץ, פרופסורים ומרצים מאוניברסיטת בן־גוריון, ומי שביקשו לצמצם טווח לכרך מאחד מיישובי הלוויין החזקים שמסביב לבאר שבע (עומר, מיתר, להבים). המצב הוא כזה שהפרוקיט שטרם אוכלס, כבר זכה לכינוי "מגדלי הרופאים", בפי תושבי העיר.

"הכיצד?", אני תמה - ואז מתברר שבחודש יולי ערכה חברת האחים אוזן קמפיין משולב עם מועדון הצרכנות לרופאים "יחד", ובמהלך הקמפיין הזה בלבד רכשו כ־28 אנשי רפואה דירות בפרויקט, עם הטבה מיוחדת לחברי המועדון.

נדל
נדל

משם המשכנו בסיור שלנו לפרויקט וילה רוז בשכונת רמות. רמות, למי שלא מכיר את האזור, זו השכונה הצפונית של באר שבע, שכונה שנמצאת כבר כמה שנים רצופות בתהליך גדילה עצום. הגדילה נובעת מעתודות קרקע רבות בצפון העיר, מתאפשרת בזכות התכנון החדש והמודרני, מתקני העירייה, מוסדות הלימוד ובעיקר בשל איכות התושבים - נתון שמושך דיירים חדשים כל הזמן.

כלל ידוע בעיר הוא "מי שגר ברמות, לא עוזב את רמות", ובזכות קרבתה לאוניברסיטה, גם ציבור השוכרים הסטודנטיאלי, לצד משפחות תושבי המקום, הפכו אותה ליעד אטרקטיבי למשקיעים.

בזמן הנסיעה לרמות, נורית מספרת שגם את הפרויקט הזה עיצב אילן פיבקו, ושגם כאן טביעת האצבע הכה־ייחודית שלו בולטת: "כאן בנינו פרויקט של קוטג'ים של חמישה ושישה חדרים, שכל מה שהדיירים צריכים לעשות זה רק להביא את הבגדים שלהם ולהיכנס. לא צריך לשדרג מטבח, לא צריך להתקין חלונות ותריסים חשמליים, לא צריך לשלם על מערכות מיזוג ולא להתעסק בהתקנתן. אין צורך לשדרג קרמיקה כזו או אחרת או לגעת בכלל בכל פיניש אחר. "הלקוחות מקבלים את הקוטג' - 'הכול כולל הכול', מוכן לכניסה ומגורים, וכמובן שהכול כבר משוקלל במחיר הבית!"

למרות האירוח הדרומי המהנה, החלטתי קצת להקשות: בכל זאת, למה למשקיע לרכוש עכשיו דירת יוקרה?

נורית מסתכלת עליי במבט של תדהמה ואומרת: "למה? כי כל הסיבות מובילות לשם... אתה כנראה לא מעודכן. זו ההשקעה המשתלמת ביותר, גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. אנחנו היום מוכרים דירת חמישה חדרים במגדלי דיוויד טאוורס החל מ־1.8 מיליון שקלים או קוטג' בוילה רוז ברמות, במחירים של החל מ־2.2 מיליון. והתשואה החודשית היא לפחות 6,000 שקלים, כשהערך של הדירה מזנק משנה לשנה. תשווה את הנתונים לאלה של אזור המרכז ותמצא שהמחירים גבוהים הרבה יותר וההכנסה החודשית דומה, מה שמייצר כמובן תשואה גבוהה הרבה יותר לכסף של המשקיעים אצלנו".

זה קשור גם לאטרקטיביות הגדלה של העיר?

"באר שבע היום בזינוק עצום בזכות כל השינויים של השנים האחרונות - הכפלת מסילות הרכבת, הארכת כביש שש, ההשקעה בהיי־טק ובסייבר, העברת בסיסי צה"ל ועוד. נוסף על כך, באר שבע צפויה להמשיך לצמוח גם בעשורים הבאים, בזכות עתודות הקרקע הרבות שיש לה".

אם למדתי משהו היום, הוא ששווה להיכנס לרכב ולערוך טיול קצר לדרום, כדי לבדוק אפשרויות להשקעה, רק שהפעם מומלץ להתמקד בדירות יוקרה.