ירידות ערך: מגמת ההיחלשות של המטבעות הזרים לעומת השקל, ובראשם הדולר והיורו, נמשכה אתמול ביתר שאת. כל הסברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לא הרשימו את סוחרי המטבע. התערבותו במסחר ורכישת כחצי מיליארד דולר, לפי ההערכות, אומנם מיתנו את התנודות, אבל הירידות נמשכו.

שער הדולר צנח במהלך המסחר אתמול ל־3.40 שקל, רמתו הנמוכה ביותר בשנתיים האחרונות. היורו ירד ל־3.72 שקלים - הרמה הנמוכה ביותר זה 20 שנה, וקצה המדרון עדיין אינו נראה באופק.

היחלשות היורו מוסברת בנחיתות מעמדו לעומת הדולר גם בעולם, אלא שגם היורו וגם הדולר נחלשו אצלנו. במהלך ינואר רכש בנק ישראל, על פי פרסומיו, 2.9 מיליארד דולר. על פי ההערכות בשוק, כבר לפני מחצית פברואר הרכישות של הבנק המרכזי נאמדות במיליארד דולר.

במילים אחרות, במשך ארבעת החודשים האחרונים התערב בנק ישראל ורכש בשווקים סכום הנאמד ב־8 מיליארד דולר, אך הדבר לא מנע את המשך התדרדרותם של שערי החליפין. נזכיר כי ב־2019 כולה רכש הבנק המרכזי סכום הנאמד ב־10 מיליארד דולר.

סוחרי המטבע תמימי דעות בהערכתם שהשקל החזק נובע מעוצמתה של הכלכלה הישראלית. אך הבעיה היא שספקולנטים מנצלים את אוזלת היד של בנק ישראל ומאיצים את מגמת ההתחזקות.

 "בגלל התנהגותו השבלונית של הנגיד בשוקי המטבע, הוא איבד את ההרתעה. פרופ' ירון חייב לשנות דיסקט ולהפגין הרבה יותר נחרצות אם ברצונו לשנות את המגמה. עם כל הכבוד להסברים של הנגיד וטענותיו שהוא דואג לצמיחה ולתעשייה, לא ייתכן שהשקל ימשיך להיות המטבע החזק ביותר בעולם", מחה אחד מסוחרי המטבע. ויש לו טענות גם נגד אנדרו אביר, המשנה לנגיד, המנסה לדבריו "לחנך" את השוק והולך "עם הראש בקיר".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. צילום: מרק ישראל סלם
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. צילום: מרק ישראל סלם


בבנק ישראל טוענים כי אין מכסה לקניית דולרים אף שלפי היקף היתרות, שנאמד נכון להיום ב־131 מיליארד דולר, היחס בין היקפם לבין התוצר הלאומי הולך וגדל. בניגוד לעמדת הבנק המרכזי, ניהול היתרות הדולריות גורם להפסדים, אם כי במונחים דולריים תיק ההשקעות מניב תשואה חיובית.

מי שמוטרדים מהמצב הם בעיקר היצואנים, שבשלב זה ניצבים חסרי אונים בפני ההסברים של הנגיד. היצוא הוא מנוע הצמיחה העיקרי של המשק ושל הכלכלה הישראלית.

עופר קליין, הכלכלן הראשי של הראל השקעות, העריך אתמול כי נוכח המצב והתפרצות נגיף הקורונה, עולים הסיכויים שהנגיד יפחית את הריבית במשק. החלטת הריבית הקרובה תתקבל ב־24 בחודש זה. גם אנליסטים אחרים סבורים שבמצב שנוצר אין מנוס מהורדת הריבית.

למרות בעיות היצוא נהנים משערי החליפין הנמוכים היבואנים, המשלמים על הסחורות תמורה שקלית נמוכה יותר. ולמרות זאת, היבואנים ובראשם חברות יבוא המכוניות ויבואני מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, אינם מורידים מחירים. 

שער הדולר הנמוך וירידת מחירי הנפט בעולם צפויים להביא להורדת מחירים הנאמדת ב־10 אגורות לליטר במחירי הבנזין למכוניות. עלויות הנופש בחו"ל נמצאים במגמת ירידה ריאלית עקב שערי החליפין הנמוכים וגם בגלל נגיף הקורונה שהאט משמעותית את הביקוש לנופשים בחו"ל.