ממש היום, בוולנטיינ'ז דיי, חג האהבה ובלוני ההליום בצורת לבבות, מוציא ג'סטין ביבר את אלבומו החדש, החמישי במספר. עטיפת האלבום אדומה, כצבע האהבה, ועליה מתנוססת תמונתו של החתיך הקנדי בלי חולצה, מכוסה כולו קעקועים. כל קעקוע בגופו מסמל צעד אחד נוסף שבו התרחק ביבר מתדמית הילד־כוכב שאיתה פרץ לעולם הפופ לפני עשור. בחודש הבא ימלאו לביבר 26, וכל קעקוע הוא שינוי שעבר. כל קעקוע הוא וי שסימן הצעיר המיוסר במאבקו הבלתי פוסק להפוך מילד לגבר. בהתאם, לאלבום קוראים "Changes" - שינויים.

אם אתם שואלים את עצמכם מדוע האלבום (הוצאת הליקון) יוצא דווקא בוולנטיינ'ז דיי, הרי שהתשובה היא כי ביבר נמצא במצב רוח רומנטי במיוחד. האלבום הוקלט בתקופה שבה התחתן עם בחירת לבו - הדוגמנית היילי בולדווין בת ה־23, בתו של הצעיר שבאחים לבית בולדווין, סטיבן בולדווין. היילי הנ"ל אומנם לא בעסקי המוזיקה כמו בעלה, אך סבה מצד אמה הוא המוזיקאי הברזילאי אומיר דאודטו, ודודה שלה היא צ'יינה פיליפס מלהקת ווילסון פיליפס הניינטיזית, נצר למשפחת The Mamas and the Papas הסיקסטיזית. כן, זוהי האישה שבגללה החליט ביבר, אחרי שנים ארוכות של און־אנד־אוף עם כוכבת הפופ סלינה גומז ורומנים מתוקשרים עם אין ספור יפהפיות אחרות, שהגיע הזמן להתמסד.

בראיון לאלן דג'נרס סיפר ביבר לאחרונה כמה היה לחוץ מרעיון ההתמסדות והלויאליות לאישה אחת, ועל כך שהחליט להתגבר על החרדות שלו ולקפוץ למים. את בולדווין מכיר ביבר כבר שנים ארוכות, אך רק לאחרונה יחסיהם הבשילו. הם היו ידידים, אחר כך יצאו, אחר כך נפרדו ואז חזרו וביבר הציע נישואים. השניים התחתנו ב־2018 בבית משפט בניו יורק סיטי, וכעבור שנה עשו חתונה נוצרית "כמו שצריך", בשיא הפאר, עם רשימת אורחי איי־ליסט ארוכה, בלוקיישן אקסקלוסיבי בקרוליינה הדרומית.

לא שיש סיבה לפקפק באהבתו של ג'סטין להיילי - מה יש לא לאהוב? - אך מערכת היחסים שלהם הפכה לחלק אינטגרלי ממסע היחצנות שלו לאלבום החדש. השניים מצטלמים ביחד בכל מקום ומרבים להתראיין על אהבתם שאינה יודעת גבולות. בולדווין מככבת לצד בעלה בסדרת הדוקו החדשה על חייו, "ג'סטין ביבר: עונות", שעליה עוד ידובר בהמשך.

לפני שנה בדיוק צילמה אנני לייבוביץ' את הזוג המתוקשר לשער המגזין "ווג". בראיון בין דפי המגזין סיפר ביבר שהם חיכו עד לחתונה כדי לקיים יחסי מין. על פי הכתבה, ביבר היה בתקופה של התנזרות ממין מכיוון שלדבריו סקס גרם לו ללא מעט צרות בעבר. "אלוהים לא מבקש מאיתנו לא לעשות סקס כי הוא רוצה שנשמור על חוקים", הסביר ביבר בראיון. "הוא בקטע של 'אני מנסה להגן עליכם מפגיעה ומכאב'. אני חושב שסקס יכול לגרום להרבה כאב. לפעמים אנשים עושים סקס כי הם לא מרגישים מספיק טוב, משום שאין להם הערכה עצמית. נשים עושות את זה, ובחורים עושים את זה. אני רציתי להקדיש את עצמי לאלוהים, כי הרגשתי שזה טוב יותר למצב של הנשמה שלי. ואני מאמין שאלוהים בירך אותי בהיילי כתוצאה מכך. יש הטבות. מקבלים פרסים על התנהגות טובה".

