שר הבריאות, יעקב ליצמן, התראיין היום (ראשון) לאילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, והתייחס להכנות הנמשכות להתמודדות מול נגיף הקורונה והאפשרות שיגיע למדינת ישראל, כמו גם למצבם של הישראלים על ספינת התענוגות הנמצאים בהסגר ביפן והאפשרות להביאם לארץ. בנוסף התייחס ליצמן לפוליטיקה המקומית ולטענות כי יש דיבורים על הצטרפות מפלגתו לממשלה בראשות בני גנץ, כאשר אנחנו שבועיים לפני הבחירות.

איך אפשר לדאוג להביא את הישראלים שנמצאים על ספינת הקורונה הביתה ולדאוג שחלילה לא יביאו את הנגיף לארץ?

"זה בדיוק הסיבה ששלחנו את פרופסור איתמר גרוטו ליפן, שיבדוק את הדברים. אנחנו החלטנו ביחד עם משרד החוץ בשבוע שעבר, עם השר ישראל כץ שאנחנו הולכים להביא את האזרחים הישראליים הביתה וכמובן צריך לדאוג כפי שאמרת שהם לא ידביקו אף אחד כאן. צריך לבדוק איך עושים את זה. זה התפקיד של פרופסור גרוטו, הוא שם ובודק".

"צריך לחכות ולראות מה פרופסור גרוטו אומר. יכול להיות שאם האמריקנים ישחררו את האזרחים שלהם אולי אנחנו גם ניכנס בתוך ה'פול', אבל אני לא יכול להתייחס לשום דבר עד שאני לא מקבל עדכון מפרופסור גרוטו. הם לא יטוסו לארה"ב אבל נוציא אותם. תנו לנו את האפשרות לנהל את המשא ומתן".

איך אנחנו ערוכים בישראל להתמודד עם האירוע הזה אם חלילה יגיע לפה? זה הגיע גם למצרים ובפריז מת תייר סיני, זה זולג מתוך סין

"הנחת העבודה אצלנו היא שהנגיף יגיע לארץ לכן נערכנו בהתאם. אנחנו עשינו הרבה דברים, הרחבנו שני מקומות שאם חלילה יהיו הרבה אנשים בבידוד יהיה איפה לאכלס אותם וגם בכל בית חולים נתנה הוראה ש-30 מיטות מיועדות לבדיקות ולחולי הנגיף".

אתה מדבר על הטיפול עצמו, איך מטפלים בעניין הבידוד, להראות לאזרחים, אולי צריך להכריז עוצר על חלק מהשכונות או הערים אם המגפה מתפשטת?

"ברוך השם עד לרגע זה הצלחנו שלא להגיע לכך, אני רוצה להזכיר לך שאני הייתי הראשון שהחליט על הפסקת הטיסות ועל הפסקת הכניסה של אנשים לארץ. יש לנו תוכניות עבודה, אנחנו בהתאם נטפל בזה".

אתה רואה אפשרות שהצבא יתערב?

"גם בצבא צריך לבדוק, זה סיפור ואנחנו עומדים איתם בקשר".

אתמול בני גנץ התראיין אתמול בשלושת הערוצים, ראית?

"לא, זה לא מעניין מה שהוא אומר כי הוא משנה פאזה כל יום. בבוקר הוא רוצה ממשלה ליברלית בלי החרדים, אחה"צ הוא רוצה עם החרדים, ומחר בבוקר אומר אחרת".

מי פנה אליכם מטעם כחול-לבן לעשות משא ומתן?

"אף אחד".

ליברמן טוען שאתם במגעים כל הזמן

"זה לא השקר הראשון שליברמן אומר, בוא נשים לב מה ליברמן עושה. בבחירות הראשונות הוא היה לגמרי בימין, בבחירות השניות הוא היה בעד ממשלת אחדות עכשיו הוא מרצ. פעם הוא אמר שאסור עם מרצ. עוד מעט הוא יגיד שגם עם הערבים מותר".

בני גנץ. קרדיט: אלעד מלכה
בני גנץ. קרדיט: אלעד מלכה

לא קיבלתם שום הצעה?

"חד משמעית אפס".

גם גפני לא?

"אני לא שמעתי מגפני שפנו אליו, אני לא דיברתי איתם, חד משמעית".

אתם עם נתניהו?

"חד משמעית, אמרתי את זה בשבוע שעבר, אני חוזר ואומר - יש לנו בלוק והבלוק הוא חזק, אף אחד לא מיהדות התורה ולא מש"ס ואני מניח גם מימינה לא יפרוש מהבלוק. אני מניח שזה הרקע לזה שהוא אומר שהוא לא ייתן לי את תיק הבריאות, אז שיהיה לו לבריאות".

הם אומרים בכחול לבן שמערכת הבריאות קורסת ש-5,000 איש מתים בכל שנה בבתי החולים וזה חלק מהקמפיין שלהם, על הראש שלך כמו שאומרים

"לי לא תאמינו אבל לרוני גמזו אולי כן. הוא לא בדיוק ביבי נתניהו, והוא אמר בקולו שזה שקר כל הסיפור הזה. אני יכול להגיד שיש ירידה דרמטית בזיהומים בבתי חולים. אנחנו היום ב-2400 בכלל, הם לא בדקו את הנתונים. כל התוכנית שלהם של 5,000 והם אומרים שהולכים לבנות שני בתי חולים, אם היו מרימים טלפון למשרד הבריאות הם היו יודעים שאנחנו כבר בתוכניות".

חשוב לך להמשיך להיות שר הבריאות?

"אני רוצה כי זה מקום שאני יכול לעזור לאנשים פרטיים, זה יותר חשוב לי מהכול, יותר חשוב לי מהפוליטיקה הגדולה". 

גנץ אומר שהוא לא מוכן שתהיה שר הבריאות, מה דעתך על כך?

"אין לי בעיה איתו, אני מבטיח לך דבר אחד, אם הוא יצטרך אותנו אני אהיה גם שר האוצר ואם הוא לא יצטרך אותנו, אז הוא לא יצטרך אותנו. עם כל הכבוד, הוא צריך להבין דבר אחד- לא מתחייבים על תיקים".

אתה לא תתבלבל בדרישות שלכם במידה והוא יצטרך אתכם.

"חד משמעית לא. אני רוצה להגיד לכם עוד דבר, הייתה שרת הבריאות, יעל גרמן, היא שיבחה את מערכת הבריאות שהיא מצוינת. לפיד בזמנו אמר שהוא רוצה מיליארד שקל, אבל שהוא היה שר אוצר בזמן שהיא הייתה שרת הבריאות התקציב היה 300 ואני העליתי את זה ל500".

לדעתך, יכול להיות שגנץ מתואם עם ליברמן בבחינת הדרישות לחרדים?

"קשה להיות מתואם עם ליברמן כי הוא זיג-זג, בבוקר הוא אמר אומר ככה ואחה"צ אומר משהו אחר".

אז בעצם אין דיאלוג איתכם או איתו?

"חד משמעית. אנחנו עם נתניהו, הבלוק חזק וחבל על הזמן".

איך לא ניגרר לבחירות רביעיות?

"זה צריך לשאול את האחראי, תשאל את ליברמן".