עוד מעט נפתח את בקבוקי הוויסקי המיוחדים, אני מבטיח, אבל קודם כל כמה מילים על בעל השמחה: לו ניתן היה לחזור בזמן, אל סקוטלנד של ראשית המאה ה-19 ולשאול את נער החווה, ג'ון (ג'וני) ווקר האם הוא חושב שההחלטה שקיבל, עם מות אביו, למכור את חלקת האדמה שירש ולהמיר אותה בחנות מכולת, בה יתחיל לערבב תערובות של עלי תה, מה שייתן לו השראה גם לערבב סוגים שונים של וויסקי לשלם גדול מסך חלקיו, תהפוך אותו לאחד המותגים הידועים ביותר בעולם מקץ 200 שנה, סביר להניח שאפילו איש חזון כמוהו היה חושב שהשתגענו. ובכל זאת, ג'וני ווקר מציין השנה 200 להיווסדו, וכיאה למותג שהקפיד להיות עם האצבע על הדופק, הוא חוגג את מאתיים השנים הראשונות באופן שמתכתב עם הטרנד הלוהט ביותר של עולם הוויסקי. 

המגמה בעולם הקולינאריה היא לחפש את השונה והמיוחד, אבל גם את המייצג, האזורי, הדבר הזה שרק אתה יכול לייצר ולא אף אחד אחר. כתוצאה מכך מסתובבים ברחבי העולם מיליוני "פודיז" ומחפשים כל מני יצרני בוטיק שאת המוצרים שלהם קשה למצוא בסופרמרקטים. איך מתמודד מותג עולמי ענק עם מגמה כזאת? לפחות במקרה של ג'וני ווקר – משתמש ביכולות שיש לו ברחבי סקוטלנד כדי לחבר בין סוס העבודה שלו לטרנד הכי לוהט בעולם.

הבלאק לייבל, ג'וני ווקר בתווית השחורה, התבסס כבר מזמן כסוג של בנצ'מארק בעולם הוויסקי. את ההצלחה שלו חייב הבלנד הזה לבחירה נכונה של הסינגל מאלטים שעליהם מתבססים טעמיו. עד כדי כך היו נחושים בג'וני ווקר לשמור על התמהיל שהפך את "הג'וני השחור" לסוס מנצח, שהם אפילו רכשו חלק מהמזקקות הקטנות שמייצרות עבורם את הסינגל מאלט. בעזרת המדיניות הזו הצליחו בג'וני ווקר ליצור איכות מתמשכת וקונסיסטנטית. הקונצרן שמחזיק כיום בבעלות על המותג ואחראי על ייצורו מחזיק גם בבעלות על מעל ל- 30 מזקקות סינגל, ובכך מתאפשרת לו ההמשכיות שמתקיימת כבר 200 שנה.

אז מה הופך את ג'וני ווקר, במיוחד את הבלנד שחור-התווית שלו למוצלח במיוחד, כבר הבנו. אבל איך לוקחים ענק כזה והופכים אותו לכזה שמתכתב עם הטרנד החם בסצנת הוויזקי? ובכן, לכבוד חגיגות ה- 200 השנים, השיקו בג'וני ווקר סדרה של ארבעה בקבוקים חדשים שמבוססים על הבלאק לייבל בן ה 12 שנים, שכל אחד מהם וכולם יחדיו הם מעין מחווה למזקקות הסינגל מאלט הפזורות ברחבי סקוטלנד. הסדרה החדשה, ניתנת לרכישה כבקבוקים בודדים או כסדרה שלמה בחנות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי, מה שאומר שכדי לחגוג עם ג'וני את יום ההולדת העגול, "תיאלצו" לטוס לחו"ל...

נא להכיר THE JOHNNIE WALKER BLACK LABEL ORIGINS SERIES
אז מה טעמתי בריצ'רדסון השבוע? נתחיל עם הלאולנדס הסקוטיים, כלומר החלק התחתון (הדרומי) של סקוטלנד, אזור שבו יש מעט מזקקות וויסקי באופן יחסי לחבלי ארץ אחרים:
1. JOHNNIE WALKER BLACK LABEL LOWLANDS ORIGIN ובעברית: ג'וני ווקר בלק לייבל לאולנדס אוריג'ין
מדובר בבלנד מאוד נעים של כמה עשרות סינגל מאלטים, כאשר הבולטים ביניהם בתוך הבלנד הם בעיקר גלנקינצ'י ולצידו הסינגל גריין קמרון-בריג. זו גרסה נוחה מאוד לשתייה שמתאפיינת במתיקות נעימה עם טחב אדמתי מעט, קצת עשבוני, ללא שום רמז עישון (בניגוד לבלק לייבל המסורתי) ועם סיומת טובה מאוד בטעמי וניל.