בנוסף לרעיה־דוגמנית, ביבר מקווה לקבל עוד פרס מאלוהים: שהאלבום החדש שלו יגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי, בדיוק כמו ארבעת אלבומיו הקודמים. הוא מאמין שיש לו סיכוי טוב, שכן היילי היא המוזה לאלבום. בחודש שעבר יצא הסינגל הראשון, שיר האר אנ' בי "Yummy". כשביבר התארח אצל אלן דג'נרס, היא שאלה אותו אם השיר הוא על מה שהיא חושבת שהוא. "הוא על חיי המין שלי", ענה ביבר. "זה מה שחשבתי", אמרה דג'נרס.

על מנת לקדם את השיר, הצטרף ביבר ביום יציאתו לאפליקציית יצירת ושיתוף קובצי הווידיאו הסופר־פופולרית אצל הילדים, טיקטוק. למרות כל ההשתדלות, היילי, אלוהים וטיקטוק הביאו את "Yummy" למקום השני במצעד האמריקאי - ולא לראשון, כמו הסינגלים המובילים מאלבומו הקודם של ביבר.

פשוט פחדתי

אלבומו הקודם של ביבר, "Purpose", יצא לפני כמעט חמש שנים. מטרתו הייתה להוציא את ביבר סופית מטריטוריית המוזיקה לבנות 8 ולמקם אותו בטריטוריית המוזיקה לבני נוער פוסט־היפסטרים עם סקייטבורדים. כמו מרבית התקופות בחייו של ביבר, גם זו הייתה תקופה מאוד מבולבלת. הוא היה בן 20 ולא הצליח להחליט אם הוא ילד רע או ילד נוצרי טוב. בראיונות הוא הצהיר הצהרות משונות ואמר משפטים גאוניים כמו הקלאסיקה: "אתה לא צריך ללכת לכנסייה כדי להיות נוצרי, אם אתה הולך לטאקו בל זה לא הופך אותך לטאקו".

בזמן שב"סאטרדיי נייט לייב" עשו ממנו קציצות, פצח ביבר בסיבוב הופעות עולמי על מנת לקדם את האלבום. בסיבוב הזה הוא ביקר גם אותנו והופיע בפארק הירקון בפעם השנייה. הפעם הראשונה הייתה ב־2011, אז הקדיש את הלהיט הגדול "Baby" לסבתא ניצולת השואה של המנהל שלו סקוטר בראון. אך ביולי 2017, חודשיים אחרי שביקר אצלנו, ביבר הודיע שהוא מבטל את המשך הסיבוב. הוא אומנם הספיק לתת בטור הזה קרוב ל־150 הופעות ב־40 מדינות שונות, אך על 14 ההופעות האחרונות - בארצות הברית, בקנדה ובמזרח הרחוק - הוא החליט לוותר. סיבת הביטול הרשמית: דיכאון ותשישות.

ביבר פרסם הודעה ארוכה באינסטגרם שבה הוא הסביר מדוע החליט לפרוש מסיבוב ההופעות לפני סופו. הוא היגג בו הרבה על טעויות שעשה והסביר שהוא לא מתבייש בטעויות שלו ורוצה ללמוד מהן. בשורה התחתונה טען שהוא מפסיק את סיבוב ההופעות כדי ש"הראש, הלב והנשמה שלי יחזיקו מעמד", וכדי "להפוך לגבר שאני רוצה להיות, לבעל שאני רוצה להיות ולאבא שאני רוצה להיות". למרות שלל המעריצים המאוכזבים, סיבוב ההופעות גרף 257 מיליון דולר והפך לאחד הרווחיים ביותר של 2017־2016.

מאז ביבר קצת נעלם. הוא אומנם צץ פה ושם כשהתארח בשירים של אחרים, אך הפסיק להופיע ולמעשה לא הוציא מוזיקה חדשה משל עצמו עד לאחרונה. הקאמבק שלו התחיל באפריל בשנה שעברה, אז התארח בהופעה של אריאנה גרנדה בפסטיבל "קואצ'לה", אחרי שנתיים שבהן נעדר מהבמה. אחרי אותה הופעה הכריז שהוא חוזר לעניינים.

