יממה אחרי ש”הרשימה השחורה” של 112 עסקים הפועלים בהתנחלויות פורסמה באתר האו”ם, בישראל נערכים לתגובה – תביעה נגד ראשי מועצת זכויות האדם של האו”ם, על פי חוק החרם. בעקבות פרסום הרשימה נערך אתמול בברקן שבשומרון כינוס חירום של נציגי התעשיינים באזור תעשייה ברקן. בכינוס השתתפו ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ושר הכלכלה אלי כהן. 

בישיבה הוחלט על רשימת צעדים שתנקוט המועצה האזורית שומרון יחד עם התעשיינים כדי להילחם בהחלטה וכדי לסייע למפעלים. בין השאר הוחלט כי המועצה תגיש יחד עם התעשיינים תביעה ייצוגית נגד האו”ם בהתאם לחוק ה־BDS.

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו גינה אתמול את פרסום הרשימה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: ‏”אני זועם על פרסום הרשימה השחורה של חברות שפועלות בהתנחלויות על ידי הנציבה לזכויות אדם של האו”ם. ארה”ב לא סיפקה ולא תספק לאו”ם כל מידע שיסייע לגיבוש הרשימה הזו. אנו קוראים למדינות לדחות את הבקשה הזאת”.

בתוך כך, גורמים רשמיים בבירות המרכזיות של אירופה הדגישו אתמול כי הרשימה שפרסם משרד הנציבה לזכויות האדם של האו”ם אינה מהווה בסיס משפטי לשום פעולה רשמית. בפריז מציינים בהקשר זה כי הליכים משפטיים מצד גורמים פלסטיניים נגד חברות שפעלו מעבר לקו הירוק, כמו חברת רכבת צרפתית, נכשלו בעבר.

מקורות באו”ם אמרו כי ההחלטה לפרסם את “הרשימה השחורה” התקבלה בניגוד לדעתו של מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש, שפעל לדחיית פרסומה, בצד ארה”ב, שאפילו איימה במניעת תקציבים מהאו”ם.