אבו מאזן ממשיך במאמציו לגייס תמיכה בינלאומית, בעיקר מצד מדינות אירופה, נגד תוכנית השלום של טראמפ ובעד תוכנית חלופית. בנאום שיישא היום (שלישי) במועצת הביטחון של האו"ם ידגיש יו"ר הרשות הפלסטינית כי גם סיפוח חד־צדדי של מזרח ירושלים הוא בלתי חוקי ולא הוכר על ידי הקהילה הבינלאומית. אבו מאזן יציין עוד, על פי מקורות ברמאללה, כי בתוכנית המתייחסת לגבולות ולהתנחלויות, ממשל טראמפ מפר 90 פעם את החוק הבינלאומי - בעיקר את סעיף 2 למגילת האו"ם (1945), האוסר על סיפוח ועל שימוש בשטח בכוח, ואת החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 242 (1967), שמדגישה את אי־קבילותה של השתלטות על שטחים בזמן מלחמה.

עם זאת, הרשות ויתרה על סעיף הגינוי לארה"ב בהצעה שהוגשה לאישור 15 המדינות במועצת הביטחון של האו"ם נגד "תוכנית המאה". בכירים במוקטעה אישרו כי בטיוטה המעודכנת לא צוין שמה של ארה"ב.

שגריר הרשות הפלסטינית באיחוד האירופי עבד א־רחים אל־פרא אמר בשיחה עם "קול פלסטין": "מדינות האיחוד האירופי יצביעו בעד הצעת הפלסטינים לדחיית תוכנית טראמפ־נתניהו". 

בינתיים, באיחוד האירופי מנסים לחזור להשפיע על המצב המדיני באזור. לאחר ביקורו של ז'וזף בורל באיראן והמשבר שפרץ בין האיחוד לישראל - בעקבות הצהרתו התקיפה נגד "עסקת המאה" - קיים שר החוץ של האיחוד שיחות הבהרה בוושינגטון עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו, עם יועץ הנשיא ג'ארד קושנר, עם היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן ועם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.

הפגנה בעמאן נגד תוכנית טראמפ. צילום: רויטרס
הפגנה בעמאן נגד תוכנית טראמפ. צילום: רויטרס

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי בפגישה עם פומפאו נדון הצורך ש"איראן ורוסיה יישאו באחריות לפעילות החתרנית שלהן". זאת לצד תוכנית השלום למזרח התיכון ויחסי הסחר בין אירופה וארה"ב. מצדו של בורל הסגנון התרכך בהחלט, גם בגלל סירובן של שש מדינות לפחות להצטרף להודעתו הקודמת, שפורסמה בסופו של דבר בשמו בלבד כממונה על קשרי החוץ של האיחוד.

לפי ההודעה שפרסם הפעם לסיכום מסעו, הוא דן עם פומפאו בצורך למצוא פתרון של שלום לסכסוך הישראלי־פלסטיני. בורל הציע את "תמיכת האיחוד האירופי בכל המאמצים שנועדו להחיות את התהליך המדיני והמשא ומתן באופן שיעלה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי, שיבטיח זכויות שוות ושיתקבל על דעת שני הצדדים".

שר החוץ של האיחוד דן עם קושנר ואובריאן בתוכנית השלום האמריקאית, אבל לא רמז לכל הסכמה. לדבריו, אירופה "נחושה לתרום להורדת המתיחות והחזרת היציבות בכל האזור", ובפרט בסוריה ובלוב. הוא חזר על מחויבותו המלאה של האיחוד האירופי לשמור על הסכם הגרעין עם איראן ועל הצורך שהרפובליקה האסלאמית תחזור למלא את מחויבויותיה בעניין הגרעין במלואן. 
בורל דיווח לפומפאו על פגישותיו האחרונות באיראן, במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. פומפאו ושר ההגנה מארק אספר ישתתפו בסוף השבוע בוועידת הביטחון השנתית במינכן, לצד שר החוץ האיראני מוחמד ג'אוואד זריף.

בתוך כך, צרפת גינתה את הניסוי (שנכשל) של שיגור הלוויין האיראני, שניצל, לפי הודעת משרד החוץ הצרפתי, טכנולוגיות המשמשות לשיגור טילים בליסטיים. צרפת אומרת כי פיתוח תוכנית הטילים האיראנית פוגע ביציבות האזור ומסכן את ביטחון אירופה, והיא קוראת לאיראן לכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות.