טקס ההתייחדות עם חללי אסון המסוקים התקיים היום (שלישי) בקיבוץ דפנה, בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון נפתלי בנט, הרמטכ"ל אביב כוכבי, חברי כנסת, ראשי רשויות ומשפחות שכולות. האירוע נערך במלאות 23 שנים להתרסקות מסוקי חיל האוויר בליל כ"ח בשבט תשנ"ז, 4 בפברואר 1997. 

"האירוע הזה מבחינתי מציין לא רק את אסון המסוקים, אלא מעין יום שנה למלחמת רצועת הביטחון. קראו למלחמה הזאת "המלחמה ללא השם", זאת בין מלחמת לבנון הראשונה לשנייה", אמר בראשית נאומו, "אנו זוכרים את הגיבורים שנתנו את חייהם שלהם למען חיים של אחרים, ומצדיעים להם". בהמשך התייחס כי "גם בימים אלו, הגזרה הצפונית ממשיכה להעסיק אותנו. השקט היחסי לא מבלבל אותנו, צה"ל דרוך ומוכן לכל תרחיש".

"כאשר זרועות תמנון מכות בך, אל תילחם חזרה רק בזרועות, אלא תחנוק את הראש. כך עם איראן. משך שנות דור, נלחמנו ללא הרף בזרועות התמנון האיראני בלבנון, בסוריה ובעזה, ולא התמקדנו מספיק בהחלשה של איראן עצמה", הדגיש. עוד אמר בנט: "כעת אנחנו משנים את התפיסה - אנחנו במערכה רציפה להחלשת ראש התמנון האיראני עצמו: בפעולות כלכליות, מדיניות, מודיעיניות, צבאיות, וגם במימדים נוספים. אנחנו אומרים לאיראן: אין לכם מה לחפש בסוריה. וכל עוד אתם ממשיכים לנסות לבנות שם בסיסי טרור, אנחנו רק נגביר את הפגיעה בכם".

לדבריו, חיסול סולימאני הוא אירוע מעצב שהשפיע משמעותית על הגזרה. אבל אל לאויב האיראני לטעות - אנחנו ממשיכים, ונמשיך למנוע נוכחות איראנית על גבולנו הצפוני. אנחנו פועלים כל העת וגובים מחירים עד שנשיג את היעד הסופי: סילוק איראן מסוריה".

ריבלין: "חיינו על האדמה היקרה הזו שבריריים"

נשיא המדינה ראובן ריבלין נכח גם הוא באירוע ואמר בראשית דבריו "אני זוכר היטב את תחושת ההלם שהכתה בנו נוכח הידיעות על הקיפו הבלתי נתפס של האסון. החדשות המרות הללו הבהירו לנו פעם נוספת כמה שבריריים הם חיינו על האדמה היקרה הזאת. שבריריים מאין כמותם. ואף על פי כן אנחנו כאן". הוא הוסיף: "אנחנו כאן הודות לכך שבכל רגע נתון מקיפים אותנו גיבורים כאלה, המבטיחים את חיינו תחת סיכון חייהם. גיבורים היוצאים לארץ אויב באישון ליל, כדי שאנחנו נישן בשקט ונקום לשגרת חיים שלווה ובטוחה".

אסון המסוקים. צילום: חיים אזולאי
אסון המסוקים. צילום: חיים אזולאי

לדבריו, זו ידיעה שקשה להחזיק בתודעה באופן שוטף. "רק ברגעים של הצלה גדולה או לחילופין למרבה הכאב, של אסון נורא, אנו נזכרים בגודלה של התודה העצומה שאנו חבים לחיילים שלנו ולאנשי כוחות ביטחון כולם", הוסיף ריבלין, "למחרת האסון יחד עם האבל הכבד התגלתה לעינינו עדות מדהימה ומעוררת גאווה מאין כמוה: פסיפס ישראלי מרהיב, מכאיב, ניבט אלינו מדפי העיתון. פסיפס שהיה עבור כולנו אות וסימן לכך שגם בנגב וגם בגליל, בעיר ובכפר במזרח ובמערב בהר ובשפלה, גידלנו כאן דור של אוהבים אמיצים: אוהבי העם, אוהבי הארץ, אוהבים עד כלות. הפסיפס הזה בעיני, היה ועודנו תמצית היופי הישראלי".

