אם חלית במחלה קשה או אתה סובל מפציעה או ממום אשר גרמו לך לליקוי פיזי או נפשי וכתוצאה מכך אינך יכול לעבוד, או שירדת בהיקף המשרה ייתכן ואתה זכאי לקבל קצבת נכות כללית. אז מהם התנאים לקבלת הקצבה?

בואו נעשה סדר בדברים
המוסד לביטוח לאומי הינו גוף סוציאלי אשר נועד לפצות במקרים של נכות ואובדן כושר עבודה. יובהר כי קצבת נכות כללית משולמת רק למי שהוא מגיל 18 ועד גיל פרישה 67 (לגבר) ו-62 (לאישה). כלומר מי שעבר את גיל הפרישה גם אם הוא עובד, לא זכאי לפנות לביטוח לאומי בתביעת נכות כללית. נוסף על כך, נפגע שבעת הגשת התביעה עובד והכנסתו היא מעל 6,331 שקלים לא יהיה זכאי לקבל קצבת נכות כללית.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין אורית פז, לחץ/י כאן

בהנחה שהנפגע הוא בגיל המתאים (18 עד גיל פרישה) והוא לא עובד או משתכר פחות מ-6,331 שקלים והוא חלה במחלה קשה או שנגרם לו ליקוי פיזי או נפשי הפוגע בכושר ההשתכרות, אז יש לבדוק אם מתקיימים שני תנאים מצטברים על מנת לקבל קצבת נכות כללית.

תנאי הזכאות המצטברים לצורך קבלת קצבת נכות כללית
1.
נכות רפואית משוקללת- לפי תקנות הביטוח הלאומי לכל ליקוי מיוחסים אחוזי נכות שמתאימים לו. לדוגמא על כאבי גב - 20% נכות, על סכרת - 30% נכות, על ברך 10% נכות (יובהר כי בספר הליקויים יש פירוט מדויק של כל אחד מהליקויים והאחוזים המתאימים להם, אלו המפורטים כאן הם לצורך מתן דוגמא בלבד).

על מנת להגיע לזכאות, הנכות המשוקללת (סיכום הנכויות בחישוב מיוחד) צריכה להגיע לרף של 60 אחוז נכות משוקללת או של 40 אחוז נכות משוקללת (במידה ולאחד מהליקויים מיוחסים 25 אחוזי נכות).

לאחר שהגענו לרף המיוחל יש לבדוק את התנאי השני. 

2. האם הנפגע איבד יותר מ-50 אחוז מכושרו להשתכר - מה זה אומר בעצם?
כדי להיות זכאי לקצבה מהביטוח הלאומי יש להראות כי בנוסף למחלה / לפציעה הקשה או לליקוי יש פגיעה בכושר העבודה. כלומר שהנפגע הפסיק את עבודתו ולא יכול לחזור אליה לתקופה מסוימת או לצמיתות או שהנפגע ירד בהיקף המשרה והשכר.

באילו נסיבות תיקבע זכאות לקצבת נכות כללית?
לדוגמא דנית, בת 30 סובלת מדיכאון קל (10% נכות) ומכאבי גב (10% נכות) וכרגע היא לא עובדת. האם היא תהיה זכאית לקצבת נכות כללית? התשובה היא לא. מכיוון שעל פי התקנות היא לא עברה את הרף הרפואי, כלומר היא לא הגיעה לנכות משוקללת בשיעור של 60% ולכן גם לא עוברים לבחינה של התנאי השני. 

מוטי, בן 40 חלה בסוכרת (נכות בשיעור של 30%) והוא סובל גם מכאבי גב (נכות בשיעור של 15%) ומקרע ברצועת הברך (נכות בשיעור של 25%) והוא ירד בהיקף המשרה עקב הליקויים. האם הוא יהיה זכאי לקצבת נכות כללית? ככל הנראה שכן. 

לפי הליקויים הוא עובר את הרף הרפואי (יש לו נכות משוקללת בשיעור של 55% שכן אחד מהליקויים הוא בשיעור של 25% ולכן מספיק לעבור את הרף ב-40% נכות בלבד) וכתוצאה ממגבלותיו הוא ירד בהיקף המשרה. לכן מוטי יהיה זכאי לקצבה.

בני, בן 50 סובל מקרע בכתף, מיגרנות, סכרת, כאבי גב, צוואר ובעיות נוירולוגיות, אך הוא המשיך לעבוד כרגיל והוא מרוויח שכר של 8,000 ₪ בחודש. האם יהיה זכאי לקצבה? ככל הנראה שלא, בני כנראה יעבור את הרף הרפואי אך מכיוון שלא איבד את כושרו להשתכר הוא לא יקבל קצבה. 

הביטוח הלאומי יכול לקבוע כי הנפגע איבד 100% מכושרו להשתכר או שהוא איבד 74% /65%/60% מכושרו להשתכר. אם שני התנאים הנ"ל מתקיימים הנפגע יהיה זכאי לקבל קצבת נכות כללית. 

מהם סכומי קצבאות הנכות הכללית?

סכומי קצבאות הנכות הכללית (צילום: LawGuide)
סכומי קצבאות הנכות הכללית (צילום: LawGuide)

הסכומים הנ"ל הם סכומי הבסיס וייתכן כי ישולמו למבוטח תוספות בגין בני זוג שמרוויחים פחות מ- 6,014 שקלים לחודש ותוספות עבור ילדים קטינים מתחת לגיל 18. 

יובהר כי במידה והפציעה או המחלה אירעו במהלך העבודה או בדרך מהבית לעבודה או מהעבודה לבית אזי יש לבחון באם התאונה היא תאונת עבודה. בכל מקרה במקרים אלו חשוב מאוד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום על מנת לסייע לכם במיצוי זכויותיכם מול המוסד לביטוח לאומי.

עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)
עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)

משרד עורכי דין אורית פז עוסק בתביעות נגד ביטוח לאומי, נזקי גוף, תאונות עבודה ותאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתביעות מביטוח לאומי LawGuide.