שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, שוחחו הבוקר (רביעי) עם הישראלים השוהים בבידוד בספינת התענוגות העוגנת כבר מעל שבוע מול חופי יפן, בחשש להידבקות אפשרית בנגיף הקורונה הקטלני. 

השר חיזק את הנוסעים, התעניין בשלומם והקשיב למצוקתם לאור הימצאותם בבידוד במשך הזמן הנדרש על פי הוראות ארגון הבריאות העולמי. השר ליצמן אף מסר להם את מספר הטלפון של עוזרו בלשכה, זאת כדי לתת להם מענה ככל שיידרש. עוד נמסר מהמשרד כי הוא נמצא בקשר ישיר עם גורמים במשרד החוץ וכן עם שלטונות יפן והשגרירות במדינה. 

"העם בישראל דואג לשלומם ומחכה לחזרתם בשלום ובבריאות טובה בקרוב. מקווים ומתפללים שאכן לא יהיו מקרי הידבקות, אך במקרה שכן, אנו נערכים שיהיה אפשר לטפל בהם בארץ", אמר ליצמן בהמשך לשיחותיו עם הנוסעים הנצורים. בנוסף, מנכ”ל המשרד הורה לישראלים על הסיפון להישמע להוראות אנשי המקצוע ולהקפיד על הגיינה כדי למנוע הידבקות אפשרית. 

יעקב ליצמן שר הבריאות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן שר הבריאות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממשרד החוץ נמסר כי השר ישראל כ"ץ יקיים מחר חיתוך מצב בנושא נגיף הקורונה, וצוין כי "המשרד נמצא בקשר יומיומי עם הרשויות ביפן בעניין האזרחים הישראלים שנמצאים על האונייה מול חופי יפן. שגרירות ישראל ביפן דואגת להבטיח שהאזרחים הישראלים מקבלים מענה לצרכיהם לרבות אספקה שוטפת של תרופות ואוכל כשר, כאשר הרשויות היפניות מסייעות בכל מה שנדרש. כמו כן הועברו חבילות של אספקה מהארץ. יחד עם זאת, בוחנים במשרד החוץ כיצד לסייע לאזרחים לשוב ארצה עם סיום תקופת הבידוד, לרבות הסדרת מכתב מהרשויות ביפן שמאשר סיום תקופת הבידוד שיאפשר לאזרחים לטוס חזרה לישראל".

כאמור, הבוקר פרסמו כלי התקשורת ביפן כי 39 חולים נוספים התגלו על הספינה, חלקם אנשי צוות, מה שמעלה את מניין החולים על הסיפון ל-175 חולים, ביניהם גם אחד מהקצינים שערך לנוסעים בדיקות רפואיות

מארק קורטפטר, פרופ' מומחה לחקר מגיפות מאוניברסיטת נברסקה, התייחס לפרסומים סביב הספינה העוגנת ביפן וציין כי "המקרים מראים כי קיים נשא מאד מדבק במחלה, שמעביר את הנגיף לאחרים בקצב מהיר". 

המומחה התייחס בנוסף למקרה ההדבקות של הקצין ואמר "קצין הבריאות שנדבק מעיד ככל הנראה על רמת סיכון גבוהה, גם כאשר מדובר בפרטים שמנסים להגן על עצמם. הוירוס אינו סלחני ואין מקום לטעויות בעת השימוש בציוד הגנה אישי וכן בעת השמירה על הגיינת ידיים. סביר כי דרושים מספר חלקיקי וירוס בודדים על מנת להידבק במחלה, כך שכווירוס, הוא מופץ באופן יעיל". 

בתוך כך, בהלת מפני הנגיף הקטלני והתפשטותו ברחבי העולם נמשכת. משרד הבריאות הישראלי עדכן כי נכון להיום, 140 מטופלים בישראל נבדקו בחשד לתחלואה בווירוס. בכל המקרים, בדיקות המעבדה שללו את החשד להימצאות הנגיף. עם זאת, במשרד הבריאות שבו והדגישו כי "הנחת העבודה היא שנגיף הקורונה יגיע לישראל והמערכת ממשיכה להיערך סביב תרחיש זה". 

בנוסף, מסר המשרד כי יצאה הוראה להגדיל את קיבולת מספר הבדיקות במעבדה המרכזית בתל השומר, וכן שבכוונתו להכשיר בימים הקרובים שלוש מעבדות נוספות לבדיקות ואימות נגיף הקורונה - בבתי החולים סורוקה בבאר שבע, הדסה בירושלים ורמב"ם בחיפה. בנוסף, צוין כי "המשרד פנה למשטרת ישראל לבדיקת המקרים במסגרת תופעה של חדשות כוזבות, 'פייק ניוז', שמופצות ברשתות החברתיות וגורמות להטעיה מכוונות". 

ספינת הקורונה (צילום: רויטרס)
ספינת הקורונה (צילום: רויטרס)