"אני חושב שפשוט פחדתי מסיבה כלשהי", אמר ביבר לדג'נרס, כשזו שאלה אותו אם אותה הבלחה בהופעה של גרנדה הייתה הרגע שבו הבין שהוא רוצה לחזור לבמות. "אני חושב שכולנו כבני אדם נקלעים למצב של פחד... וברגע ההוא בחיים שלי נלחמתי בהמון דברים פנימיים ופשוט פחדתי. פחדתי ממה אנשים חושבים. פחדתי אם אני יכול לעשות את זה שוב. ברגע שהחלטתי לעלות לבמה, זה היה הרגע שהבנתי שאני מוכן לחזור".

האפלה שחיזקה אותי

את הקאמבק המתוקשר של ביבר, כמו גם את העובדה שעתה הוא איש נשוי, מפמפמת גם סדרת הדוקו האינטרנטית החדשה שלו ועליו, "ג'סטין ביבר: עונות", המשודרת ביו־טיוב. הפרק הראשון, שעלה בחודש שעבר, שבר את שיאי הצפייה בפרק בכורה של סדרת תוכן מקורי של יו־טיוב. וזה לא השיא היו־טיובי היחיד שביבר שבר לאחרונה. הוא הפך לאומן הראשון שהגיע ל־50 מיליון מנויים לערוץ היו־טיוב שלו, ולאומן עם הכי הרבה מנויים בפלטפורמה. 32.65 מיליון צופים, המפוזרים ב־97 מדינות שונות, צפו בפרק הבכורה של הסדרה העוקבת אחר הפקת האלבום הראשון של ביבר זה ארבע שנים, שחברת ההפקה של ביבר עצמו חתומה עליה.

כצפוי, מי שאינו מעריץ מושבע של ביבר לא ימצא בפרק הרבה עניין, אף שהאומן הצעיר הוא מקרה בוחן מעניין בפסיכולוגיה של בני נוער בעידן המדיה החברתית. כפי שהמנהל שלו והאיש שגילה אותו, סקוטר בראון, מסביר בסרט: "אף אחד בהיסטוריה של האנושות מעולם לא גדל כמו ג'סטין ביבר. אף אחד לא היה עד כדי כך מפורסם בעולם כולו בעידן המדיה הדיגיטלית. בכל שנה של שנות ההתבגרות שלו היה ביבר האדם שעשו עליו הכי הרבה חיפושים בגוגל על הפלנטה".

ג'סטין ביבר (צילום: Getty images)
ג'סטין ביבר (צילום: Getty images)

לפרק הבכורה קוראים "עוזב את אור הזרקורים", והוא מנסה למצב את האלבום החדש של ביבר בתור קאמבק, עת הוא דן בחופש שהזמר לקח בשנים האחרונות מהופעות. הפרק מתמקד בהחלטה שלו להפסיק את סיבוב ההופעות ולהיעלם לזמן מה, החלטה שאותה הסביר בראון בצורך של המיוצג שלו לברוח מהכל ולהרגיש נורמלי. "בתחילת הקריירה שלו כל הזמן אמרנו בואו נעשה עוד אחד: עוד להיט, עוד אלבום, עוד משהו, עוד סיבוב הופעות", אמר בראון. "בתקופת ‘Journals' (אלבום אוסף שיצא בסוף 2013 - ד"ק) לא רציתי שהוא ייצא לסיבוב הופעות, רציתי שהוא יבריא. ואז הוא הבריא ויצאנו לסיבוב של ‘Purpose'. בסוף הוא התעייף ואמר שהוא זקוק להפסקה, אז לקחנו הפסקה. הוא לקח הפסקה מאוד ארוכה, שבמהלכה הכיר את אשתו והתבגר הרבה. אני לא לוחץ עליו מבחינת לוח זמנים יותר. הוא הרוויח את הזכות לעשות את הדברים בזמן המתאים לו".

בין היתר לוקח ביבר בפרק את הצופים ואת אשתו (בשורטס קצרצרים ובחולצת בטן) לסיבוב בעיר הולדתו, סטרפורד שבאונטריו, קנדה. הוא מסתובב סביב הבניין שבו גדל וסוחט עד תום את לימון ה"מעוני לעושר" שלו. צפוי ולא מעניין.

