חתן פרס בראשית לשנת 2020, נתן שרנסקי, מציין היום (שלישי) 34 שנים לעלייתו לישראל, לאחר תשע שנים בכלא הסובייטי. עם עלייתו ארצה הוכיח שרנסקי לעם היהודי כולו, כפי שאמר אז שמעון פרס, כי לא ניתן לכלוא את הנפש היהודייה מאחורי סורג ובריח. מאז הוא פועל לטובת מאבקם של יהודי ברית המועצות לשעבר, ובכלל למען זכויות האדם, אחדות העם היהודי וחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות. 

שרנסקי (71) נולד בדונייצק שבאוקראינה והפך לדובר העיקרי עבור אסירי ציון ומסורבי העלייה היהודים. ב-1977 הוא נעצר באשמת שווא בגין בגידה, ריגול למען ארצות הברית, הסתה ותעמולה אנטי-סובייטית, ונגזרו עליו 13 שנות מאסר הכוללות עבודת פרך. במשך תשע שנים היה בכלא הסובייטי, חלק גדול מהזמן בבידוד. 

קמפיין בינלאומי הוביל לשחרורו ב-1986. עם עלייתו לישראל הפך שרנסקי לסמל השתלבותה של קהילת העולים מברית המועצות בחברה הישראלית. בשנותיו הראשונות בישראל הקים את הפורום הציוני המסייע לעולים חדשים מברית המועצות בקליטתם בישראל. בשנות ה-90 ייסד את מפלגת "ישראל בעלייה" במטרה להאיץ את שילובם של יהודי רוסיה בחברה הישראלית. הוא כיהן בארבע ממשלות ישראל ברציפות, כשר וסגן ראש הממשלה.

לאחר פרישתו מהכנסת עמד בראש הסוכנות היהודית לישראל, שם הרחיב את משימת הסוכנות מעבר לעידוד העלייה, והקדיש מאמצים רבים ביצירת תוכניות לגיבוש זהות יהודית וכן חיזוק הקשר של ישראל עם יהדות התפוצות. בשנת 2018 נבחר כחתן פרס ישראל. מדליית הכבוד האמריקאית מטעם הקונגרס הוענקה לו ב-1986 וב-2006 קיבל את מדליית החירות האמריקנית מטעם נשיא ארה"ב.

שרנסקי נבחר השנה כחתן פרס בראשית מתוקף היותו דמות הממחישה את הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות, ופעילותיו השונות במהלך השנים כאסיר ציון, כפעיל זכויות אדם, מדינאי והוגה דעות. הפרס, שזכה לכינוי "הנובּל היהודי" על ידי המגזין "טיים", יוענק לו בטקס חגיגי שיתקיים בבניני האומה בירושלים, ב-18 ליוני, 2020.

שרנסקי פרסם שלושה ספרים - "לא אירא רע", "טיעון בזכות הדמוקרטיה: כוחה של החירות לגבור על עריצות וטרור", ו-"Defending Identity". בימים אלו הוא פועל למען זכותם של כל האנשים לחירות, ומאמין אדוק כי קידום זכויות האדם הוא קריטי להבטחת שלום וביטחון מסביב לעולם.