תגובה לעסקת המאה? נציבות זכויות האדם של האו"ם פרסמה "רשימה שחורה" של 112 הנמצאים בקשרים עם התנחלויות ישראליות. ברשימה ישנם 94 עסקים הנמצאים בישראל, ועוד 18 בשש מדינות אחרות. לפרסום אין משמעות פרקטית למעט האפשרות של אנשים או גורמים פרטיים המעוניינים להחרים את ההתנחלויות, לקבל רשימה מרוכזת של כלל הגופים העסקיים הפועלים בהן. 

בין החברות הבינלאומית המופיעות ברשימה נמצאות Airbnb, TripAdvisor, Booking, Motorola. בין החברות הישראליות נמצאות תאגיד הגז הישראלי-אמריקאי, בנק הפועלים, לאומי, סלקום, YES, דלק, פז, דור אלון, סונול, רכבת ישראל, אגד,  MATRIX, שופרסל, מקורות ורמי לוי. 

נציבות זכויות האדם פעלה במשך שנים מספר כדי לגבש ולפרסם את הרשימה הזאת. בישראל נקטו במספר פעולות נגדיות כאשר משרד החוץ פעל בנושא. גורמים שונים, כולל רה"מ , פנו לאמריקנים בבקשה לסייע ולמנוע את הפרסום. מספר אנשי קונגרס וסנאט אמריקניים פנו בעקבות בקשות ישראליות לנציבה וניסו לשכנע אותה לרדת מהרעיון. חרף כל המאמצים הישראליים היא לא שינתה את דעתה.

במשרד החוץ הישראלי ידעו שהרשימה אמורה להתפרסם לקראת כינוס מועצת זכויות האדם של האו"מ בסוף חודש פברואר. זה שהרשימה תעלה באתר של המועצה דווקא היום הגיע ללא התראה. כעת בירושלים מתכננים את הצעדים הישראליים בתגובה לפרסום הרשימה. תהליך גיבוש הרשימה לקח כחמש שנים, מהרגע של ההחלטה האסטרטגית של המועצה לגבש ולפרסם את הרשימה ועד ליום הפרסום.

תגובות נזעמות בישראל: "האנטישמיות החדשה, בושה וחרפה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לפרסום כי "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד איתנו. בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארה"ב, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות. במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש."

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי מדובר ב"יום שחור לזכויות האדם. נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות". שר החוץ ישראל כ״ץ אמר בתגובה כי ״הודעת נציבת האו"ם לזכויות אדם על פרסום ״רשימה שחורה" של חברות עסקיות היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה. ההחלטה של הנציבה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם, היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם. כדברי הנציבה הפכה עצמה לכלי שרת ושותפה של תנועת החרם על אף שכדברי הודעתה אין משמעות משפטית לרשימה. 

עוד אמר כ"ץ כי "המועצה לזכויות אדם היא גוף שמורכב מרוב של מדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגינה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם.

"הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. להחלטה זו תהיינה השלכות על יחסינו עם המועצה הנציבות. מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי ישראלית ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה".

השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי מדובר ב״עוד החלטה בזויה של מועצת 'זכויות האדם', המוכיחה את האנטישמיות והשנאה לישראל במוסדות האו״ם. המועצה שמורכבת גם ממדינות רודניות ומשטרים אפלים מוכיחה פעם אחר פעם, שמדובר בגוף רקוב המקבל החלטות הזויות שבינן להגנה על זכויות אדם אין כל קשר. 

"פרסום הרשימה עלול לפגוע בעיקר בפרנסתם של אלפי פלשתינים, הפועלים בשיתוף פעולה יומיומי ובדו קיום עם ישראלים ביהודה ושומרון. מדינת ישראל תפעל בכל הנחישות ובכל האמצעים בכדי לקעקע את ההחלטה ואת השלכותיה".

השר יריב לוין אמר כי "האנטישמיות החדשה. חשבנו שחלפו הימים בהם סימנו עסקים של יהודים, אך מסתבר שהרעיון חי ובועט. המהלך של האו״ם הוא כל כולו בושה וחרפה, מתן לגיטימציה להחרמת יהודים בארץ מולדתם ופגיעה בשיתוף הפעולה הכלכלי בין יהודים לערבים. ננצח את האנטישמיות, נחזק את ההתיישבות".

מימינה נמסר כי "רשימות שחורות וספרים לבנים לא ינתקו את עם ישראל מארצו. "הרשימה השחורה" שפרסם האו''ם מראה את חשיבות החלת הריבונות. שטחי יהודה ושומרון הם נחלת אבותינו ואינם שטח כבוש. הארגון הצבוע בעל הסטנדרטים המיוחדים לישראל לא ירתיע אותנו ממימוש זכותנו על כל מרחבי ארץ ישראל.  ימינה היא המפלגה היחידה שתדאג להביא להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ותתנגד למדינה ערבית בלב הארץ".