"כאב השכול הוא כאב לאומי, כאבו של העם כולו, אבל בראש ובראשונה הוא כאב פרטי, יומיומי", פנה הנשיא לבני המשפחות השכולות והוסיף: "אתם נושאים את האבל ואת הגעגוע לבדכם. בחרתם לקום ולהוסיף טוב תחת הכאב העצום שנפל בחלקכם. ביום הזה, אזרחי ישראל כולם מחבקים אתכם ומצדיעים".

הרמטכ"ל כוכבי: "ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל רווי בלמידה"

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי נאם גם הוא באירוע ואמר כי "אסון המסוקים גבה מחיר שלא ניתן להפנמה. אבל בזכות שורה של תחקירים נוקבים ומסקנות מעמיקות, צה"ל, וחיל-האוויר בתוכו, למדו, השתפרו, והפכו מקצועיים יותר. אין שיטה אחרת לארגון החפץ באיכות ומצוינות. צה"ל הוא צבא לומד, המתחקר את עצמו באופן נוקב. זהו צבא עמוס בפעילות, ומדי יום מתרחשים בו אלפי פעולות הגוררות מאות רבות של תחקירים- חושפניים, נוקבים, אמיצים ומחוללי למידה- כך באירועים מבצעיים וכך באירועי שגרה. לאחרונה, נחשפו מספר אירועים חריגים שהתרחשו בצה"ל".

"אני מבקש להבהיר" המשיך הרמטכ"ל "בכל אותם מקרים, התקלות והפערים דווחו על-ידי המפקדים במעלה השרשרת, עד אליי, ותוחקרו ביוזמת צה"ל. היה זה צה"ל שגילה את הפער בנתוני גיוס החרדים ומיד הקים צוות בדיקה פנימי. היה זה צה"ל שגילה את הפרשיה החריגה ביחידה המיוחדת, והוא זה שמינה קצין בודק. כך גם היה באירוע ההצפה בבסיס חצור של חיל-האוויר. בכל המקרים נמצאו שגיאות ותקלות, בכל המקרים התקיים ומתקיים התחקיר באופן חושפני וביקורתי, ובאירועים שבדיקתם הסתיימה, הפעולות שננקטו היו חדות ובהירות, והונחו על-ידי שלושה עקרונות: מקצועיות, ביקורת עצמית והוגנות.

"כך אנו דורשים מעצמנו" אמר הרמטכ"ל וציין כי "זאת הציפייה מכלל המפקדים- להיות הראשונים לחשוף ולדווח על תקלות, להיות הראשונים לבקר את עצמנו, הראשונים לדרוש רמה גבוהה של ביצוע ותחקור, הראשונים לתבוע אחריות אישית ודוגמה אישית, והראשונים לתבוע דיוק ויסודיות בתהליך התחקור, לצד הוגנות בתהליך השיפוט. צה"ל הוא זה שגילה את האירועים והוא זה שמתחקר, מטפל ומשתפר! צה"ל הוא מכונת למידה, ויכולתו לממש את ייעודו- להגן על הגבולות, ולבצע פעילות גלויה וחשאית מדי שבוע, תלויה ביכולתו לתחקר, ללמוד ולהשתפר. לא נבטיח אפס שגיאות, אך נבטיח מאמץ קבוע לתחקור ושיפור".

"ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל רווי בלמידה" סיכם כוכבי את דבריו והוסיף כי "זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, לחיילים, להורים ולמשפחות של המשרתים, ובמיוחד לכם, בני המשפחות. ואכן צה"ל משפר את יכולותיו משנה לשנה. התוכנית הרב שנתית 'תנופה' יצאה לדרך, והיא מזנקת מעמדת הסיום של תר"ש 'גדעון', אשר שיפר וחיזק את צה"ל בתחומים רבים- באוויר, בים וביבשה, תגבר את היקף המלאים ושיפר את היקף האימונים. זה היה תר"ש שסיפק לנו עמדת מוצא מצוינת לקראת תוכנית 'תנופה', שתעמיד בראש סדר העדיפויות את יכולת הקטלניות- זו שתאפשר לנו את שלילת יכולות האויב באופן מהיר ואפקטיבי".