מגיבים לעסקת המאה: רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, ויו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, התכנסו היום (שלישי) ונשאו דברים באופן משותף בניו יורק, על מנת להתייחס לתכנית המאה של הנשיא טראמפ לטיפול בסכסוך הישראלי פלסטיני וכן למצב במזרח התיכון. השניים הגיבו למתווה העסקה, שהוצגה מוקדם יותר החודש בבית הלבן על ידי הנשיא טראמפ וכן על ידי רה"מ נתניהו, והביעו ביקורת כלפי התכנית.

במהלך ההצהרה שיבח אולמרט את יו"ר הרשות וכינה אותו "איש של שלום והפרטנר היחידי שלנו במצב הנוכחי". עוד הוסיף אולמרט כי "אני חושב שיש פרטנר לשיחה, למרות שיש בינינו חילוקי דעות. הוא מתנגד לטרור, ולכן הוא השותף היחיד שניתן לעשות איתו שלום". דבריו אלו מצטרפים לדברים שאמר מוקדם יותר, בראיון לערוץ 12, שם אמר: "זו פגישה אחת שלי מיני רבות עם יו"ר הרשות. הגעתי לארה"ב לא כדי לנהל קמפיין נגד טראמפ או התכנית. הנשיא ידידותי לישראל ואני מעריך זאת מאד", ציין אולמרט. 

גם אבו מאזן בירך את אולמרט בפתח נאומו והתייחס לנאום שנשא מול מועצת הביטחון באו"ם מוקדם יותר. "דיברתי קודם במועצת הביטחון של האו"ם והדגשתי את חשיבות השלום באמצעות הליכים של משא ומתן. התכנית מתעלמת מהחלטות בינלאומיות. נפגשתי עם אולמרט בעבר, והליכי המשא ומתן מולו היו מבטיחים", אמר אבו מאזן, ואף הוסיף וציין כי הוא "מוכן לחזור למשא ומתן מהנקודה בה הופסק איתך", כאשר הוא מתייחס לתקופת כהונתו של אולמרט. 


התגובות להצהרה לא איחרו להגיע, כששגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מיהר להגיב ואמר: ״דווקא ביום שבו אבו מאזן נכשל בנסיונו להוביל מהלך מדיני באו״ם נגד מדינת ישראל, בוחר אולמרט לתת רוח גבית לטרור המדיני של הפלסטינים״. עוד הוסיף דנון: ״זו פגיעה לא רק בישראל, אלא גם בארה״ב שהציגה תוכנית חשובה לשלום במזרח התיכון״. גם רה"מ נתניהו התייחס למסיבת העיתונאים המשותפת בראיון שערך בערוץ 20, וכינה את הפגישה: "נקודת שפל בהיסטוריה של מדינת ישראל, בושה וחרפה".

מתנועת ימינה נמסר בתגובה: "העבריין המורשע אולמרט, יועצו של גנץ, שכבר הסכים לוותר על הכותל, מכשיר היום את הקרקע למו"מ העתידי שינהל גנץ להקמת מדינת טרור פלסטינית. רק ימינה חזקה תביא להקמת ממשלת ימין, תדאג להחלת ריבונות ותמנע הקמת מדינת טרור פלסטינית שבירתה אבו דיס שבירושלים". 

שר התיירות יריב לוין פרסם גם הוא דברי ביקורת כלפי ההצהרה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו. "מפחיד. מפחיד לחשוב שאולמרט היה רה"מ והיה מוכן לתת לאבו מאזן את העיר העתיקה, אזרחות להמוני פלסטינים- מה עוד? וכן, הוא תומך בגנץ. מפחיד לחשוב שנתעורר למחרת הבחירות עם מהדורה חדשה של אולמרט בדמותו של בני גנץ".

דני דנון מגיב להצהרה המשותפת של אולמרט ואבו מאזן

חברים נוספים במפלגת הליכוד הגיבו למסיבת העיתונאים, ביניהן גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שתקפה את אולמרט וכן את גנץ בחריפות, כשכתבה בקצרה בחשבון הפייסבוק הרשמי שלה: "אולמרט נשלח על ידי גנץ כדי למכור את ישראל, כפי שמכר את הר הבית", כשהיא מתייחסת להליכי המשא ומתן שערך אולמרט בעת כהונתו. 

כאמור, מוקדם יותר היום נאם כאמור אבו מאזן בפני מועצת הביטחון של האו"ם, בעוד בארץ עשרות תומכי פת"ח הגיעו לעצרת תמיכה בו במרכז רמאללה לקראת נאומו הצפוי במועצה.  במהלך נאומו אמר אבו מאזן כי "אסור שעסקת המאה או חלקים ממנה יהיו בסיס למשא ומתן". עוד אמר כי התוכנית היא "עסקה אמריקאית ישראלית שמטרתה לחסל את הסוגייה הפלסטינית". "מאות אלפי אנשים אומרים 'לא' לתוכנית - שהיא כמו גבינה שווייצרית, באמת. שלום בין ישראל לפלסטינים עדיין אפשרי וניתן להשיג אותו", הוסיף.

ראש הרשות הוסיף: "תוכנית טראמפ לא תביא שלום לאזור - אנחנו מתנגדים לה ודורשים שלום צודק בלבד, לא יותר ולא פחות". המשך דבריו הודה ל"300 קצינים ישראלים" שחתמו על מסמך שבו הביעו התנגדות לתוכנית של טראמפ. "אני מכיר את טראמפ. הוא לא כזה. לא יודע מי נתן לו את העצות המתועבות האלה", הוסיף.

נתניהו וטראמפ מכריזים על תכנית המאה (צילום: רויטרס)
נתניהו וטראמפ מכריזים על תכנית המאה (צילום: רויטרס)

עם הופעת הדיווחים על ההצהרה המשותפת של השניים, פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בשבוע שעבר ליו"ר כחול לבן בני גנץ, בעקבות הדיווחים על קשריו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בבקשה שימנע את פגישתו של האחרון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

נתניהו נשא דברים בכנס הליכוד ברמלה ואמר לגנץ "תגיד ליועץ שלך ולחבר שלך אולמרט, במקום ללכת להפגש עם אבו מאזן - להפסיק את ההסתה". בנוסף פנתה מפלגת הליכוד בבקשה ליו"ר כחול לבן, בה הוא התבקש להבהיר "לחברו ויועצו הקרוב, אהוד אולמרט, שזה לא הזמן להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כדי לפעול נגד 'תוכנית המאה', כי "בעת הזאת צריך להתייצב לצידו של הנשיא דונלד טראמפ ולצד האינטרס הלאומי של מדינת ישראל - ולא לצד מי שמסית ומעודד טרור נגד חיילינו".