מחקר חדש של מדענים אמריקאים ושל ארגון גרינפיס גילה שאוכלוסיית הפינגווינים מזן רצועת הסנטר שחיים במושבות באיים באנטרקטיקה הצטמצמה ב-60% לפחות בחמשת העשורים האחרונים. 

החוקרים מאוניברסיטת סטוני ברוקס בניו יורק ומאוניברסיטת נורת'־איסטרן במסצ'וסטס יצאו ליבשת הדרומית במסגרת משימה של גרינפיס על מנת לבצע את המפקד הראשון של פינגווינים מאז 1971, תוך שימוש ברחפנים ובמצלמות.

מהנתונים שפורסמו אתמול עולה שאוכלוסיית הפינגווינים מזן רצועת הסנטר באי הפיל הצטמצמה ב־%58 ועומדת כיום על 52,786 זוגות רבייה, לעומת 122,550 זוגות בשנת 1971. גם במושבות אחרות נרשמה ירידה חדה, כאשר בחלק מהן אף נרשם צמצום של 77% מאז הספירה הקודמת. 

המדענים מעריכים כי הגורם המרכזי הוא שינויי האקלים, שבשבוע שעבר אף גרמו לטמפרטורה חסרת תקדים באנטרקטיקה של 18.3 מעלות. ההתחממות גרמה לכך שהקרילאים, ייצורים דמויי שרימפס שמהווים את המזון העיקרי של הפינגווינים, נעו דרומה יותר, ונוסף לכך המסת הקרחונים צמצמה את שטח האצות, המזון של הקרילאים. 

"ירידות משמעותיות כאלה מצביעות על כך שהמערכת האקולוגית בדרום האוקיינוס השתנתה באופן בסיסי לעומת המצב לפני 50 שנה, וההשפעות של זה גורמות לזעזוע במעלה שרשרת המזון עד לזנים כמו הפינגווינים. כל הראיות מצביעות על שינויי האקלים כאחראים לשינויים שאנחנו רואים", אמר ד"ר הת'ר לינץ', פרופ' לאקולוגיה ולאבולוציה בסטוני ברוק.

כדי להעלות את המודעות להשפעות הקשות של התחממות כדור הארץ על אנטרקטיקה ועל היצורים שחיים ביבשת הדרומית, הציבו בימים האחרונים פעילי גרינפיס פסלי קרח של פינגווינים בערים ראשיות ברחבי העולם, כולל בתל אביב. 

"עולם עם פחות פינגווינים הוא מקום שמח פחות", אמרה פרידה בנגטסון מגרינפיס, שקראה לממשלות העולם להסכים על אמנה להגנה על האוקיינוסים ברחבי העולם מפני השפעות הפעילות האנושית.