מועצת הביטחון של האו"ם דנה הערב (שלישי) בעסקת המאה - תוכנית השלום האמריקאית בין ישראל לפלסטינים שהציג נשיא ארה"ב טראמפ - ומעוררת סערה בכל רחבי העולם. מוקדם יותר היום עשרות תומכי פת"ח הגיעו לעצרת תמיכה באבו מאזן במרכז רמאללה לקראת נאומו הצפוי במועצה. 

במהלך נאומו מול המועצה, אמר אבו מאזן כי "אסור שעסקת המאה או חלקים ממנה יהיו בסיס למשא ומתן". עוד אמר כי התוכנית היא "עסקה אמריקאית ישראלית שמטרתה לחסל את הסוגייה הפלסטינית". "מאות אלפי אנשים אומרים 'לא' לתוכנית - שהיא כמו גבינה שווייצרית, באמת. שלום בין ישראל לפלסטינים עדיין אפשרי וניתן להשיג אותו", הוסיף.

ראש הרשות הוסיף: "תוכנית טראמפ לא תביא שלום לאזור - אנחנו מתנגדים לה ודורשים שלום צודק בלבד, לא יותר ולא פחות". המשך דבריו הודה ל"300 קצינים ישראלים" שחתמו על מסמך שבו הביעו התנגדות לתוכנית של טראמפ. "אני מכיר את טראמפ. הוא לא כזה. לא יודע מי נתן לו את העצות המתועבות האלה", הוסיף.

טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)
טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)

"מטרת תוכנית טראמפ - לחסל את הסוגיה הפלסטינית, אך עם זאת, השלום בין הישראלים לפלסטינים עדיין אפשרי. אסור לחסל את התקווה בקרב בני עמנו". אמר ראש הרשות, והוסיף "אסור שעסקת המאה או חלקים ממנה יהיו בסיס למשא ומתן. מדובר בעסקה חד-צדדית, שמכילה 311 הפרות של החוק הבינלאומי. היא לא יכולה להשיג שלום, מאחר והיא מנוגדת לחוק הבינלאומי, ליוזמת השלום הערבית וללגיטמיציה הבינלאומית וביטלה את החוקיות בדרישות של העם שלנו להגדרה עצמית, חופש ומדינה עצמאית, במסגרת סיפוח וגזילת אדמות פלסטיניות. נאבק ביישומה בשטח". 

בהמשך דבריו, הודה אבו מאזן ל-300 קצינים ישראלים שחתמו על מסמך בו הביעו התנגדות לתוכנית של טראמפ."השלום בין העמים  אפשרי. יש לבנות שותפות בינלאומית להשגת השלום הצודק והכולל, שעדיין אנו מאמינים בו כאופציה אסטרטגית. עשינו צעדים היסטוריים להשגת השלום, נענינו למאמצים של ממשלים אמריקאיים, יוזמות בינלאומיות, וכל הקריאות למשא ומתן. אבל, לא הוצע לנו את המינימום הדרוש שיעניק צדק לעם שלנו, כאשר ממשלת הכיבוש הנוכחית הכשילה את כל המאמצים".

אבו מאזן קרא לקוורטט להכריז על ועידת שלום בינלאומי, בהשתתפות פלסטינית וישראלית, ליישום ההחלטות הבינלאומיות ובראשן החלטה 2334 משנת 2016, העוסקת בבסיס חזון שתי המדינות וכן על יוזמת השלום הערבית. "לא נקבל שארצות הברית תהיה המתווכת היחידה", שב והדגיש. "אנחנו עדיין מושיטים את ידנו לשלום, ולא צריך לאבד את ההזדמנות האחרונה. אני מוכן להתחיל הליכי משא ומתן באופן מיידי, אם נמצא שותף אמיתי בישראל למען שלום אמיתי לשני העמים. העם שלנו לא יצליח להחזיק מעמד עם המשך הכיבוש, והמצב נפיץ - ולכן יש לחדש את התקווה".

דני דנון באו"ם (צילום מסך)
דני דנון באו"ם (צילום מסך)

השגריר הישראלי דני דנון תקף את אבו מאזן ואמר כי "אם היה באמת רוצה במשא ומתן, הוא לא היה עכשיו בניו יורק אלא בירושלים. להתלונן במקום להוביל - זו דרכו של אבו מאזן". הוא אמר לחברות המועצה: "לא תהיה כל התקדמות בתהליך השלום כל עוד אבו מאזן מכהן בתפקידו".

לדבריו, רק כאשר אבו מאזן יירד מהבמה, ישראל והפלסטינים יוכלו לצעוד קדימה. "מנהיג שבוחר בסרבנות, הסתה והאדרת טרור לעולם לא יכול להיות שותף לשלום״, הוסיף, "השלום הוא בליבת דרכו של העם היהודי וישראל מודה לנשיא טראמפ על המחוייבות שלו לשלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב גם הוא לנאומו של אבו מאזן, ואמר כי "התוכנית מכירה במציאות ובזכויות של עם ישראל, שאתה מסרב להכיר בהן כל הזמן". עוד הוסיף כי: "זו התוכנית הכי טובה למזרח התיכון, למדינת ישראל, וגם לפלסטינים". את הדברים אמר ראש הממשלה במהלך כנס תומכים שקיים בבת ים.