בעקבות פרסום הרשימה השחורה של נציבות זכויות האדם באו"ם, ובה 112 חברות הפועלות בהתנחלויות, רמי לוי, מבעלי 'שיווק השקמה' התראיין ל-103FM, ניסה לשדר עסקים כרגיל וציין כי הימצאותו ברשימה אינה מטרידה אותו.

רמי לוי, שיווק השקמה, בוקר טוב. מה שלומך?

"מעולה, ב"ה מצוין".

אתה בסדר ברשימה אתה אומר, אתה במקום טוב?
"איזה רשימה"

הרשימה השחורה. הכניסו אותך לרשימה השחורה, זה מטריד אותך בדרך כלשהיא או שזה לא נוגע לך?
"לא, ממש לא מטריד אותי. למה זה צריך להטריד אותי בכלל. הרשימה הזו צריכה להיקרא הרשימה הלבנה לא השחורה, אם תסתכל על כל החברות למעשה שרשומות שם, זה נראה לך? אל תייחסו לזה, אתם מתייחסים לזה וזה לא יעשה טוב".

העובדה היא עובדה קיימת, מופיעים שם גם רוב הבנקים הישראליים ובזק וכמו שאמר יואב גם חברות בינלאומיות, אבל אנחנו עדיין שומעים מדינות באירופה שכן מתכוונות להתייחס לרשימה הזאת.
"מה זאת אומרת, מה הן מתכוונות לעשות, מה הן יכולות לעשות"?

הן יכולות לא לעשות עסקים עם אותן חברות שמופיעות שם.
"טוב, בסך הכטל אני רוצה לומר לך שהחברות האלה שמופיעות שם, מעסיקות מאות אלפי עובדים פלסטינאים או לא פלסטינאים, אם היו עושים בדיקה לעומק העניין, אם זה לא היה מוטה מראש, אז כל הרשימה הזאת הייתה צריכה להיות רשימה לבנה".

זה מחייב אותך לאיזושהי היערכות למקרה ש..
"שמה? שהאו"ם לא יקנה אצלי? שלא יקנה."

במקרה שלו זה פחות מטריד אותו למרות שאתה מייבא מוצרים בחו"ל, יכולים להטיל עלייך חרמות שיכולות להטריד אותך.
"שטויות, אנשי עסקים בכלל לא מתעסקים בזה, לא בארץ, לא בצד הפלסטינאי. נראה לי שהתקשורת עסוקה בזה יותר מכולם".

קראנו השבוע שאתה מייבא לא מעט מוצרים אבל מה שתפס את הכותרת זה בעיקר עגבניות מטורקיה, למה?
"אני נמצא עכשיו בערבה, הולך לפגישה עם כמה חקלאים שאני עובד איתם ואנחנו מגדלים ביחד, הרעיון הזה של לבוא ולהגיד שאני מייבא עגבניות מטורקיה, אנחנו מייבאים עגבניות מתורכיה אך ורק כאשר המחיר בשמיים ויש חוסר, אנחנו תומכים בחקלאים פה, אנחנו מעדיפים לקנות אך ורק תוצרת חקלאית. ברגע שיש חוסר והמחיר בשמיים אין סיבה שבעולם שהצרכן יצטרך לשלם יקר. אנחנו נדאג לזה שהצרכן ישלם בזול מבלי לפגוע באף אחד".

אתה אומר שזה שוק פתוח בסופו של דבר, אתה מחויב לצרכן שלך לפני שאתה מחויב לחקלאים.
"אני מחויב לכולם, גם לחקלאים ולחקלאות מצד אחד. אבל אם יש חוסר והמחיר בשמיים, דבר ראשון אני צריך לדאוג לצרכן שלי שאני משרת אותו. כמו שהחקלאי משרת אותי וצריך לדאוג לי כלקוח שלי ואני אדאג תמיד שיקנה את הסחורה הטובה ביותר במחיר ההגון ביותר והזול ביותר".

אתה בערבה, בטח שמעת הערות שאתה קונה פלפלים מירדן.
"אנחנו קונים את כל הפלפלים שלנו מהערבה, יש לנו שיתוף פעולה מלא. אני נוסע לחקלאים שנאי עושה איתם עסקים וחקלאים שאני לא עושה איתם והזמינו אותי אליהם כי רוצים לעשות איתי עסקים, כל האמירות האלה מסביב, אנחנו נמשיך לעשות עסקים עם חקלאים במדינת ישראל מצד אחד ומצד שני אני אמשיך לדאוג לצרכנים שלי שימשיכו לקנות את האיכות הטובה ביותר ובמחיר הגון. נמשיך להילחם ביוקר המחיה. זהו".

תישאר איתנו על הקו אני רוצה שתשמע שיחה שנקיים מיד עם מגדל עגבניות מנתיב העשרה, שייקה שקד, בוקר טוב.
נו, מה המצב הבוקר?
שייקה: "בוא תשמע, אני שמעתי את הסוף של השיחה, אתה יודע בעיקרון כל איש עסקים רוצה למקסם את הרווחים שלו ומטבע הדברים כל אחד יסתתר מאחורי זה שהוא דואג לכולם ולרווחתם של כולם וכל מה שקשור בזה, אני לא קונה את הסיפור הזה. הכי חשוב זה לראות איך השיטה עובדת".

אלון: הוא אומר לכם בצורה ברורה- תהיו תחרותיים אני אקנה ממכם
שייקה: "יפה מאוד, בוא תשמע. יש עלויות בסיסיות של הדברים, אני לא מדבר על ציונות אלא על מספרים נטו. זה מתחיל מהדבר הבסיסי שיש מחירון מסוים ונתנו הנחות מסוימות של עלויות אם עולה 6 שקלים עגבנייה בשקית ו5 שקלים  מלפפון בשקית, במשך כמה ימים כל אחד יכול לייבא את הירקות האלה ללא מכס. גם עכשיו ברגע זה שיש בשקית מלפפון למשל 5-6 שקלים אף חקלאי לא מקבל את הסכום הזה, אף חקלאי במדינת ישראל לא מקבל היום 5 שקלים למלפפון ו6 לעגבנייה. אין דבר כזה. אני אתמול הייתי בקיבוץ שקיבל ירקות, בדקתי את העלויות החודשיות, הוא קנה עגבנייה ב-4.90 מלפפון ב4.5 ופלפל ב6.2 במחירים האלה למה צריך לייבא?"

רוני דניאל: מהי טענתך רמי לוי? שאין כאן מספיק עגבניות?
יואב לימור: לא הוא טוען שהן לא מספיק זולות ויותר זול לו לקנות בחו"ל.

"לא, ממש לא. זאת לא הטענה בכלל. הטענה היא שאם יש סחורה בארץ קונים בארץ ואני מעדיף לקנות אך ורק מהחקלאים בארץ. כל חקלאי שרוצה למכור, מוזמן. אהלן וסהלן. אני חייב לשרת את הצרכן במדינת ישראל ובמידה ויש חוסר – מייבאים. ככה עושים בכל העולם".
שייקה: אין חוסר עגבניות במדינת ישראל, לא במלפפונים ולא בפלפלים".