ג'וני ווקר בלק לייבל לאולנדס אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)
ג'וני ווקר בלק לייבל לאולנדס אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)

2. JOHNNIE WALKER BLACK LABEL SPEYSIDE ORIGIN  ובעברית: ג'וני ווקר בלק לייבל ספייסייד אוריג'ין
נעלה מעט צפונה במפה, אל אזור הספייסייד הסקוטי, שמאגד בתוכו את מירב מזקקות הסינגל מאלט בסקוטלנד. הבלנד הזה הוא כבר עמוק יותר ומרוכז יותר מהלאולנדס העדין. יש כאן רמזים לתיבול יפה מאוד ביחד עם ניחוחות של פירות עשירים ופירות יבשים. ניכר שנעשתה כאן עבודה יפה מאוד באיזון הבלנד הזה, שמרגישים שיש בו גם חביות של שרי שמוסיפות לעומק ולעושר. הסיומת טובה מאוד שמדגישה כאן שתי מזקקות אשר בלטו בבלנד: קארדו – הסינגל מאלט שהוא הבית של ג'וני ווקר וגלן דאלן מאזור דאף-טאון.
ג'וני ווקר בלק לייבל ספייסייד אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)
ג'וני ווקר בלק לייבל ספייסייד אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)

עוד טעם הספייסייד בפינו, ואנו ממשיכים עוד מעט צפונה, כדי לפגוש את הבקבוק הבא בסדרה:
3. JOHNNIE WALKER BLACK LABEL HIGHLANDS ORIGIN ג'וני ווקר בלק לייבל היילנד אוריג'ין
חבל הארץ הגדול ביותר בסקוטלנד מביא לידי ביטוי את האופי האזורי בבלנד מצוין, באופן אישי אודה שאהבתי את הבלנד הזה מאוד. מדובר בוויסקי מצוין ועשיר, בעל עומק של טעמים ומרקם שמנוני. תמצאו כאן ניחוחות של דבש, צוף פרחים ומגע של עץ טוב שמעניק לבלנד גוף ומאזן את המתיקות הנעימה יחד עם פרחוניות יפה. בטעם חשים במשהו אגוזי לצד פרי אדום. זהו וויסקי מאוד נגיש ומאוזן באופן נפלא. שני מאלטים בולטים ודי נדירים נותנים את הטון בבלנד הזה: קליינאליש וטניניך.
ג'וני ווקר בלק לייבל היילנד אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)
ג'וני ווקר בלק לייבל היילנד אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)

ואם כבר הגענו עד לקצה הצפוני של סקוטלנד, להיכן נוכל עוד להמשיך כדי לחפש טעם איזורי מיוחד, אם לא מערבה, אל האי איילה?
4. JOHNNIE WALKER BLACK LABEL ISLAY ORIGIN ג'וני ווקר בלק לייבל איילה אוריג'ין
הגענו למתנה של ג'וני ווקר לחובבי העשן! ממילא סגנון הבית של ג'וני ווקר מעושן יותר מאשר בבלנדים אחרים, ופה הביאו אלינו את הסגנון של האי המערבי איילה עם העשן וריחות הים הנהדרים. הטעמים האלה מקבלים פה קדימות בעיקר בזכות שני הסינגל מאלטים המצוינים, שמייצגים נאמנה את האי, לגבולין וקאול אילה.

בוויסקי הזה תגלו הרבה עישון אדמתי ועמוק ביחד עם הניחוחות הימיים המפורסמים של האי, כאשר שני המוטיבים מאוזנים בעזרת מעט מתיקות מאלטית ותיבול מרתק של ג'ינג'ר, עם ניחוח מעט הדרי.

ג'וני ווקר בלק לייבל איילה אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)
ג'וני ווקר בלק לייבל איילה אוריג'ין (צילום: יח''צ חו''ל)

אז מה היה לנו כאן? סדרה של ארבעה בלנדים מאוזנים וטובים מאוד בסגנונות שונים לחלוטין, כך שחובבי וויסקי יכולים לרכוש אותם כסדרה או לחילופין, מי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום, יוכל ללמוד מהם על המוטיבים האזוריים השונים של סקוטלנד ולמצוא בעזרתם את סגנון הוויסקי המועדף עליו, כי בינינו, אין אדם שלא אוהב וויסקי, אלא רק מי שעדיין לא גילה איזה וויסקי הוא אוהב...

להשיג בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון | המחיר 49.90$ לבקבוק של ליטר, או 3 בקבוקים ב- 120$