הפרקים השני והשלישי - "ביבר חזר" ו"מייצרים קסם", מלווים אותו באולפן ההקלטות בעבודה על האלבום החדש. אשתו נוכחת בכל פרק, שורצת באולפן ללא הפסקה, כאילו אין לה מה לעשות בחיים. אחרי שלושה פרקים שבהם היא מכרכרת סביב בעלה ולא מפסיקה לשבח אותו, מגיע פרק 4, "ג'סטין והיילי", שבו ג'סטין וכל הצוות שלו לא מפסיקים לשבח אותה.

הפרק מעלה את השאלה: מה הופך את היילי לאישה המושלמת בשביל ביבר? ועונה: היא דוגמנית יפהפייה ויש לה הרבה סבלנות. "אני חושב שהיא היחידה שיכולה להתמודד איתי", מצהיר ביבר בגאווה, "על אמת".

הקטע הכי מעניין בפרק הוא וידיאו מהארכיון, שבו רואים את המפגש הראשון של ג'סטין והיילי, לפני יותר מעשור. כמו כל רגע בחייו של ביבר, גם הרגע הזה תועד. הוא היה כוכב־ילד בעל חיוך צחור ותספורת קסדה, היא הייתה ילדה מעצבנת. אבא שלה הכיר ביניהם וגרם לה ללחוץ את ידו. עתה ביבר נזכר בערגה איך היא לא שמה עליו ואיך בניגוד לכל ילדה אחרת על הפלנטה לא היה לה שום עניין לפגוש אותו.

הפרק החמישי, "העונה האפלה", דן בסבל הרב של האומן הצעיר בעקבות שימוש בסמים, וגם על דיכאון וחרדה, אבחונים פסיכיאטריים מוטעים ושתי מחלות מעצבנות. בפרק הכי חושפני של הסדרה הוא מספר שהתחיל לעשן מריחואנה בגיל 13 והיה מכור לגראס במשך כל שנות נעוריו. בין גיל 19 ל־21 השתולל כפי שכל כוכב־ילד לשעבר משתולל, ולקח כמויות של סמים. "הייתה תקופה שבה הייתי שותה לין (סם פופולרי בתרבות ההיפ הופ, שהוא ערבוב של סירופ לשיעול עם מיץ מוגז - ד"ק), הייתי בולע כדורים, לוקח מולי (סלנג לאקסטזי - ד"ק), פטריות, הכל", אומר ביבר בפרק ומוסיף שהשימוש שלו בסמים נהיה רציני ממש, עד שהוא חשש לחייו.

ג'סטין ביבר בצעירותו (צילום: Bryan Bedder GettyImages)
ג'סטין ביבר בצעירותו (צילום: Bryan Bedder GettyImages)

זה נהיה כל כך גרוע, עד שאנשי הביטחון שלו היו נכנסים לחדרו לבדוק אם יש לו דופק, לטענתו. לדברי בולדווין, בעלה הטרי השתמש בסמים כדי להפיג את החרדות שלו. הגמילה מסמים, כפי שניתן לתאר, לא הייתה קלה. כי שום דבר לא קל לביבר. ואם זה לא מספיק גרוע, הוא אובחן בטעות כבעל הפרעה דו־קוטבית וקיבל ליתיום, כשבעצם היה חולה במחלת הליים, כמו גם בווירוס אפשטיין בר. לשמחתו של ביבר, אהבתה של אשתו בשילוב עם אמונה באלוהים, כדורים נגד דיכאון וטיפול בתא לחץ שהזרים כמויות גדולות של חמצן למערכת שלו, עשו את שלהם. ועתה הוא מוכן להתקמבק.

היות שביבר חתום כמפיק על הסדרה, הנרטיב ברור: התקופה האפלה רק חיזקה אותו ולימדה אותו מה באמת חשוב בחיים. הוא יצא מהצד השני אדם חדש. "יש כל כך הרבה אנשים מוכשרים - או שהם מאבדים את זה או שהם משתמשים בכישרונות שלהם מסיבות אנוכיות", היה הקשקוש שביבר קשקש בסיכומו של עניין. "אני רואה כל כך הרבה אנשים מוכשרים", אמר והתכוון לעצמו. "ונראה שהם מבזבזים משהו יקר. זה תלוי בנו כאינדיווידואלים, להשתמש במתת שניתן לנו על מנת לתרום". לתרום מה ולמי - הוא לא אמר.

