מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, צייץ היום (חמישי) בחשבון הטוויטר הרשמי שלו תגובה לפרסום הרשימה השחורה של עסקים הפועלים בהתנחלויות על ידי האו"ם. "זועם על הפרסום ע"י מישל בשלט, הנציבה לזכויות האדם של האו"ם. ארה"ב לא סיפקה ולא תספק לאו"ם כל מידע ונתונים שיסייעו או סייעו לגיבוש הרשימה הזו", הבהיר פומפאו.

עוד הוסיף פומפאו כי ארה"ב התנגדה לפרסום מאגר הנתונים המדובר כבר משנת 2016. "פרסום הנתונים מאשש את הטענות להטייה אנטי ישראלית באו"ם. אנו קוראים לכלל המדינות החברות באו"ם שלא לתמוך ברשימה הזו, המכוננת חרם מפלה כלפי ישראל וכן מעודדת את קמפיין ארגון החרם BDS, שמטרתו לערער את הלגיטימציה של ישראל. קוראים לכלל המדינות הללו להצטרף לארה"ב בדחיית הרשימה", כתב.

עוד הדגיש פומפאו כי "נסיונות כמו פרסום הראשונה, שמטרתם לבודד את ישראל, מנוגדים לכל הפעולות והמאמצים בהם נוקטת ארה"ב, וכן לנסיונתיה להוביל למשא ומתן ישראלי-פלסטיני שיוביל לשלום מקיף ומתמשך באזור". 

כזכור, אתמול פרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם את ה- "רשימה שחורה" של 112 בתי עסק הנמצאים בקשרים עם התנחלויות ישראליות. ברשימה ישנם 94 עסקים הנמצאים בישראל, ועוד 18 בשש מדינות אחרות. לפרסום אין משמעות פרקטית למעט האפשרות של אנשים או גורמים פרטיים המעוניינים להחרים את ההתנחלויות, לקבל רשימה מרוכזת של כלל הגופים העסקיים הפועלים בהן. 

בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בין החברות הבינלאומית המופיעות ברשימה נמצאות Airbnb, TripAdvisor, Booking, Motorola. בין החברות הישראליות נמצאות תאגיד הגז הישראלי-אמריקאי, בנק הפועלים, לאומי, סלקום, YES, דלק, פז, דור אלון, סונול, רכבת ישראל, אגד,  MATRIX, שופרסל, מקורות ורמי לוי. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לפרסום כי "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד איתנו. בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארה"ב, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות. במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש."