גרמניה וצ'כיה פנו לבית הדין בהאג בבקשה להיות חלק מהדיון בשאלה האם ניתן לשפוט את ישראל על פשעי מלחמה, כפי שמעוניינת לעשות התובעת הראשית, פאטו בנסודה. המניע לבקשה הוא ככל הנראה לרצון לסייע לישראל ולפעול על מנת לסכל את ההחלטה על פתיחה בחקירה.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שבפגישותיו השבוע בברלין עם נשיא גרמניה ועם שרי החוץ וההגנה העלה את בקשת ישראל למניעת דיון בהאג על יהודה ושומרון, בירך על הדרישה החשובה של גרמניה. "גרמניה היא אחת הידידות החשובות ביותר של ישראל. המעצמה החשובה באיחוד האירופי מתייצבת לצד ישראל אל מול ההסתה הפלסטינית והצביעות של האו"ם. ישראל תמשיך להיאבק למען הצדק ולא תאפשר לאבו מאזן להמשיך במסע הרמאות חובק העולם שלו", אמר. 

התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה. קרדיט: PETER DEJONG/AFP via Getty Images
התובעת הראשית בהאג, פאטו בנסודה. קרדיט: PETER DEJONG/AFP via Getty Images

בנסודה הודיע בדצמבר האחרון כי קיים בסיס לפתיחת חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה מצד ישראל בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובעזה. התובעת ביקשה לקבל משופטי בית הדין חוות דעת נוספת תוך 120 ימים, או אז תקבל את ההחלטה האם לפתוח בחקירה כאמור.

משמעות ההכרזה מבחינת התובעת היא, כי התמלאו כל התנאים לפתיחה בחקירה בגין חומרתם של המעשים ולא נגד אינטרס הקורבנות. התובעת פנתה לערכאה מקדמית של בית המשפט שתכריע מה השטח שתחת סמכותה. מבחינתה של התובעת, הסמכות הנתונה בידיה היא על מזרח ירושלים, עזה ואוגדת יהודה ושומרון. בבקשתה לחות דעת היא מבקשת למעשה להגדיר לגיטימציה וגם חוקיות על סמכותו של בית המשפט למקרה ספציפי זה. גרמניה וצ'כיה מבקשות להצטרף לדיון בהחלטה, ולקבוע למעשה כי אין בסמכות בית המשפט לעסוק בנושא.