הדמוקרטים בארה"ב בצרות. היוזמה שלהם להדיח את הנשיא דונלד טראמפ הסתיימה מבחינתם בביזיון ובבושת פנים. מה שהשיגו היו כותרות ודיווחים שציטטו את העדויות נגד טראמפ והכפישו את שמו. בשורה התחתונה הרוב הרפובליקני בסנאט סיכל כצפוי את יוזמת ההדחה והפך את זיכויו של הנשיא המכהן לאירוע תקשורתי שכולו גאווה. 

העדויות שנשמעו במהלך השימועים לקראת ההדחה כללו הוכחות להתנהלות בלתי חוקית של דונלד טראמפ, אולם אלו לא השפיעו כמלוא הנימה על דעת הקהל לרעתו. הסקרים האחרונים מעלים שכוחו אף התחזק. פרשן בערוץ ציבורי הרחיק לכת וטען שכישלון הליכי ההדחה עשוי לקדם את ניצחונו של טראמפ בבחירות לנשיאות ב־2020.

יוזמת האימפיצ'מנט הונחה על מדף ההיסטוריה. מה שקורה עכשיו במרוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הוא מחזה עוועים. בעת שטראמפ מתחזק ומצליח ללכד את הרפובליקנים לצדו, הדמוקרטים בדמורליזציה. אין מילה אחרת.

תוצאות הבחירות המוקדמות במדינת ניו המפשייר, שאישרו למעשה את התוצאות של הפריימריז במדינת איווה, חשפו את המפלגה הדמוקרטית במלוא מבוכתה. ברני סנדרס ניצח, ופיט בוטיג'ג' סיים במקום השני. ג'ו ביידן, מי שנחשב עד לא מכבר לתקווה הלבנה של הדמוקרטים, סיים מוכה ופגוע במקום החמישי.

ברני סנדרס. צילום: רויטרס
ברני סנדרס. צילום: רויטרס

אוהדיו של סנדרס, רובם הגדול צעירים וצעירות, הריעו כאחוזי אמוק להישגו של הקשיש הנערץ עליהם. אבל התרועות לא יכלו להפיג את תחושות הדאגה והחרדה הרווחות בצמרת המפלגה מדהירתו של ברני סנדרס לראשות ההתמודדות על מועמדות המפלגה לנשיאות. "המצביעים הדמוקרטים בניו המפשייר היו משותקים מפחד ומחשש שיעשו את הבחירה הלא נכונה", כתבה פרשנית השבועון "טיים" מולי באל. הם עשו זאת. "ראשי המפלגה בטוחים שאם סנדרס לא ייעצר, הוא יהיה אסון בהתהוותו, מתכון לניצחונו של טראמפ", הוסיפה. "הבוחר האמריקאי אף פעם לא יתמוך במועמד בן 78, סוציאליסט, עם אג'נדה שנויה במחלוקת ויקרה". 

ג'יימס קרוויל, יועץ פוליטי ידוע ומוערך, אמר על מועמדות סנדרס: "אין לנו פנאי במדינה שלנו להוזה ומוזר שמאלני". פרשן אחר הגדיר את סנדרס: "יותר טראמפיסט מטראמפ". אבל ברני, בלשון העגה האמריקאית, לא הולך לשום מקום. "אנו הולכים לנצח בנבדה ובקרוליינה הדרומית", הצהיר בנאום הניצחון שלו בניו המפשייר. לא בטוח שהוא צודק. 
מי שצועד צמוד מאחוריו במרוץ הדמוקרטי היא פיט בוטיג'ג'. גם הוא מועמד שמעורר יותר תהיות מאשר תקוות, יותר חששות מאשר ציפיות. למרות הישגיו של בוטיג'ג' בשתי הבחירות המוקדמות באיווה ובניו המפשייר ונסיקתו לראשות המרוץ הדמוקרטי, הוא הוגדר כ"קוריוז". בדיוק ההגדרה שהוצמדה לדונלד טראמפ, כשהתחיל לכבוש מקום מתקדם במרוץ למועמדות הרפובליקנית בבחירות 2016. 

יום שלישי הגדול 

השאלה הגדולה היא אם המעמד של בוטיג'ג', ראש עיירה נידחת במדינת אינדיאנה, ישתנה מקוריוז למתחרה מוביל ולגיטימי, כפי שהיה עם טראמפ. אבל נראה שעצם השאלה מבהיל את צמרת המפלגה הדמוקרטית. לא ברור מדוע - בוטיג'ג' בן ה־38 מצטייר כאדם נורמטיבי. הוא גם חסר ניסיון ושונה מהדמות המוכרת של הפוליטיקאי האמריקאי. הוא מדבר ונואם בנחת, אינו מתלהם ולא משווק הצהרות מעוררות תימהון. בדבריו הוא מייצג את המאוכזבים מהממסד המפלגתי. 

בוטיג'ג' משתמש בתכונות אלה בנאומיו במאמץ להצדיק את ההתמודדות שלו. אבל אף שהגיע למקום השני בניו המפשייר, הוא לא הוכתר כפי שקיווה כמועמד מרכזי, כנציג מוכר של המחנה המתון, שמהווה אלטרנטיבה לסוציאליסט ברני סנדרס. 

מי שהפתיעה בניו המפשייר היא הסנאטורית ממינסוטה איימי קלובשר, שהגיעה למקום השלישי. קלובשר בת ה־60 צברה פופולריות בעקבות הופעה משכנעת בעימות הטלוויזיוני האחרון, ולאור ההשקפות המתונות שהיא מביעה, באופן ישיר ובסגנון מקצועני. פרשנים התחילו להתייחס לקלובשר ולהגדירה כמי שעשויה להחליש את מעמדם של סנדרס ובוטיג'ג'.

פיט בוטיג'ג'. צילום: רויטרס
פיט בוטיג'ג'. צילום: רויטרס

לצד התחזקותה של קלובשר, התוצאות בניו המפשייר החלישו את מעמדה של הסנאטורית אליזבת וורן. בסקרים שהתקיימו באיווה ובניו המפשייר לפני שבועות אחדים, וורן זכתה לשיעורי תמיכה מרשימים. אבל המצביעים בפועל בשתי המדינות נטשו אותה.

אך נראה שהתוצאה המהותית בניו המפשייר כמו באיווה, היא התבוסה של ג'ו ביידן. מדוע מהותית? כי ביידן נחשב למתחרה הרציני ביותר, האיכותי ביותר ובעל הניסיון הרב ביותר במרוץ הדמוקרטי. בכל הסקרים שהתקיימו באחרונה עלה שמו כמועמד הדמוקרטי היחיד שיכול להביס את טראמפ בבחירות 2020. אבל במדינת איווה הוא הגיע למקום הרביעי ובניו המפשייר לחמישי, עם תוצאה חד־ספרתית. אוי לאותה בושה. 

ג'ו ביידן עדיין לא גמור. הוא לא אומר נואש. אבל הפריימריז הבאים בנבדה ובקרוליינה הדרומית יהיו המבחן הקריטי עבורו, זה שיקבע את גורלו ועתידו. המועמד הדמוקרטי אהוד מאוד בקרב מצביעים אפרו־אמריקאים. נוכחותם במדינות איווה וניו המפשייר אפסית, אבל גדולה ומורגשת במדינות כקרוליינה הדרומית וקליפורניה, כך שלביידן יש עדיין סיכוי טוב לטפס בחזרה לראשות המרוץ הדמוקרטי.