צרפת הודיעה היום (שבת) על מקרה מוות ראשון מנגיף קורונה במדינה. זהו מקרה המוות הראשון כתוצאה מהדבקות בנגיף מחוץ לאסיה. שרת הבריאות של צרפת אגנס בוזין אמרה כי המוות הוא של תייר סיני כבן 80 שאושפז במדינה. 

מוקדם יותר היום, שגרירות ארצות הברית ביפן הודיעה כי מטוס נשלח לאזור, זאת כדי לחלץ את האזרחים הנמצאים בהסגר על ספינת התענוגות "דיימונד פרינסס" מאז ה-5 בפברואר. על פי המכתב, שנמסר לידי הנוסעים האמריקאים וצוות הספינה, המטוס צפוי להגיע לאזור ביום ראשון בערב.

על האונייה שוהים בבידוד כ-380 אמריקאים, אולם רק מי שלא נדבק בנגיף יורשה לעזוב אותה באמצעות טיסות השכר. "כל אחד יעבור בדיקה לפני שיורשה לעלות על המטוס החכור", נכתב, "מי שיתגלו אצלו תסמיני הנגיף לא יורשה לעלות לטיסה. אנו מודעים לכך שזו הייתה חוויה מלחיצה ונישאר מחויבים לספק את כל התמיכה שאנו יכולים כדי להביא בבטחה לאיחוד בין הנוסעים לבין משפחותיהם וחבריהם בארצות הברית".

קפטן הספינה הזכיר לאזרחים האמריקאים שנמצאים על סיפונה להגיב למייל שנשלח אליהם משגרירות ארה"ב עד מחר ב-10:00 בבוקר, ובו נשאלו האם הם מעוניינים בפינוי מהספינה לשטח ארה"ב - שם הם צפויים להיכנס לבידוד נוסף. רובם יוטסו אל בסיס חיל האוויר "טראוויס" בקליפורניה, וחלקם אל בסיס "לקלנד" בטקסס. לאחר שובם לארה"ב, הם יידרשו יידרשו לשהות בבידוד של שבועיים נוספים.

בתוך כך, משרד הבריאות היפני אישר ל-11 נוסעים לעזוב את הספינה, אך הם הועברו להמשך הבידוד במתקן ייעודי על החוף. מדובר בנוסעים שגילם מעל 80, נוסעים שסובלים מבעיות רפואיות ונוסעים ששהו בחדרים ללא חלונות. הקפטן וצוות הספינה הודיעו כי כל הנוסעים שנדבקו בנגיף יפונו ממנה מחר בבוקר, ויועברו ישירות לקבלת טיפול בבית החולים. עד לשלב זה, לא ידוע על ישראלים שנדבקו בקורונה. 

ספינת הקורונה (צילום: רויטרס)
ספינת הקורונה (צילום: רויטרס)

במקביל, קפטן הספינה עדכן הבוקר את שאר הנוסעים, בהם גם הישראלים, כי לא ניתן יהיה לעזוב את הספינה לפני סוף השבוע הבא: "לא אישרו את תוכניות השחרור, ממשלת יפן החליטה שהיא מתחילה בשיטת בדיקה חדשה החל מ-18 לחודש. כמות הבדיקות שאנחנו יכולים לבצע ביום היא מוגבלת, לכן בדיקת כל הנוסעים בספינה יכולה לקחת כמה ימים. אנחנו עדיין לא יודעים מה האופן והסדר שבו נבדוק את כל האורחים", הסביר.

על פי הודעת הקפטן לנוסעים, "הבדיקה תתחיל ב-18 לחודש והתוצאות יהיו ברורות רק אחרי שלושה ימים, כלומר אורח שנבדק ב-18 לחודש יוכל להשתחרר רק ב-21 לחודש. אנו נתמוך בלוגיסטיקה של ההגעה שלכם הביתה. כרגע לא ידוע לנו אם לכל מדינה או חברת תעופה יהיו דרישות נוספות. אורחים שתוצאת הבדיקה שלהם תצא חיובית יועברו לבידוד באופן מידי. אורחים ששהו באותו החדר ובדיקתו של אחד מהם תצא חיובית - האורח שנושא את הנגיף יפונה לטיפול רפואי והאורח שהיה איתו יישאר בבידוד באונייה שבועיים נוספים". כאמור, עד כה, 285 נוסעים אובחנו בנגיף, כאשר 67 מהם אובחנו ביממה האחרונה. 

נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
נגיף קורונה (צילום: רויטרס)

במהלך הלילה, מחלקת הבריאות של ארצות הברית הודיעה כי "וירוס הקורונה ככל הנראה יישאר איתנו מעבר לעונת החורף הנוכחית ואף מעבר לשנה הנוכחית". רוברט רדפילד, מנכ"ל משרד הבריאות האמריקאי הסביר: "אנו לא יודעים הרבה על הוירוס", ולדבריו - יש להתכונן למצב שהוא יתפשט בהיקפים גדולים יותר בתוך ארצות הברית. הדברים נאמרו ברקע 15 מקרי קורונה מאושרים בשבע מדינות שונות בארה"ב, וכן ברקע עליית מספר החולים בעולם למעל ל-66 אלף חולים.

כמו כן, מנכ"ל המשרד לבקרת מחלות בתאילנד הודיע הבוקר כי אובחן מקרה נוסף של קורונה במדינה, דבר שמעלה את מספר החולים בה ל-34. החולה החדשה היא אשת צוות רפואי בת 35, שנדבקה במחלה במהלך טיפול בחולים. 

עלה מספר המתים מקורונה בסין

נציבות הבריאות הלאומית בסין הודיעה הלילה כי עלה ל-1,523 מניין המתים במדינה כתוצאה מהנגיף. זאת לאחר שביממה החולפת נספו 143 חולים - רובם במחוז חוביי שבו התפרץ הווירוס. עוד דווח כי מאז אתמול אובחנו 2,641 נשאים חדשים, גם כן בעיקר במחוז המהווה את מוקד ההתפרצות, וכעת מספר הנדבקים בסין עומד על 66,492. למרות המספרים הגבוהים, מדובר בירידה באחוזי ההידבקות בהשוואה ללילה הקודם, אז דווח כי אובחנו 5,090 חולים נוספים בסין.

בעיר הבירה בייג'ינג החליטו להחמיר את ההנחיות במסגרת המאמצים למניעת התפשטות הנגיף. ב"דיליי מייל" דווח כי מעתה כל תושב שיחזור לעיר ייאלץ לשהות בבידוד בביתו למשך 14 ימים - "או להסתכן בענישה".

הפרסום האמריקאי נוגד את התחזית של צ'ונג ננשן, מומחה בכיר למחלות זיהומיות בסין, שאמר בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, כי הוא "סבור שהנגיף ייעלם לקראת חודש אפריל". הוא הוסיף, בשיחה שהתקיימה בתחילת השבוע, כי "אני מקווה שעניין הקורונה יהיה מאחורינו בסביבות אפריל". עוד ציין אז המומחה כי "מספר מקרי ההידבקות החדשים נמצא בירידה בחלק מהמקומות". המומחה, שהתפרסם בעקבות מעורבותו במיגור נגיף הסארס בשנת 2002, מקווה שהחודש יירשם השיא בהדבקה בווירוס ואחריו תחול ירידה.