לפני חצי שנה פיטרו אותי מהעבודה, וחשבתי שזו הזדמנות פז להגשים חלום ולהתחיל ללמוד קונדיטוריה. בגלל שאני בת 62 אני חוששת שלא יקבלו אותי למקומות עבודה בתחום. מה דעתך? 
"דווקא בתחום המגדנאות (או הקונדיטאות) אני לא חושב שיש לגיל משמעות. האם המאפה ילשין על גיל האופה? בוודאי שלא. הרי בסוף כל יום מנהל מחפש עובד שיעשה את עבודתו נאמנה, יגיע לעבודה בזמן, יהיה בעל הכשרה מתאימה ופניות, ויעשה חיל בתחומו. את אישה בת 62, ולמרות מה שאת חושבת יש לך יותר יתרונות מחסרונות, ותוכלי להצליח בתחום הזה הרבה יותר מהר ממה שנדמה לך". 
 
יש לי 250 אלף שקלים בבנק, ואני לא יודע מה לעשות איתם. הבנקאי אמר שהבנק יכול לתת לי ייעוץ השקעות רק מסכום של 500 אלף שקלים. מה אני יכול לעשות בינתיים עם הכסף שצברתי? 
"למה הבנק צריך לתת לך ייעוץ השקעות? זה לא תפקידו. גם אם עכשיו תפתח תיק השקעות דרך הבנק, ותחכה שיהיה לך את יתר הסכום עד שתוכל להשקיע אתה תיאלץ לשלם דמי שמירה. פעם כשבאמת היו שומרים את הניירות היה צריך ארכיונים ענקיים, ודמי השמירה היו משלמים את השכירות שלהם. במהלך השנים עברנו למחשבים, והיום כבר לא צריך לשמור שום נייר – הכל שמור במחשב. 250 אלף שקלים זה סכום מכובד, ועל כן כדאי שתפנה בכוחות עצמך לבית השקעות. ככה תוכל לחסוך את דמי השמירה, ולמצוא את תוכנית ההשקעות שהכי מתאימה לצרכים שלך". 


 
אני אם לילד בן 29 הלוקה במוחו. לצערי הוא מסרב לפנות לביטוח הלאומי לצורך קבלת קצבה, ומנסה להתפרנס בכוחות עצמו, אבל פעם אחר פעם נכשל במשימות שהציב לעצמו. אני דואגת ליום שלא אוכל להמשיך לדאוג לו, וכשרציתי להכין צוואה הבנתי שאני לא רוצה לתת לו את הבית כי הוא עלול למכור אותו. לצערי אין אף אחד במשפחה שאפשר לסמוך עליו, ואני תוהה מה לעשות. האם אפשר לפתוח סוג של קרן שתפריש כסף לבני כל חודש אחרי מותי? 
"את מדברת על פנסיית שארים שכוללת חיסכון טהור, שבה את נותנת לקרן X כסף והיא שמה את המקדם. בפנסיה זו יש מקדמים מאוד ברורים הקשורים לכסף שחסכת. זאת אומרת שלא יהיה ביטוח לכך שיהיה ניתן להפריש את כל הסכום שהפקדת במדויק לבנך כל חודש. הם ייקחו את הכסף שלך, יחלקו אותו לחתיכות וייתנו אותו לבן שלך. המרכיב הביטוחי קיים רק כאשר מדובר באדם שיצא לפנסיה, אז חברת הפנסיה עושה הארכת תוחלת חיים ושמה מקדם של תמותה־גיל. לצערי מה שאת רוצה במדויק לא קיים. את זקוקה לאפוטרופוס ממונה. במקרים כאלה לוקחים עורך דין, לא בהכרח מטעם המדינה, יחד עם עוד שני אנשים שאת סומכת עליהם, וכותבת צוואה שביום שאת הולכת למותך בנך יקבל קצבה קבועה בכסף, כשכתוב איך אפשר ואי אפשר להשקיע את הכסף. שני האנשים שאת סומכת עליהם יוכלו לקבל החלטה אחרת ברוב קולות".
 
יש לי 100 אלף שקלים שנמצאים בחברת ביטוח. אני יודע שההלוואות שלוקחים מחברת הביטוח מאוד זולות, וחשבתי לקחת הלוואה מהחברה, ולהשקיע את הכסף בחברה. האם מדובר ברעיון שיכול להניב לי רווח?
"הרעיון ביסודו טוב כי מדובר בכספים שלך, לכן יש אפס סיכון בהלוואה הזאת. הכספים שלך מהווים בטוחה להלוואת הבלון שקיבלת. אתה גם לא חייב להשקיע את הכסף בחברה, ויכול לבחור להשקיע באפיקים אחרים. עושה רושם שכולם מרוויחים ממהלך כזה”.
 
לפני כשנה וחצי פתחתי עסק להפעלות ילדים בימי הולדת, נתתי את כל כולי ואף הרחבתי את שירותיי והענקתי ללקוחותיי גם צילומי סטודיו מיוחדים. בחודשיים האחרונים אני חווה קשיים ותחושת תקיעות למרות שעשיתי עבודת מיתוג מסיבית, הקמתי אתר, עמוד פייסבוק ואינסטגרם. כיצד אוכל לחשוף את העסק שלי לקהל הרחב?
"עצמאי שלא ממציא את עצמו מחדש סופו להפוך להיסטוריה, להיות לא רלוונטי ולחוות קשיים ביצירת לקוחות חדשים. אנחנו חייבים להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן, לבדוק מה חדש בשוק ובהתאם לכך להתפתח. הייתי ממליץ לך למצוא פלטפורמה מתאימה ליצירת אפליקציה לעסק, ובעלות נמוכה. ככה תוכלי לבנות לעצמך רשימת תפוצה. אותם אנשים שיורידו את האפליקציה יקבלו ממך עדכונים ראשונים על מבצעים שמיועדים רק עבורם, ומידע בעל ערך שרלוונטי לתחום שלך ויכול לייצר עניין אצל הלקוחות. מעבר לזה, אל תבצעי פרסום פסיבי אלא פרסום אקטיבי. צרי קהילה של 400 איש ותפעלי בתוך הקהל הזה, ובהדרגה תראי כיצד הוא מתרחב". 
 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM