המשטרה סגרה היום (שני) בצווים מנהליים שלושה מועדוני חשפנות בתל אביב: בייבידולס, שאנדו וגוגו. הפעילות בוצעה בהתאם להנחיית פרקליט המדינה, בעניין מדיניות האכיפה בעבירות הנלוות לזנות ובכלל זאת, איסור ביצוע פעילות ״לאפ דאנס״ אשר לגביה נקבע כי בנסיבות מסוימות מהווה מעשה אסור. הנחיית פרקליט המדינה בעניין זה נועדה להתוות את מדיניות רשויות האכיפה והתביעה בטיפול בתופעות פליליות נפוצות הנלוות לזנות.

כזכור, פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, פרסם בחודש אפריל הנחיה מעודכנת בעניין מדיניות האכיפה בעבירות הנלוות לזנות, בהן שירותים מיניים המוענקים במועדוני חשפנות (לאפ-דאנס).

ההנחיה נועדה להתוות את מדיניות רשויות האכיפה והתביעה בטיפול בתופעות פליליות נפוצות הנלוות וקשורות לזנות: סחר וסרסרות בבני אדם, שירותים מיניים המוענקים במועדוני חשפנות ופרסום שירותי זנות או הצעות לעיסוק בזנות.

לאורך השנים, הובילה הפרקליטות את הטיפול בתיקי העבירות הנלוות לזנות וכן את העבירות של סחר בבני אדם למטרות זנות, מתוך הבנה כי זנות היא תופעה המבטאת מצוקה, וביצוע עבירות הנלוות לזנות מהווה ניצול מכוער של מצוקה זו. הפרקליטות, הסבורה כי עבירות אלה גורמות לפגיעה קשה בכבוד האדם, יזמה בשנים האחרונות, לצד פעולות אכיפה מסורתיות, אכיפה משולבת לצורך התמודדות אפקטיבית ויעילה עם התופעות שנצפו בשטח.

ההנחיה מרכזת ומיישמת את פסיקת בתי המשפט ביחס להגדרת "מעשה זנות", תוך התייחסות למתן שירותים מיניים במועדוני חשפנות. על פי הפסיקה, המושג "זנות" כולל שני רכיבים עובדתיים מצטברים: האחד - מגע מיני, השני - אתנן. על אף שמדובר בתנאים הכרחיים, נדרש שיסוד ה"מגע" יהיה בעל אופי אינטימי וממשי מאוד.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "אחרי שנים בהן דרשנו לא לאפשר לבתי הבושת שמתחזים למועדוני חשפנות לפעול, היום בצעד היסטורי שמה המשטרה סוף לניצול הקשה וסגרה את המועדונים האחרונים שפעלו בתל אביב. מדובר בצעד מתבקש, אחרי שנים בהם מספרות נשים אמיצות על הנזק האדיר שנגרם להן בעקבות הניצול במועדוני החשפנות. אנו מלאות ציפייה להמשך טיפול עיקש של הרשויות, כך שלא יפתחו עוד מועדונים כאלו בישראל וכן שבעלי המועדונים יעמדו לדין על עבירות של סרסרות והחזקת מקום לשם זנות".

מפלגת "קול הנשים" הגיבה לסגירת המועדונים: "אנחנו מברכות בכל פה על סגירתם של כל מועדוני החשפנות בתל אביב, מועדונים אשר במשך שנים רבות ניצלו והשפילו ונתנו את ידם להתעמרות והטרדות מיניות של נשים רבות כל כך. הגיע הזמן כי מועדוני החשפנות ובוודאי מכוני הליווי ייעלמו מן העולם. אחת ממשימותינו הראשונות, כשניכנס לכנסת, היא לפעול למיגורם של מועדוני החשפנות ולמיגור צרכנות הזנות בישראל".

טטיאנה בורקוש, מנהלת מועדון שנדו, הגיבה להחלטה: "כל עוד אין חוק שקשור לריקוד לאפ דנס (מופע אישי תמורת תשר), ויש רק הוראות פנימיות של המשטרה אז בעצם כל שוטר יכול לפרש את זה אחרת . מה מותר ומה אסור. אנחנו בעצמינו כשאנחנו שואלים את המשטרה מה מותר ומה אסור אפף אחד לא נותן לנו הוראות מפורשות ומאיתנו מבקשים שניתן לבנות הנחיות איך לרקוד. לפני כשנתיים קיבלנו הנחיות שאסור יהיה חיכוך בין הלקוח לבנות ופתאום הגיעו אלינו לפני שבועיים וטענו שלקוח נגע לרקדנית בחזה זמן ממושך ועל זה בעצם הוציאו צו כי זה מתפרש פתאום כמעשה זנות. המשטרה כל פעם מנסה להקשיח את התנאים.

"העסק קיים 25 שנים ואנחנו עובדים עם רישיון ועושים כל דבר שהמשטרה מבקשת מאיתנו ופתאום מוציאים צו סגירה. אנחנו פועלים כעת במסגרת החוק בתוך תקווה שהצו ייתבטל. צריך להבין שההחלטה הזאת פוגעת לא רק בנו אלא גם בבנות עצמן. יש לי 17 רקדניות שבוכות ממש שחוששות לפרנסה שלהן".

איגוד החשפניות בישראל פרסם את ההודעה הבאה: "היום בשעות הצהריים עשרות עובדות ועובדים קיבלו הודעה כי מקום עבודתם נסגר לאלתר. העילה – פרקליט המדינה, גבר שמעולם לא פגש אותנו ולא מכיר אותנו או את נסיבות חיינו החליט מה מותר ומה אסור לנו לעשות עם הגוף שלנו. ללא כל הודעה מוקדמת, חשפניות, מלצריות, עובדי מטבח, מאבטחים ועובדות ניקיון נותרו ללא מקום פרנסה. רבות מאיתנו אימהות ואף מפרנסות משפחה שלמה. איש לא נתן את הדעת מה נעשה מחר.
 
"אנו דורשות הכרה בזכויותינו לעבוד. אין לפרקליטות, לכנסת או לכל גורם אחר זכות לקבוע מה מותר לנו לעשות עם הגוף שלנו!
יש לבטל את צו הסגירה לאלתר! אנו קוראות לפרקליטות ולמשטרה להפגש איתנו לדון בהסדרת פעילות המועדונים וקוראות לארגוני העובדים וארגוני הנשים לעמוד לצדינו במאבקנו".