משרד הבריאות הודיע היום (ראשון) כי לאחר הערכת מצב שהתקיימה בראשות שר הבריאות יעקב ליצמן וצוות המומחים במשרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה, הוחלט כי מעתה בידוד הבית יחול גם על השבים מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו. "מי ששב ממדינות אלה החל מהיום, יהיה בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה - לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה באותם מקומות (תקופת הדגירה)", נכתב בהודעה. 

עוד נמסר: "במקרה של אחד או יותר מהתסמינים הבאים: הופעת חום, שיעול או קוצר נשימה, יש לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, וליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה. גם במצב רפואי אחר הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת המטופל. בכל מקרה לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית. הנחייה זאת ניתנת בשל התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה במדינות נוספות מעבר לסין וכדי למנוע ככל שניתן התפשטותה בישראל".

בתוך כך הודיעו משרד הבריאות ומשרד החוץ  כי נוסעת ישראלית נוספת על ספינת הקורונה "דיימונד פרינסס" אובחנה עם הנגיף הקטלני. הנוסעת הורדה מהספינה. עד כה אובחנו שלושה ישראלים שנדבקו בנגיף הקטלני על הספינה.

כמו כן, הערב הופצה שמועה לפיה התגלה בבאר שבע נשא של נגיף הקורונה. מעיריית באר שבע נמסר כי השמועה הנה שיקרית וכי "אין אמת בדבר". 

ספינת הקורונה (צילום: TANG CHHIN Sothy / AFP)
ספינת הקורונה (צילום: TANG CHHIN Sothy / AFP)

מוקדם יותר היום החליטה חברת אל על לצמצם את הטיסות לבנגקוק, זאת לאחר ביטול הטיסות (באופן זמני) לבייג'ינג (עד ה-24 באפריל) והונג קונג (עד ה-20 במרץ). בחברה הודיעו שהחברה תמשיך את פעילותה היומית לבירת תאילנד, אך תצמצם את הפעילות בחלק מהימים משתי טיסות לטיסה יומית אחת.

ההערכות הן, שאם יימשכו ההתרעות על סכנת הקורונה, החברה תצמצם עוד יותר את הטיסות לבנגקוק. עם זאת, בחברה מתכוונים בינתיים להשיק כמתוכנן את הקו ההסטורי לטוקיו ב-11 במרץ. באל על ימשיכו לעקוב אחר ההתפתחויות וייתכן שביטולי הטיסות ליעדים במזרח הרחוק יוארכו.

עוד הודיעה החברה, כי ניתן יהיה לבטל או לשנות כרטיסי טיסה לבנגקוק ללא דמי ביטול או שינוי, זאת, בעקבות החלטת משרד הבריאות על הרחבת הבידוד לישראלים החוזרים מתאילנד, סינגפור, הונג קונג ומקאו. "בהמשך להחלטת משרד הבריאות, חברת אל על מעדכנת את המדיניות המסחרית לפיה ניתן לבטל או לשנות את הכרטיס לבנגקוק ללא דמי ביטול או שינוי וזאת בטווח התאריכים ה-16 בפברואר ועד ה-2 במרץ".

כמו כן, מאל על נמסר כי במשרד הבריאות החליטו להקל על צוותי האוויר של החברה ולהחליט שהם פטורים מהסגר בן 14 ימים במידה והם נעדרי סימפטומים רלוונטיים לוירוס, או חום. עוד עולה מההנחיות כי עליהם לשהות פחות מלילה אחד במלון סמוך לשדה התעופה ולשמור על היגיינה אישית מהרגיל, ומהימנעות ממגע עם מקומיים. 

