האם יוזמה אירופית־ערבית כאלטרנטיבה לעסקת המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יוצאת לדרך? העניין עלה במפגש שרי החוץ של צרפת, גרמניה, מצרים וירדן בשולי ועידת הביטחון הנערכת בימים אלה במינכן בגרמניה, לקראת הדיון הצפוי בנושא במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי היום.

במפגש אמר שר החוץ הצרפתי איב לה דריאן כי ארצו מוכנה "ללוות את מאמצי השלום במסגרת החוק הבינלאומי, החלטות מועצת הביטחון ומשא ומתן בין שני הצדדים, על בסיס פתרון של שתי מדינות, עם ירושלים כבירה".

שר החוץ הירדני איימן ספדי, שהשתתף אתמול בדיון בנושא הפלסטיני במסגרת הוועידה, אמר ל"מעריב": "נראה עכשיו איך הדברים יתקדמו, יש כל מיני הצעות". בדיון קרא ספאדי לקהילה הבינלאומית לקחת את המושכות בידיה כדי "לדון בפתרון במסגרת הלגיטימיות הבינלאומית", והדגיש: "זהו רגע קריטי. כולנו צריכים להיות מעורבים". ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשטייה, אמר כי ועידה בינלאומית בנושא הישראלי־פלסטיני צריכה לעסוק גם בשאר המשברים האזוריים, כמו בעיית סוריה. 

מקורות מדיניים במינכן העריכו כי כל יוזמה בכיוון המולטילטרלי לא תהיה מיידית, כל עוד אין משבר בולט בשטח. אשטייה, ספאדי ומזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבול רייט העריכו כי מערכת הבחירות בישראל משפיעה על יכולהת לקבל החלטות בנדון ולכן יש לחכות לסיומה. אבול רייט אף טען כי תקוות הישראלים שעמדת המדינות הערביות כלפי הסכסוך הישראלי־ערבי תשתנה אינה מבוססת. "זה לא יקרה", אמר, "המדינות הערביות ימשיכו לתמוך בכל הדרישות הפלסטיניות".

שר החוץ של עומן, יוסוף בן עלאווי, השיב על שאלת "מעריב" אם ייפגש שוב עם ראש הממשלה נתניהו: קודם נראה אם הוא עוד יהיה ראש הממשלה", וחברי המשלחת הסעודית שנכחו במקום צחקו. בהמשך האשים אשטייה את שגריר ישראל באו"ם דני דנון בהסתה לרצח לאחר שהלה אמר כי יש להחליף את אבו מאזן וכי שלום ייתכן רק בלעדיו. הוא גם כינה את עסקת המאה "מזכר הבנה בין נתניהו לטראמפ".