עצרת האו
עצרת האו

שר הכלכלה והתעשייה וחבר הקבינט אלי כהן אמר כי "המהלך של האו"ם רחוק מלעודד דו קיום בין הצדדים ורק יחמיר את מצבה של האוכלוסייה הפלסטינית. זהו צעד מביש של אנטישמיות מודרנית שמוכיח שוב שנציבות זכויות האדם באו"ם הוא ארגון פוליטי ולא ארגון של זכויות אדם. מי שמדבר על הפרת זכויות אדם באזורי התעשייה ביו"ש הוא מגוחך, כל העובדים באזור התעשייה בין אם הם יהודים ובין אם הם פלסטיניים זוכים לכל הזכויות המלאות לפי חוקי העבודה בישראל. צריך להבין שניסיונות החרם יותירו אלפי פלשתינאים מובטלים, תעסוקת ורווחת העם הפלסטיני כרוכה בתעשייה הישראלית. אנו פועלים אל מול הגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים לעקר את הפרסום שהרי מלכתחילה אין להם שום סמכות ממשית".

מועצת יש"ע מסרה בתגובה כי "האו"ם שוב הוכיח כי הוא גוף מוטה, לא נייטרלי ופועל נגד מדינת ישראל. אנו מגנים בכל תוקף את פרסום הרשימה אשר יש בה סממנים אנטישמיים מובהקים. אנו קוראים לכולם – תמכו בתוצרת ישראלית, תמכו בתוצרת יהודה, שומרון ובקעת הירדן. מבחינת מדינת ישראל אלו עסקים שפועלים לחזק את הכלכלה באזור ותורמים לשלום יותר מכל מה שעשה האו"ם בכל שנות פעילותו. אזרחי ישראל – חזקו את 'הרשימה הלבנה' הזאת, ואת החברות שפועלות בחבל הארץ הפורה הזה עם מוצרי איכות. רכשו תוצרת עם ערכים של שלום ופיתוח כלכלי".

שי אלון ראש מועצת בית אל וחבר הנהלת מועצת יש"ע אמר בתגובה כי "האו"ם פרסם היום את הסלקציה היהודית שלו, בדיוק כמו במלחמת העולם השנייה. זו בושה וחרפה, אות קלון לארגון שכל כולו פרו פלסטיני שמצד אחד עוצם עין ולא נוקף אצבע בכל הנוגע לרצח העם בסוריה ולרצח נשים בסעודיה ומצד שני, פוגע במרקם החיים העדין כאן בישראל. הראשונים להיפגע מהסלקציה הזו הם הפלסטינים המתפרנסים מעסקים יהודיים כאן ביהודה ושומרון, אם הכלכלה ביו"ש תיפול, מאות אלפי פלסטינים יחזרו הבייתה ללא פרנסה".

יוחאי דמרי ראש מועצת הר חברון אמר כי "חזרנו לימיה החשוכים של אירופה ולסימון יהודים במרכולים. אין דרך קלה ונעימה יותר לומר זאת. האזרח האירופאי לא ידע להבחין בין דם לדם ובין יהודי ליהודי, לצערנו יש לנו ניסיון כואב וזה רק עניין של זמן וישראל כולה תהיה מוחרמת שכן אין באמת הבדל בין 'כיבוש' 48' ל-67'".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון אמר כי "התשובה של מדינת ישראל להחלטה האנטישמית הזו צריכה להיות החלת ריבונות. אם מדינת ישראל הייתה מדברת בקול ברור ואומרת שכל האיזורים הללו שייכים לה, אם ממשלת ישראל הייתה מחילה ריבונות השבוע כפי שהובטח בוושינגטון  - זה לא היה קורה. מדינות העולם לא היו מעזות לקרוא תיגר על ריבונותה של מדינת ישראל". 

עוד הוסיף כי "למען הסר ספק, אנחנו לא חוששים, עברנו אינסוף איומים וחרמות במסגרת הפעולות האנטשימיות שמקדמים האיחוד האירופי והאו"ם בשנים האחרונות עם ארגוני שמאל קיצוני מהארץ ומחוץ לארץ, רשימות ההמתנה לאיזורי התעשייה שלנו ארוכות - מעל 60 מפעלים ממתינים להכנס לאיזור תעשייה ברקן -  והתעשייה כאן פורחת הבעיה היא של מדינת ישראל, יש כאן נסיון לפגוע במדינת ישראל, ולהפוך אותה למצורעת בדעת הקהל, לפגוע בכבודה בחוזקה ובריבונותה ולכן מדינת ישראל צריכה להתייחס לזה כמו למלחמה .  מדינת ישראל צריכה לעמוד על שלה, ולהלחם בהחלטה הזו מהפן המדיני. בשל הנסיון לפגוע בתושביה ובתעשייה שלה".