"הוירוס יכול להיות בכל מקום"

13 מהישראלים השוהים על ספינת הקורונה סמוך ליפן צפוים להישלח עם נחיתתם ארצה לבידוד כפוי בבית החולים "שיבא" בתל השומר, זאת ללא קשר לסימני המחלה.  עדנה בן שבת שנמצאת על ספינת הקורונה והילה דהן עטיה אחייניתה שנמצאת בארץ שוחחו היום עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM:

אלדד: "עדנה, מה הציפיות שלך מממשלת ישראל? מה צריכה להבנתך לעשות הממשלה כדי להביא את בני משפחתך ארצה?"

עדנה בן שבת: "הציפיות שלי, שיענו לנו את ההסגר ושיהיה בארץ. שיעשו לנו הכול, את הבדיקות בארץ, לא פה. פה אנחנו לא יודעים מי נגד מי. מי עם וירוס ומי בלי, מי נדבק מהחולים ומי לא. האונייה היא פצצה אחת גדולה, היא לא מקום סטרילי בשבילנו".

כספית: "אתם עדיין סגורים בחדרים באונייה, או שאפשר לצאת ולהסתובב שעה-שעתיים ביום? איך זה עובד? איך זה נראה?"

עדנה בן שבת: "שעה ביום, כל פעם קומה אחרת. הווירוס הזה יכול להיות בכל מקום שאנחנו נוגעים בו, למרות שאנחנו עם כפפות ומסכות והכול. אנחנו לא יודעים איפה זה נמצא, אם זה המלצר שמביא את האוכל או הטבח שמכין את האוכל, אם זה מי שנמצא בכניסה למסדרון, לא יודעים מי יכול להדביק אותנו".

אלדד: "הילה, שמעתם שהאמריקנים מורידים את הנוסעים שלהם, כנראה שגם הקנדים בהמשך, מה את מצפה שממשלת ישראל תעשה היום?"

הילה דהן עטיה: "אנחנו הבנו, מההתחלה, שהאונייה היא פצצה מתקתקת. ביקשנו והתחננו ופנינו לכל מי שרק אפשר, שיורידו אותם למקום שבו יתאפשר בידוד בתנאים אופטימליים. הם צריכים בידוד - בסדר, הם לא יגיעו למרכז תל אביב, אבל תנו להם להיות במקום שישמור גם על החיים שלהם ולא רק על החיים של האחרים. מבחינת היפנים שהספינה תטבע ושכל מי שעליה ייעלם ביחד עם הצרה של המחלה. אבל מדינת ישראל צריכה להילחם כדי שהם פשוט יישארו בחיים, גם שהם לא ידביקו אחרים, אבל גם שיישארו בחיים שלהם. אנחנו בפחד".

כספית: "הילה, כשהם יחזרו, אתם תחכו לסוף הבידוד או שתנשקו אותם מיד?"

הילה דהן עטיה: "לא, אנחנו נקשיב למה שהמדינה תמליץ. אנחנו גם לא רוצים לסכן את עצמנו, את הילדים שלנו ואת מדינת ישראל. נשלח להם נשיקות באוויר ונחגוג כמו שצריך אחר כך, נעשה מסיבת הודיה אחר כך".

לצד הודעת משרד הבריאות, חברת הביטוח פספורטכאד החליטה על הטסת מטוס להחזרת הישראלים המבודדים ב"ספינת הקורונה". המטוס שחכרה החברה ממתין כעת בטורקיה ומחכה להוראה ליצאה ליפן, שאמורה להתקבל כבר במהלך השבוע. 

"החל מקבלת ההודעה, אנו פועלים בכל הכלים העומדים ברשותנו על מנת לסייע ככל האפשר ולהשיב ארצה את הישראלים, נוסעי ספינת התענוגות היפנית, הנמצאים בהסגר. החברה פעלה בימים החולפים בשיתוף משרד החוץ ומשרד הבריאות על מנת להשיב ארצה את נוסעי הספינה. נוציא את המטוס לדרכו במהירות האפשרית, בהתאם להנחיות הגורמים הממונים ובשאיפה שהנוסעים יבלו כבר את השבת הקרובה בישראל", אמר מנכ"ל החברה, יואל אמיר.