ג'ייסון גרינבלט, יועצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התראיין היום (חמישי) לערוץ 13 על תוכנית השלום שהוצגה לפני מספר שבועות בבית הלבן בוושינגטון, ואמר כי "פתחנו תכנית כלכלית מקיפה, שמראה לפלסטינים מצב בו הם יכולים לשגשג ולהתפתח, עם תנאים מיוחדים וחשובים שצריכים להתמלא". 

"נתנו להם ארבע שנים לספוג את התוכנית ולקבל אותה" המשיך יועצו הקרוב של הנשיא האמריקאי ואחד מקברניטי העסקה, וטען כי "זו עדיין תוכנית מדהימה לעם הפלסטיני". 

"אנו מקווים שההנהגה הפלסטניית תקרא את תכנית המאה בזהירות ושבאורח פלא יופיעוה דרישות שלהם או שהם יבינו שזו הזדמנות ריאלית ומדהימה עבורם" הוסיף גרינבלט ואמר כי הוא "לא משתמש במילה התנחלויות, כי יש לזה קונוטציה שלילית ואני חושב שצריך להפסיק להשתמש בה. התכנית מפרטת בפירוט מה הולך לקרות במשך תקופת זמן. מה שחשוב זה שהשארנו אדמה לפלסטינים לארבע שנים. אם הם יפעלו למען שלום יש להם אדמה פנויה למדינה פלסטינית".

גרינבלט, יהודי שגדל בשכונת קווינס בניו יורק ועורך דין במקצועו, כבר השמיע בעבר דעות פרו-התנחלותיות, אך יחד עם זאת אמר בעבר כי הוא כן מאמין בפתרון שתי המדינות, אם כי רק בתור חזון שיתקיים בעוד זמן רב. הוא התייחס לכך גם בראיון, כשאמר כי "המונח מדינת שתי מדינות לא היה בשימוש כמעט והסיבה פשוטה - יש לזה משמעות שונה בשביל אנשים שונים".

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס

"אי אפשר להתכחש למצב המציאותי שיצרנו בדפים הרבים שכתבנו" הסביר גרינבלט וטען כי "אם יתנהל משא ומתן על הדגשים הכתובים בעסקה, תהיה מדינה פלסטינית, אבל כזו המוגדרת היטב. לא הייתי אומר שנתניהו או גנץ הסכימו למונח פשוט של פתרון שתי מדינות, כי איש לא יודע מה המונח הזה אומר".

בנוסף, אמר גרינבלט שהוא חושב כי "לפלסטינים יש זכות להיות סקפטיים. בישראל והצד הפלסטיני עברו תקופות נוראיות, אי אפשר להלחם בספקנות. השאלה האמתית- לקראת מה אנחנו עובדים? לקראת עתיד טוב יותר לכולם או לא? צריכה להיות תקווה לעתיד בקרב שני הצדדים כדי שזה יעבוד".

"זה הסכם מפורט מאד אבל בלי ספק אם הפלסטינים יגיעו למו"מ בין הצדדים, זו נקודה חשוב מאד. אנחנו, ארה"ב, לא יכולים לכפות עסקה כזו על הצדדים, מכיוון שזה יתפרק. שני הצדדים צריכים להסכים ולפתור את העניין ביחד" סיכם גרינבלט.