120 פרופסורים ואנשי אקדמיה פנו היום (שלישי) במכתב לנשיא המדינה ואל 120 חברי הכנסת בקריאה "למלא את חובתם הציבורית" ולהתייצב מאחורי הקביעה ש"אין מצב שנאשם בעבירות חמורות שיש עימן קלון יקבל מנדט להקים ממשלה בישראל ולעמוד בראשה, אלא אם תוכח חפותו".

במכתב מציינים הפונים כי בקרוב מאוד עלולה לעמוד בלבו של התהליך הפוליטי בארץ האפשרות שאדם שהוגש נגדו כתב אישום חמור בעבירות שיש עמן קלון יקבל מנדט להקים ממשלה בישראל. 

"לזכותו של כל נאשם עומדת הזכות להוכיח את חופות בבית המשפט אך עם זאת, כשם שלא יעלה על דעתנו למנות נאשם בעבירות כאלה לתפקיד מדעי או חינוכי, כך גם לא יעלה על הדעת למנות אדם כזה לתפקיד של קצין בצה"ל, רופא, מורה, מנכ"ל חברה, רב או שר ולא כל שכן להטיל עליו להקים ממשלה בעודו תחת כתב אישום שכזה ואז לעמוד בראשה".

בין החותמים על המכתב פרוספורים ופרופסריות בכירים מעולם המדע והאקדמיה בישראל, לרבות עשרות זוכי פרס ישראל, נשיאים ורקטורים לשעבר של האוניברסיטאות הגדולות ושל מכללות מרכזיות וביניהם פרופסור אווה אילוז, פרופסור אביעד קליינברג, פרופסור מנחם מגידור, פרופסור אריאל הירשפלד, פרופסור אניטה שפירא, פרופסור יורם יובל, פרופסור איתמר פרוקצ'ה, פרופסור חוה יבלונקה, פרופסור עליה שנהר, פרופסור שמעון זנדבנק, פרופסור פניה עוז זלצברגר ואחרים.

לדבריהם "זו אינה שאלה של ימין או שמאל ואינו עניין לפוליטיקה כזאת או אחרת. זו סוגיה עקרונית וחשובה הנוגעת לאזרחי המדינה כולם, ואשר נמצאת בבסיסם של שלטון החוק, טוהר המידות של נבחרי ציבור, אמון הציבור במוסדות המדינה והחינוך של ילדינו".

יזם הייטק ברק חכמוב עמד גם מאחורי העתירה שהגישו לבג"צ 67 בכירים במערכת הביטחון, ההייטק, האקדמיה והתעשיה שבשקו מבג"ץ צו הצהרתי הקובע שלא ניתן להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. העתירה נדחתה בשעתו בשל היותה מוקדמת מדי.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, דרשו העותרים כי יינתן צו הצהרתי המורה כי אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת אשר הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון. 

העתירה התבססה על הלכות דרעי ופנחסי, אשר קובעות כי ראש ממשלה מחויב להעביר מתפקידו שר וסגן שר אשר הוגשו נגדם אישומים בעבירות שיש עמן קלון. מכוח הלכה זו, העותרים דרשו לקבוע כי אין להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון.

הרכב השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות ציין בנימוקיו כי דין העתירה להידחות בשל היותה מוקדמת. "על פי חוק יסוד: הממשלה, הנשיא הוא הגורם המוסמך להטיל על אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. מטבע הדברים, משהבחירות טרם התקיימו וטרם נודעו תוצאותיהן, הנשיא טרם נועץ בנציגי הסיעות וטרם נדרש לשאלה שמציבים העותרים", נכתב, "על כן, גם אם השאלה המשפטית כשלעצמה היא שאלה נכבדה, היא תיאורטית בעיקרה ואינה נדרשת להכרעה בשלב זה".

המכתב נשלח לרגל ט"ו בשבט, המועד בו מצויין יום הולדתה של הכנסת.