מכירים תודה לידידו הטוב של האדם: כלבי התקיפה שמסכנים חייהם בפעילויות מבצעיות של לוחמי מג"ב וימ"מ, נשלחים בערוב ימיהם לפנסיון מיוחד שהוקם על ידי שב"ס והמשרד לביטחון הפנים לפני כשלוש שנים. הפנסיון נמצא בכלא צלמון, שם מאתרות הרשויות בקפידה את האסירים שעמם יבלו כלבים אלו את שנותיהם האחרונות. 

מדובר בכלבים שליוו בעברם את לוחמי מג"ב והימ"מ, ופעמים רבות ניצבו כמגינים חיים בין הלוחמים לסכנה שארבה להם. כלבים אלה עברו אילוף אינטנסיבי ורגיש ביותר. חלק מהכלבים נפצעים בעת מילוי תפקידם, וחלקם נשלחים לאימוץ אצל משפחות לאחר הפרישה מהשירות.

על פי ההערכות, מדי שנה מסיימים 12־17 כלבים, שהיוו את חוד החנית, את פעילותם. כעת, עם "צאתם לפנסיה", מבקשים בשירות לוודא כי הם יעברו את השלב האחרון בחייהם בכבוד.

"מגיל 7 עד גיל 9 בערך כלבים אלו פורשים", מסביר רס"ב חיים סבג, מפקד יחידת הכלבנים ירושלים. "לרוב מדובר בסוג של רועה בלגי. יש לנו גם כלבים מסוג רועה גרמני, לברדור וגולדן רטריבר. יש כלבים שפורשים טרם זמנם בשל פציעה או אבחון מחודש. המחשבה מאחורי הקמת הפנסיון עבור הכלבים הייתה פשוטה – לתת לכלב את האפשרות לפרוש בכבוד. רובם מגיעים לפנסיון כבר בשלב האחרון של השירות שלהם.

"כ־90% מהם סיימו את השירות בגיל 8 ויותר. כשהם מגיעים לפנסיון, הם מוצמדים לאסירים שנבחרים בקפידה למטרה זו. אסירים שמסוגלים ורוצים להיות אחראים על הכלבים. לכל אחד מהאסירים מצמידים מספר כלבים. הם מתעוררים איתו בבוקר, רצים איתו. האסיר מאכיל, משחק ורוחץ את הכלבים".

סבג מדגיש כי הכלבים לא מהווים שום סכנה לסובבים אותם בכלא. "כל מי שמקבל כלב כזה מלווה על ידי מדריך, ולוקח מספר שבועות לבנות את הקשר עם הכלב", הוא מסביר. "האסירים מקבלים הנחיות והדרכה צמודה, ומתאימים עבורם את הכלב שמתאים לאופיים.

"לרוב, כלב כזה חי עד שלוש שנים בפנסיון ואז מת. הכלבים משרתים את יחידות העילית של מג"ב והמשטרה. הם מצילים חיים. חשוב שנדע לגמול להם בפרישה מכובדת וסוף חיים איכותי ומפנק".