בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את ערעור הפרקליטות והחמיר בעונשו של הנאשם שסייע למחבל בפאב "הסימטא" בתל אביב, מעונש של עבודות שירות לתועלת הציבור שהוטל עליו על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה לשנת מאסר בפועל.

השופט א' שטיין ציין בפסק הדין, כי "סיוע למחבל רצחני נופל בגדר עבירה בעלת חומרה יתרה גם כשמדובר בסיוע לאחר... עונשו של המסייע צריך שיהא חמור מספיק כדי להניא אנשים במצבו מהושטת סיוע מכל סוג לעבריין העיקרי ועל ידי כך לדלל את מאגר הסייענים".

ב-1 בינואר המחבל נשאד מלחם פתח באש לעבר המבלים בפאב ה"סימטא" ברחוב דיזנגוף בתל אביב, וגרם למותם של אלון בקל ז"ל ושמעון רוימי ז"ל, וכן לפציעתם של אנשים נוספים. במהלך הימלטותו, ירה גם בנהג מונית מטאוע אל קרינאוי ז"ל, בשל חששו כי יסגירו למשטרה. המחבל שהה במקום מסתור בכפר ערערה בצפון ובחלוף שבוע אותר על ידי כוחות הביטחון ונורה בחילופי אש. 

הנאשם, מוחמד מלחם, פגש את המחבל במקום מסתור, והאחרון סיפר לו כי ביצע פיגוע רצחני, ולבקשתו רכש עבור המחבל טלפון סלולרי ומסר לו אותו. הוא הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירה של סיוע לאחר מעשה.

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע בעניינו של מתחם עונש הנע בין 15 ל-24 חודשי מאסר בפועל, אך בשל שיקולי שיקום וגילו הצעיר, קיבל בית המשפט את המלצת שירות המבחן והטיל עליו עונש של עבודות שירות לתועלת הציבור ועבודות שירות בהיקף של 300 שעות. 

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, במסגרתו ביקשה להחמיר באופן ניכר בעונשו, שכן "מדובר בסיוע שלא רק אפשר למחבל ליצור קשר עם תומכיו ולהגדיל את סיכויי ההימלטות שלו מזרועות הביטחון, אלא גם הפך את המחבל למסוכן עוד יותר, כמי שעלול היה לבצע פיגוע נוסף".  

בית המשפט העליון קיבל, כאמור, את ערעור הפרקליטות והשית על הנאשם שנת מאסר בפועל, תוך שצוין כי "ערכאת הערעור אינה ממצה, בדרך כלל, את הדין" .

"בהטלת עונשים בגין הושטת סיוע לעבריין העיקרי לפני מעשהו, בעת ביצועו ואחריו, יש לשיקולי הרתעה תפקיד מיוחד. עונשו של המסייע צריך שיהא חמור מספיק כדי להניא אנשים במצבו מהושטת סיוע מכל סוג לעבריין העיקרי ועל ידי כך לדלל את מאגר הסייענים. דילולו של מאגר הסייענים יגרום לכך שמבצעי עבירות הזקוקים לסייענים לא יוכלו להוציא את זממם מן הכוח אל הפועל ויימנעו מלבצע את העבירות", נכתב בפסק הדין. את המדינה יצגו בהליך הערעור עורכי הדין רחלי זוארץ-לוי ואופיר טישלר מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.