זנקס, סמים ואגרופים

ג'סטין ביבר הוא חלק מעולם הפופ כבר די הרבה שנים. הוא נהיה כוכב בינלאומי ענק בגיל 16, אחרי שבגיל 13 התגלה על ידי מי שעתיד היה להפוך למנהל שלו, סקוטר בראון (בראון מצדו עתיד היה להפוך לנמסיס של כוכבת הפופ הענקית טיילור סוויפט). אמו הנוצרייה, שילדה אותו בגיל 18 וגידלה אותו כאם חד־הורית חסרת אמצעים, כמעט ויתרה על הצעתו של בראון משום שהוא יהודי. בסוף התרצתה. היא ובנה עברו מאונטריו לאטלנטה, ג'ורג'יה, וחתמו עם בראון ועם כוכב האר אנ' בי הענק אשר.

ב־2010, בגיל 16, הוציא את אלבום הבכורה שלו, "My World 2.0", שיותר משלושה מיליון עותקים שלו נמכרו. ביבר החמוד, החייכן והתמים למראה נהיה כוכב ענק, אך כפי שקורה לכל כוכב־ילד היה ברור שבמוקדם או במאוחר הוא יצטרך להתמרד ולהפוך את עצמו בכוח לילד רע.

השינוי התחיל בקטנה. ב־21 בפברואר 2011 הוא הסתפר והשיל לראשונה את תספורת הקסדה שכל כך הייתה מזוהה איתו. משם ההידרדרות הייתה מהירה. אתם זוכרים שבגיל 19 הוא השתין בתוך דלי ספונג'ה של מסעדה?

השנים האחרונות של ביבר היו מלאות בדרמות ובתקריות לא נעימות ומאוד מתוקשרות. הוא צולם לא פעם במועדוני חשפנות או בסיטואציות מיניות אחרות. ב־2013 תועד כשהוא מעשן מריחואנה. זה קרה יום אחרי שצלם פפרצי שרדף אחרי הפרארי שלו נהרג בתאונה במהלך המרדף. הוא תקף צלם בארגנטינה ועוד אחד בטורונטו, קנדה. ב־2014 הואשם בוונדליזם לאחר שזרק ביצים על ביתו של שכן, זאת לאחר שכבר נעצר באשמת ונדליזם בעבר לאחר שריסס גרפיטי על קיר בריו דה ז'ניירו.

והרשימה עוד ארוכה: הוא נעצר במיאמי אחרי שנהג בשכרות ובהשפעת מריחואנה וזנקס בלמבורגיני צהובה שכורה. ב־2016 ירד בזעם מהבמה בהופעה במנצ'סטר, אנגליה, בטענה שהקהל עשה יותר מדי רעש. אחר כך, כשהגיע להופעה בברצלונה באוטו, ניסה מעריץ מקומי לגעת בו דרך חלון הרכב. בתגובה ביבר נתן לו אגרוף בפרצוף. המעריץ ההמום תועד לאחר מכן עם שפה מדממת.

אחרי כל זה לא פלא שהסינים החליטו להחרים אותו ולא נתנו לו לשוב להופיע בארצם בסיבוב העולמי האחרון שלו, כפי שעשה כשהיה צעיר ונחמד. בדיעבד, הם סתם החרימו - הוא הרי בכל מקרה הבריז להופעות במזרח הרחוק.

איך שלא יהיה, לסין יש כרגע צרות גדולות יותר מג'סטין ביבר, והזמר הצעיר מצדו מבטיח שהוא נרגע. הוא כבר לא לובש חולצות גזורות של מרילין מנסון ואיירון מיידן. הוא כבר לא עושה סמים ומתפרפר. פאזת הילד הרע, לטענתו, מאחוריו. עתה הוא איש נשוי ונוצרי מאמין, וכך בדיוק הוא הולך להצעיד את האלבום החדש שלו להצלחה. להתראות בעונה הבאה.